Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675 |
Resumo: | This article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training. |
id |
UESB-8_58012748bbf6dd2cf5f36f26753f3b80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11675 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de ProfessoresEducation for Peace Culture and Teacher TrainingEducaçãoCultura de PazFormação de ProfessoresEducationCulture of PeaceTeacher TrainingThis article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training.O presente artigo objetiva compreender algumas das bases epistemológicas para o incremento de uma educação para a cultura de paz e as possibilidades de uma formação docente humanista que aponte para essa rota. A metodologia adotada neste trabalho é de natureza qualitativa, de base fenomenológica, fundada no método interpretativo. É ainda, uma investigação da ordem descritiva e de revisão bibliográfica, em que tomamos Morin (2000, 20003) e Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) como marcos referenciais primários. A educação humanista voltada para a temática da cultura de paz, ainda precisa ser compreendida, divulgada e praticada. Constatamos que para atingir esse desiderato, é preciso revisitar os alicerces da formação docente, razão pela qual elencamos oito pontos necessários à práxis. O artigo visa promover uma reflexão sobre o compromisso ético de se desvincular individualmente das práticas sociais da contracultura de paz, o que nos leva a repensar os modelos educacionais atualmente utilizados na formação de professores.Edições UESB2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1167510.22481/riduesb.v8i1.11675Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11675, 1-192525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675/7664Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Sheyla Maria FonteneleNogueira Magalhães , Karen IngredSouza, José Mário de2023-05-04T21:00:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11675Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-05-04T21:00:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores Education for Peace Culture and Teacher Training |
title |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores |
spellingShingle |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores Macedo, Sheyla Maria Fontenele Educação Cultura de Paz Formação de Professores Education Culture of Peace Teacher Training |
title_short |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores |
title_full |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores |
title_fullStr |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores |
title_full_unstemmed |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores |
title_sort |
Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores |
author |
Macedo, Sheyla Maria Fontenele |
author_facet |
Macedo, Sheyla Maria Fontenele Nogueira Magalhães , Karen Ingred Souza, José Mário de |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira Magalhães , Karen Ingred Souza, José Mário de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Sheyla Maria Fontenele Nogueira Magalhães , Karen Ingred Souza, José Mário de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Cultura de Paz Formação de Professores Education Culture of Peace Teacher Training |
topic |
Educação Cultura de Paz Formação de Professores Education Culture of Peace Teacher Training |
description |
This article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675 10.22481/riduesb.v8i1.11675 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.11675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675/7664 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11675, 1-19 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188183617536 |