UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Maria de Fátima Gomes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Santana, Iolanda Mendonça, do Prado, Carla Fernanda Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024
Resumo: This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity).
id UESB-7_ecc81968f43f05b5a95ba8db2502bbf9
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6024
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASILUMA ANÁLISIS TRANSDISCIPLINARIO DE JUGUETES Y JUGUETES DE VARIAS REGIONES DE BRASILA TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZILTransdisciplinaridadeBrincadeirasTerritório do BrincarTransdisciplinaridadJuegosTerritorio de los JuegosTransdisciplinarityPlayingTerritory of Play This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity). Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa financiada pelo CNPq que teve por objetivo investigar vivências transdisciplinares, por meio de brinquedos e brincadeiras registrados em vídeos documentários do Programa Território do Brincar. Adotou-se para esta investigação a perspectiva de transdisciplinaridade defendida por Basarab Nicolescu (1999), sendo a análise dos dados orientada com base nos três pilares da metodologia transdisciplinar proposta por Nicolescu, a saber: os diferentes níveis de realidade, a lógica do terceiro termo incluído e a complexidade. Com relação aos procedimentos metodológicos, fez-se opção pela abordagem qualitativa. A coleta de dados foi realizada por meio da análise documental. Para a análise dos dados, fez-se uso da técnica de análise de conteúdo temático- categorial. Os resultados permitiram concluir que os brinquedos e as brincadeiras analisadas proporcionaram às crianças vivências transdisciplinares na perspectiva da alteridade e do respeito ao pensamento do outro (lógica do terceiro termo incluído). Identificou-se, também, uma polissemia dos símbolos e diferentes vivências, convivências e aprendizagens (diferentes níveis de realidade) e uma conjugação de esforços no ato de brincar por meio do princípio dialógico (complexidade). Este artículo presenta resultados de una investigación financiada por CNPqque tienen como objetivo investigar vivencias transdisciplinares, por medio de los juguetes y los juegos registrados en vídeos documentales del Programa Territorio del Juguetes. Adoptó para esta investigación al punto de vista de transdisciplinaridad defendida por Basarab Nicolescu (1999), haciendo el análisis de los datos orientada, basándose en los tres pilares de la metodología transdisciplinar propuesto por Nicolescu, a saber : los diferentes nivel de la realidad, la lógica del tercer término incluyendo la complexidad. En cuanto a los procedimientos metodológicos, se eligió el enfoque cualitativo. La recopilación de datos se realizó mediante análisis documental. Para el análisis de datos, se utilizó la técnica de análisis de contenido temático categórico. Los resultados permitieron concluir que los juguetes e los juegos examinados proporcionaron a los niños vivencias transdisciplinares en la perspectiva de la alteridad, en lo que se refieren al pensamiento del otro (lógica del tercer término incluso). Se identificó, también, una polisemia de los símbolos y diferentes vivencias, convivencias y aprendizajes (distintos niveles de la realidad) y una conjugación de esfuerzos en el ato de jugar por medio de los principios dialógicos (complexidad). Edições UESB2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/602410.22481/praxisedu.v16i37.6024Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 108-132Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 108-132Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 108-1322178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024/4514da Silva, Maria de Fátima Gomesde Santana, Iolanda Mendonçado Prado, Carla Fernanda Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-22T23:20:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/6024Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-03-22T23:20:51Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
UMA ANÁLISIS TRANSDISCIPLINARIO DE JUGUETES Y JUGUETES DE VARIAS REGIONES DE BRASIL
A TRANSDISCIPLINARY ANALYSIS ON TOYS AND TOYS OF VARIOUS REGIONS OF BRAZIL
title UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
spellingShingle UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
da Silva, Maria de Fátima Gomes
Transdisciplinaridade
Brincadeiras
Território do Brincar
Transdisciplinaridad
Juegos
Territorio de los Juegos
Transdisciplinarity
Playing
Territory of Play
title_short UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
title_full UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
title_fullStr UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
title_full_unstemmed UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
title_sort UMA ANÁLISE TRANSDISCIPLINAR SOBRE BRINQUEDOS E BRINCADEIRAS DE DIVERSAS REGIÕES DO BRASIL
author da Silva, Maria de Fátima Gomes
author_facet da Silva, Maria de Fátima Gomes
de Santana, Iolanda Mendonça
do Prado, Carla Fernanda Silva
author_role author
author2 de Santana, Iolanda Mendonça
do Prado, Carla Fernanda Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Maria de Fátima Gomes
de Santana, Iolanda Mendonça
do Prado, Carla Fernanda Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Transdisciplinaridade
Brincadeiras
Território do Brincar
Transdisciplinaridad
Juegos
Territorio de los Juegos
Transdisciplinarity
Playing
Territory of Play
topic Transdisciplinaridade
Brincadeiras
Território do Brincar
Transdisciplinaridad
Juegos
Territorio de los Juegos
Transdisciplinarity
Playing
Territory of Play
description This article presents the results of a research financed by CNPq, whose objective was to investigate transdisciplinary experiences through toys and games documented in videos of the Territory of Playing Program. For this research we adopted the perspective of transdisciplinarity defended by Basarab Nicolescu (1999). Data analysis was based on the three pillars of the transdisciplinary methodology proposed by Nicolescu, namely: different levels of reality, logic of the included middle, and complexity. Regarding the methodological procedures, the qualitative approach was chosen. Data collection was performed through documentary analysis. For data analysis, the technique of category- thematic content analysis was used. The results have allowed us to conclude that the toys and games analyzed provided children with transdisciplinary experiences within the perspective of otherness, regarding the respect for the other's thinking (logic of the included middle). We have also identified a polysemy of symbols and different experiences, coexistence, and learning (different levels of reality) and a combination of efforts in the act of playing through the dialogical principle (complexity).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024
10.22481/praxisedu.v16i37.6024
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v16i37.6024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6024/4514
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 16 n. 37 (2020): Edição Especial; 108-132
Práxis Educacional; Vol. 16 Núm. 37 (2020): Edição Especial; 108-132
Práxis Educacional; Vol. 16 No. 37 (2020): Edição Especial; 108-132
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068818732810240