Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anjos, José Edemilson Pereira dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Luciano Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12050
Resumo: This article deals with the ethical-critical development of the new socio-historical subjects in relation to the exercise of critical discursive rationality. It constitutes, in its origin, part of the Doctoral Thesis in Education and Contemporaneity, a study of a theoretical nature, with a qualitative approach and bibliographic procedure, developed from the hermeneutic perspective of Enrique Dussel's transmodern pedagogy. Thus, in relation to its partial aspect (in relation to the totality of the research from which it proceeds), it takes Dusselian ethics and Freirean pedagogy as a theoretical reference, from which it seeks, in the Freirean paradigm of liberating education, a practical reference for the ethical-critical rational development, as an intersubjective-community experience of ethical-subjects denied as oppressed/victims. To this end, it works with the key concepts of “ethical-critical process” and “conscientization”; “critical discursive rationality” and “dialogicity”; “community intersubjectivity”; and “critical-symmetric community”.
id UESB-7_fb62a559992f2a28a379d8c08e3d89c8
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12050
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétricaIntersubjetividad-comunidad y educación de la liberación: conciencia en la comunidad crítica-simetricaCommunity-intersubjectivity and liberating education: conscientization in the critical-symmetric communityprocesso ético-críticoconscientizaçãorazão discursiva críticaeducação dialógicaética da libertaçãoproceso ético-críticoconcientizaciónrazón discursiva críticaeducación dialógicaética de la liberaciónethical-critical processconscientizationcritical discursive reasondialogical educationliberation ethicsThis article deals with the ethical-critical development of the new socio-historical subjects in relation to the exercise of critical discursive rationality. It constitutes, in its origin, part of the Doctoral Thesis in Education and Contemporaneity, a study of a theoretical nature, with a qualitative approach and bibliographic procedure, developed from the hermeneutic perspective of Enrique Dussel's transmodern pedagogy. Thus, in relation to its partial aspect (in relation to the totality of the research from which it proceeds), it takes Dusselian ethics and Freirean pedagogy as a theoretical reference, from which it seeks, in the Freirean paradigm of liberating education, a practical reference for the ethical-critical rational development, as an intersubjective-community experience of ethical-subjects denied as oppressed/victims. To this end, it works with the key concepts of “ethical-critical process” and “conscientization”; “critical discursive rationality” and “dialogicity”; “community intersubjectivity”; and “critical-symmetric community”.Este artículo aborda el desarrollo ético-crítico de dos nuevos sujetos sociohistóricos con el ejercicio de la racionalidad discursiva crítica. Se ha constituido, en su origen, como parte de la Tesis Doctoral en Educación y Contemporaneidad, un estudio de carácter teórico, con enfoque cualitativo y procedimiento bibliográfico, desarrollado desde la perspectiva hermenéutica de la pedagogía transmoderna de Enrique Dussel. Así, en relación a su aspecto parcial (la totalidad de la investigación de la que procede), toma como referente teórico la ética de Dussel y la pedagogía de Freire, a partir de las cuales busca, en el paradigma freireano de la educación liberadora, un referente basado en las prácticas para el desarrollo racional ético-crítico, como experiencia intersubjetiva en comunidad con sujetos éticos denegados como oprimidos/víctimas. De esta forma, opera con los conceptos clave de “proceso ético-crítico” y “concienciación”; “racionalidad discursiva crítica” y “dialogicidad”; “intersubjetividad comunitaria”; y “comunidad crítico-simétrica.O presente artigo trata do desenvolvimento ético-crítico dos novos sujeitos sócio-históricos em relação com o exercício da racionalidade discursiva crítica. Constitui, em sua origem, parte da Tese de doutoramento em Educação e Contemporaneidade, um estudo de natureza teórica, com abordagem qualitativa e procedimento bibliográfico, desenvolvido a partir da perspectiva hermenêutica da pedagógica transmoderna de Enrique Dussel. Assim, com relação ao seu aspecto parcial (em relação à totalidade da pesquisa da qual procede), toma a ética dusseliana e a pedagogia freiriana como referencial teórico, a partir do qual busca, no paradigma freiriano da educação libertadora, um referencial práxico para o desenvolvimento racional ético-crítico, como experiência intersubjetivo-comunitária dos sujeitos-éticos negados como oprimidos/vítimas. Neste intuito, opera com os conceitos-chave de “processo ético-crítico” e “conscientização”; “racionalidade discursiva crítica” e “dialogicidade”; “intersubjetividade comunitária”; e “comunidade crítico-simétrica”.Edições UESB2023-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1205010.22481/praxisedu.v19i50.12050Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12050Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12050Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e120502178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12050/7352Copyright (c) 2023 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnjos, José Edemilson Pereira dosSantos, Luciano Costa2023-02-03T22:56:08Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12050Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2023-02-03T22:56:08Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
Intersubjetividad-comunidad y educación de la liberación: conciencia en la comunidad crítica-simetrica
Community-intersubjectivity and liberating education: conscientization in the critical-symmetric community
title Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
spellingShingle Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
Anjos, José Edemilson Pereira dos
processo ético-crítico
conscientização
razão discursiva crítica
educação dialógica
ética da libertação
proceso ético-crítico
concientización
razón discursiva crítica
educación dialógica
ética de la liberación
ethical-critical process
conscientization
critical discursive reason
dialogical education
liberation ethics
title_short Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
title_full Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
title_fullStr Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
title_full_unstemmed Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
title_sort Intersubjetividade-comunitária e educação libertadora: a conscientização na comunidade crítico-simétrica
author Anjos, José Edemilson Pereira dos
author_facet Anjos, José Edemilson Pereira dos
Santos, Luciano Costa
author_role author
author2 Santos, Luciano Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anjos, José Edemilson Pereira dos
Santos, Luciano Costa
dc.subject.por.fl_str_mv processo ético-crítico
conscientização
razão discursiva crítica
educação dialógica
ética da libertação
proceso ético-crítico
concientización
razón discursiva crítica
educación dialógica
ética de la liberación
ethical-critical process
conscientization
critical discursive reason
dialogical education
liberation ethics
topic processo ético-crítico
conscientização
razão discursiva crítica
educação dialógica
ética da libertação
proceso ético-crítico
concientización
razón discursiva crítica
educación dialógica
ética de la liberación
ethical-critical process
conscientization
critical discursive reason
dialogical education
liberation ethics
description This article deals with the ethical-critical development of the new socio-historical subjects in relation to the exercise of critical discursive rationality. It constitutes, in its origin, part of the Doctoral Thesis in Education and Contemporaneity, a study of a theoretical nature, with a qualitative approach and bibliographic procedure, developed from the hermeneutic perspective of Enrique Dussel's transmodern pedagogy. Thus, in relation to its partial aspect (in relation to the totality of the research from which it proceeds), it takes Dusselian ethics and Freirean pedagogy as a theoretical reference, from which it seeks, in the Freirean paradigm of liberating education, a practical reference for the ethical-critical rational development, as an intersubjective-community experience of ethical-subjects denied as oppressed/victims. To this end, it works with the key concepts of “ethical-critical process” and “conscientization”; “critical discursive rationality” and “dialogicity”; “community intersubjectivity”; and “critical-symmetric community”.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12050
10.22481/praxisedu.v19i50.12050
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12050
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v19i50.12050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12050/7352
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 19 n. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12050
Práxis Educacional; Vol. 19 Núm. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12050
Práxis Educacional; Vol. 19 No. 50 (2023): Edição 2023 de publicação em fluxo contínuo.; e12050
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068813606322176