Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283 |
Resumo: | This study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class. |
id |
UESB-8_34e40ba3e20a48310a8bb7cb664e98c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9283 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e AdultosFreirean memories: teachers' reflections to think about teacher education in Youth and Adult EducationPaulo FreireEducação de AdultosFormação docenteTrabalhadores estudantesThis study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class.Este estudo apresenta reflexões advindas de entrevistas realizadas com professores e professoras da Educação de Jovens e Adultos (EJA) de escolas goianas quanto à potencialidade dos pressupostos freireanos como suporte ao processo formativo docente na modalidade. Neste movimento empírico, foi investigado se nas lembranças que emergem dos processos formativos dos docentes, Paulo Freire se fez/faz presente. A formação docente é uma preocupação presente ao longo de toda a obra freireana e diante dela cabe ponderarmos a necessidade de uma prática educativa que considere os contextos existenciais e a concretude dos estudantes. A partir das lembranças resgatadas junto aos docentes, foi possível perceber que o legado freireano se faz presente e pode dar suporte à prática docente na EJA. Vários conceitos-chave e/ou ideias freireanas emergiram nas lembranças resgatadas pelos docentes. Os resultados não sugerem plena apropriação teórica dos pressupostos freireanos e tampouco garantia de influência na prática educativa que exercem junto aos estudantes da EJA. Mas o legado teórico freireano, ao ser reinventado e recontextualizado nos espaços-tempo históricos, permite sustentar a formação de professores para a EJA a fim de fortalecê-la como uma modalidade que atenda aos interesses da classe trabalhadora estudante.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/928310.22481/riduesb.v6i2.9283Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 583-6022525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283/6431Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Renato AntônioGuimarães, Simone Sendin Moreira2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9283Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos Freirean memories: teachers' reflections to think about teacher education in Youth and Adult Education |
title |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos |
spellingShingle |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos Ribeiro, Renato Antônio Paulo Freire Educação de Adultos Formação docente Trabalhadores estudantes |
title_short |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos |
title_full |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos |
title_fullStr |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos |
title_full_unstemmed |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos |
title_sort |
Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos |
author |
Ribeiro, Renato Antônio |
author_facet |
Ribeiro, Renato Antônio Guimarães, Simone Sendin Moreira |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Simone Sendin Moreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Renato Antônio Guimarães, Simone Sendin Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Educação de Adultos Formação docente Trabalhadores estudantes |
topic |
Paulo Freire Educação de Adultos Formação docente Trabalhadores estudantes |
description |
This study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283 10.22481/riduesb.v6i2.9283 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i2.9283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283/6431 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 583-602 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188049399808 |