Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9458 |
Resumo: | This work seeks to identify thematic, theoretical and methodological trends in the pedagogical practices carried out by PIBID, in the Nature Sciences subproject, linked to Unipampa – Dom Pedrito Campus. Thus, the production reports of the Program (2018-2019) were analyzed at first from three specific axes: thematic, theoretical and methodological trends. The information was organized through the content analysis following the reading steps; approximation with the thematic axes and systematization of information. It was noticed the approach of environmental themes such as the Pampa Biome and the aspects present in the student's reality; there is no defined methodology, but the practices are generally based according to a progressive conception of teaching. Furthermore, the Program seems to be supported by references close to the idea of contextualization. We can still highlight the dialogue approach in teaching practices, collective planning and the contribution to the constitution of the teacher's identity. |
id |
UESB-8_37bbba76958e0c5ab953345c4cb1fedf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9458 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendênciasPedagogical practices of Pibid Science of Nature: mapping trendsEnsino de CiênciasContextualizaçãoRelatórios de produçãoTeaching ScienceContextualizationReport ProductionThis work seeks to identify thematic, theoretical and methodological trends in the pedagogical practices carried out by PIBID, in the Nature Sciences subproject, linked to Unipampa – Dom Pedrito Campus. Thus, the production reports of the Program (2018-2019) were analyzed at first from three specific axes: thematic, theoretical and methodological trends. The information was organized through the content analysis following the reading steps; approximation with the thematic axes and systematization of information. It was noticed the approach of environmental themes such as the Pampa Biome and the aspects present in the student's reality; there is no defined methodology, but the practices are generally based according to a progressive conception of teaching. Furthermore, the Program seems to be supported by references close to the idea of contextualization. We can still highlight the dialogue approach in teaching practices, collective planning and the contribution to the constitution of the teacher's identity.Este trabalho busca identificar tendências temáticas, teóricas e metodológicas nas práticas pedagógicas realizadas pelo Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), no subprojeto Ciências da Natureza, vinculado à Unipampa – Campus Dom Pedrito. Para isso analisaram-se os relatórios de produção do Programa (2018-2019) a partir de três eixos definidos a priori: abordagem de temas, tendências teóricas e metodológicas. As informações foram organizadas por meio da análise de conteúdo seguindo as etapas de leitura, aproximação com os eixos temáticos e sistematização das informações. Verificou-se que a abordagem de temáticas ambientais, como as relacionadas ao bioma Pampa e aspectos presentes na realidade do estudante prevaleceu nas práticas analisadas. Pôde-se notar que não há uma metodologia definida, mas as práticas são balizadas, em geral, por uma concepção progressista de ensino. Além disso, o Programa parece ancorar-se em referenciais próximos a ideia de contextualização. Destaca-se, ainda, a abordagem dialogada nas práticas de ensino, os planejamentos coletivos e a contribuição para constituição da identidade do professor.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/945810.22481/riduesb.v6i2.9458Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 91-1052525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9458/6402Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros da Fonseca, ErilKrause Bierhalz, Crisna Daniela 2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9458Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências Pedagogical practices of Pibid Science of Nature: mapping trends |
title |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências |
spellingShingle |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências Medeiros da Fonseca, Eril Ensino de Ciências Contextualização Relatórios de produção Teaching Science Contextualization Report Production |
title_short |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências |
title_full |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências |
title_fullStr |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências |
title_full_unstemmed |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências |
title_sort |
Práticas pedagógicas do Pibid Ciências da Natureza: mapeando tendências |
author |
Medeiros da Fonseca, Eril |
author_facet |
Medeiros da Fonseca, Eril Krause Bierhalz, Crisna Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Krause Bierhalz, Crisna Daniela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros da Fonseca, Eril Krause Bierhalz, Crisna Daniela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Contextualização Relatórios de produção Teaching Science Contextualization Report Production |
topic |
Ensino de Ciências Contextualização Relatórios de produção Teaching Science Contextualization Report Production |
description |
This work seeks to identify thematic, theoretical and methodological trends in the pedagogical practices carried out by PIBID, in the Nature Sciences subproject, linked to Unipampa – Dom Pedrito Campus. Thus, the production reports of the Program (2018-2019) were analyzed at first from three specific axes: thematic, theoretical and methodological trends. The information was organized through the content analysis following the reading steps; approximation with the thematic axes and systematization of information. It was noticed the approach of environmental themes such as the Pampa Biome and the aspects present in the student's reality; there is no defined methodology, but the practices are generally based according to a progressive conception of teaching. Furthermore, the Program seems to be supported by references close to the idea of contextualization. We can still highlight the dialogue approach in teaching practices, collective planning and the contribution to the constitution of the teacher's identity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9458 10.22481/riduesb.v6i2.9458 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9458 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v6i2.9458 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9458/6402 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 91-105 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188090294272 |