Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Renato Antônio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Guimarães, Simone Sendin Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283
Resumo: This study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class.
id UESB-8_34e40ba3e20a48310a8bb7cb664e98c3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9283
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e AdultosFreirean memories: teachers' reflections to think about teacher education in Youth and Adult EducationPaulo FreireEducação de AdultosFormação docenteTrabalhadores estudantesThis study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class.Este estudo apresenta reflexões advindas de entrevistas realizadas com professores e professoras da Educação de Jovens e Adultos (EJA) de escolas goianas quanto à potencialidade dos pressupostos freireanos como suporte ao processo formativo docente na modalidade. Neste movimento empírico, foi investigado se nas lembranças que emergem dos processos formativos dos docentes, Paulo Freire se fez/faz presente. A formação docente é uma preocupação presente ao longo de toda a obra freireana e diante dela cabe ponderarmos a necessidade de uma prática educativa que considere os contextos existenciais e a concretude dos estudantes. A partir das lembranças resgatadas junto aos docentes, foi possível perceber que o legado freireano se faz presente e pode dar suporte à prática docente na EJA. Vários conceitos-chave e/ou ideias freireanas emergiram nas lembranças resgatadas pelos docentes. Os resultados não sugerem plena apropriação teórica dos pressupostos freireanos e tampouco garantia de influência na prática educativa que exercem junto aos estudantes da EJA. Mas o legado teórico freireano, ao ser reinventado e recontextualizado nos espaços-tempo históricos, permite sustentar a formação de professores para a EJA a fim de fortalecê-la como uma modalidade que atenda aos interesses da classe trabalhadora estudante.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/928310.22481/riduesb.v6i2.9283Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 583-6022525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283/6431Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Renato AntônioGuimarães, Simone Sendin Moreira2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9283Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
Freirean memories: teachers' reflections to think about teacher education in Youth and Adult Education
title Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
spellingShingle Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
Ribeiro, Renato Antônio
Paulo Freire
Educação de Adultos
Formação docente
Trabalhadores estudantes
title_short Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
title_full Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
title_fullStr Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
title_full_unstemmed Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
title_sort Lembranças freireanas: reflexões docentes para pensar a formação de professores na Educação de Jovens e Adultos
author Ribeiro, Renato Antônio
author_facet Ribeiro, Renato Antônio
Guimarães, Simone Sendin Moreira
author_role author
author2 Guimarães, Simone Sendin Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Renato Antônio
Guimarães, Simone Sendin Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Educação de Adultos
Formação docente
Trabalhadores estudantes
topic Paulo Freire
Educação de Adultos
Formação docente
Trabalhadores estudantes
description This study presents reflections arising from interviews carried out with teachers of Youth and Adult Education (EJA) from schools in Goiás, regarding the potential of Freire's assumptions as support for the teaching training process in the modality. In this empirical movement, it was investigated whether in the memories that emerge from the teachers' formative processes, Paulo Freire was/is present. Teacher training is a present concern throughout all of Freire's work and, in view of it, we must consider the need for an educational practice that considers the existential contexts and concreteness of students. From the memories rescued from the teachers, it was possible to see that the Freirean legacy is present and can support the teaching practice in EJA. Several key concepts and/or Freirean ideas emerged in the memories retrieved by the teachers. The results do not suggest full theoretical appropriation of Freire's assumptions, nor a guarantee of influence in the educational practice they exercise with EJA students. But Freire's theoretical legacy, when reinvented and recontextualized in historical space-times, allows for sustaining teacher education for EJA in order to strengthen it as a modality that meets the interests of the student working class.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283
10.22481/riduesb.v6i2.9283
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9283/6431
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 583-602
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188049399808