UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024 |
Resumo: | This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity). |
id |
UESB-7_ecc81968f43f05b5a95ba8db2502bbf9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6024 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASILUMA ANÁLISIS TRANSDISCIPLINARIO DE JUGUETES Y JUGUETES DE VARIAS REGIONES DE BRASILA TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZILTransdisciplinaridadeBrincadeirasTerritório do BrincarTransdisciplinaridadJuegosTerritorio de los JuegosTransdisciplinarityPlayingTerritory of Play This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity). Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa financiada pelo CNPq que teve por objetivo investigar vivências transdisciplinares, por meio de brinquedos e brincadeiras registrados em vídeos documentários do Programa Território do Brincar. Adotou-se para esta investigação a perspectiva de transdisciplinaridade defendida por Basarab Nicolescu (1999), sendo a análise dos dados orientada com base nos três pilares da metodologia transdisciplinar proposta por Nicolescu, a saber: os diferentes níveis de realidade, a lógica do terceiro termo incluído e a complexidade. Com relação aos procedimentos metodológicos, fez-se opção pela abordagem qualitativa. A coleta de dados foi realizada por meio da análise documental. Para a análise dos dados, fez-se uso da técnica de análise de conteúdo temático- categorial. Os resultados permitiram concluir que os brinquedos e as brincadeiras analisadas proporcionaram às crianças vivências transdisciplinares na perspectiva da alteridade e do respeito ao pensamento do outro (lógica do terceiro termo incluído). Identificou-se, também, uma polissemia dos símbolos e diferentes vivências, convivências e aprendizagens (diferentes níveis de realidade) e uma conjugação de esforços no ato de brincar por meio do princípio dialógico (complexidade). Este artículo presenta resultados de una investigación financiada por CNPqque tienen como objetivo investigar vivencias transdisciplinares, por medio de los juguetes y los juegos registrados en vídeos documentales del Programa Territorio del Juguetes. Adoptó para esta investigación al punto de vista de transdisciplinaridad defendida por Basarab Nicolescu (1999), haciendo el análisis de los datos orientada, basándose en los tres pilares de la metodología transdisciplinar propuesto por Nicolescu, a saber : los diferentes nivel de la realidad, la lógica del tercer término incluyendo la complexidad. En cuanto a los procedimientos metodológicos, se eligió el enfoque cualitativo. La recopilación de datos se realizó mediante análisis documental. Para el análisis de datos, se utilizó la técnica de análisis de contenido temático categórico. Los resultados permitieron concluir que los juguetes e los juegos examinados proporcionaron a los niños vivencias transdisciplinares en la perspectiva de la alteridad, en lo que se refieren al pensamiento del otro (lógica del tercer término incluso). Se identificó, también, una polisemia de los símbolos y diferentes vivencias, convivencias y aprendizajes (distintos niveles de la realidad) y una conjugación de esfuerzos en el ato de jugar por medio de los principios dialógicos (complexidad). Edições UESB2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/602410.22481/praxisedu.v16i37.6024Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 108-132Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 108-132Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 108-1322178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024/4514da Silva, Maria de Fátima Gomesde Santana, Iolanda Mendonçado Prado, Carla Fernanda Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6024Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL UMA ANÁLISIS TRANSDISCIPLINARIO DE JUGUETES Y JUGUETES DE VARIAS REGIONES DE BRASIL A TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZIL |
title |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL |
spellingShingle |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL da Silva, Maria de Fátima Gomes Transdisciplinaridade Brincadeiras Território do Brincar Transdisciplinaridad Juegos Territorio de los Juegos Transdisciplinarity Playing Territory of Play |
title_short |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL |
title_full |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL |
title_fullStr |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL |
title_full_unstemmed |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL |
title_sort |
UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL |
author |
da Silva, Maria de Fátima Gomes |
author_facet |
da Silva, Maria de Fátima Gomes de Santana, Iolanda Mendonça do Prado, Carla Fernanda Silva |
author_role |
author |
author2 |
de Santana, Iolanda Mendonça do Prado, Carla Fernanda Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Maria de Fátima Gomes de Santana, Iolanda Mendonça do Prado, Carla Fernanda Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transdisciplinaridade Brincadeiras Território do Brincar Transdisciplinaridad Juegos Territorio de los Juegos Transdisciplinarity Playing Territory of Play |
topic |
Transdisciplinaridade Brincadeiras Território do Brincar Transdisciplinaridad Juegos Territorio de los Juegos Transdisciplinarity Playing Territory of Play |
description |
This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024 10.22481/praxisedu.v16i37.6024 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v16i37.6024 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024/4514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 108-132 Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 108-132 Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 108-132 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068818732810240 |