Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Auth, Milton
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459
Resumo: At this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School.
id UFU-8_6bfbcc241e54b2e2751371fc7c803c0f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34459
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and scienceEnsino de FísicaInterdisciplinaridadeContextualizaçãoPhysics TeachingInterdisciplinarityContextualizationAt this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School.Nesses tempos de questionamentos, de novas orientações e também de novas proposições sobre o processo de ensino-aprendizagem escolar, torna-se essencial colocar em debate a finalidade atual do ensino na sociedade contemporânea, mas associado a elaborações e desenvolvimentos de propostas diferenciadas, como as de cunho interdisciplinar e contextualizado. Nessa perspectiva, foram desencadeadas ações no contexto escolar tendo como base temas significativos, na modalidade de Situações de Estudo, acompanhadas pela pesquisa. Salientamos avanços e limitações quanto à sua organização, bem como expressões de estudantes participantes no seu desenvolvimento na escola. Os resultados alcançados indicam a constituição de formas diferenciadas de intervenção, tornando visível a mobilização e motivação quanto às aulas, com reflexos positivos no processo ensino-aprendizagem, em especial de Física e sua interface com a Área de Ciências da Natureza do Ensino Médio.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3445910.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-3101983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459/18281Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessAuth, Milton2020-05-29T00:06:30Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34459Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-29T00:06:30Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
title Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
spellingShingle Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
Auth, Milton
Ensino de Física
Interdisciplinaridade
Contextualização
Physics Teaching
Interdisciplinarity
Contextualization
title_short Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
title_full Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
title_fullStr Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
title_full_unstemmed Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
title_sort Abordagem temática no ensino médio: decorrências na Física e nas Ciências da Natureza / Thematic approach in high school: derivations in nature physics and science
author Auth, Milton
author_facet Auth, Milton
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Auth, Milton
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Interdisciplinaridade
Contextualização
Physics Teaching
Interdisciplinarity
Contextualization
topic Ensino de Física
Interdisciplinaridade
Contextualização
Physics Teaching
Interdisciplinarity
Contextualization
description At this time of questioning, new orientations and propositions about teaching-learning scholar process, it is essential to put into discussion the current purpose of teaching in contemporary society, associated to development and manegement of distinguished proposes, as interdisciplinary and contextualized ones. In this perspective, actions were triggered in scholar space based on meaningful themes, according to Study Situations, which is monitored by this research. We noticed advances and limitations in their structural organization as well as participants students’ opinion during the implementation in school. Our results point out to constitution of differentiated intervention ways, explicting students’ motivation and mobilization in relation to classes, reflecting positively in teaching-learning process, particularly in Physics and its interface with Natural Sciences in Secondary School.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459
identifier_str_mv 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-4
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34459/18281
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 299-310
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221282533376