Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459 |
Resumo: | At this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School. |
id |
UFU-8_6bfbcc241e54b2e2751371fc7c803c0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34459 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and scienceEnsino de FísicaInterdisciplinaridadeContextualizaçãoPhysics TeachingInterdisciplinarityContextualizationAt this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School.Nesses tempos de questionamentos, de novas orientações e também de novas proposições sobre o processo de ensino-aprendizagem escolar, torna-se essencial colocar em debate a finalidade atual do ensino na sociedade contemporânea, mas associado a elaborações e desenvolvimentos de propostas diferenciadas, como as de cunho interdisciplinar e contextualizado. Nessa perspectiva, foram desencadeadas ações no contexto escolar tendo como base temas significativos, na modalidade de Situações de Estudo, acompanhadas pela pesquisa. Salientamos avanços e limitações quanto à sua organização, bem como expressões de estudantes participantes no seu desenvolvimento na escola. Os resultados alcançados indicam a constituição de formas diferenciadas de intervenção, tornando visível a mobilização e motivação quanto às aulas, com reflexos positivos no processo ensino-aprendizagem, em especial de Física e sua interface com a Área de Ciências da Natureza do Ensino Médio.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3445910.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-3101983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459/18281Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessAuth, Milton2020-05-29T00:06:30Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34459Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-29T00:06:30Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
title |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
spellingShingle |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science Auth, Milton Ensino de Física Interdisciplinaridade Contextualização Physics Teaching Interdisciplinarity Contextualization |
title_short |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
title_full |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
title_fullStr |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
title_full_unstemmed |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
title_sort |
Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science |
author |
Auth, Milton |
author_facet |
Auth, Milton |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Auth, Milton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Interdisciplinaridade Contextualização Physics Teaching Interdisciplinarity Contextualization |
topic |
Ensino de Física Interdisciplinaridade Contextualização Physics Teaching Interdisciplinarity Contextualization |
description |
At this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459 |
identifier_str_mv |
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459/18281 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221282533376 |