Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Sheyla Maria Fontenele
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nogueira Magalhães , Karen Ingred, Souza, José Mário de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675
Resumo: This article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training.
id UESB-8_58012748bbf6dd2cf5f36f26753f3b80
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11675
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Educação para a Cultura de Paz e Formação de ProfessoresEducation for Peace Culture and Teacher TrainingEducaçãoCultura de PazFormação de ProfessoresEducationCulture of PeaceTeacher TrainingThis article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training.O presente artigo objetiva compreender algumas das bases epistemológicas para o incremento de uma educação para a cultura de paz e as possibilidades de uma formação docente humanista que aponte para essa rota. A metodologia adotada neste trabalho é de natureza qualitativa, de base fenomenológica, fundada no método interpretativo. É ainda, uma investigação da ordem descritiva e de revisão bibliográfica, em que tomamos Morin (2000, 20003) e Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) como marcos referenciais primários. A educação humanista voltada para a temática da cultura de paz, ainda precisa ser compreendida, divulgada e praticada. Constatamos que para atingir esse desiderato, é preciso revisitar os alicerces da formação docente, razão pela qual elencamos oito pontos necessários à práxis. O artigo visa promover uma reflexão sobre o compromisso ético de se desvincular individualmente das práticas sociais da contracultura de paz, o que nos leva a repensar os modelos educacionais atualmente utilizados na formação de professores.Edições UESB2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1167510.22481/riduesb.v8i1.11675Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11675, 1-192525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675/7664Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Sheyla Maria FonteneleNogueira Magalhães , Karen IngredSouza, José Mário de2023-05-04T21:00:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11675Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-05-04T21:00:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
Education for Peace Culture and Teacher Training
title Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
spellingShingle Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
Macedo, Sheyla Maria Fontenele
Educação
Cultura de Paz
Formação de Professores
Education
Culture of Peace
Teacher Training
title_short Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
title_full Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
title_fullStr Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
title_full_unstemmed Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
title_sort Educação para a Cultura de Paz e Formação de Professores
author Macedo, Sheyla Maria Fontenele
author_facet Macedo, Sheyla Maria Fontenele
Nogueira Magalhães , Karen Ingred
Souza, José Mário de
author_role author
author2 Nogueira Magalhães , Karen Ingred
Souza, José Mário de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo, Sheyla Maria Fontenele
Nogueira Magalhães , Karen Ingred
Souza, José Mário de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Cultura de Paz
Formação de Professores
Education
Culture of Peace
Teacher Training
topic Educação
Cultura de Paz
Formação de Professores
Education
Culture of Peace
Teacher Training
description This article aims to understand some of the epistemological foundations for the enhancement of education for a culture of peace and the possibilities of a humanistic teacher training that points in that direction. The methodology adopted in this study is qualitative in nature, based on phenomenology and founded on the interpretive method. It is also a descriptive investigation and literature review, in which we take Morin (2000, 20003) and Pecotche (2014, 2015, 2017, 2018, 2019) as primary reference points. Humanistic education focused on the theme of a culture of peace still needs to be understood, disseminated, and practiced. We have found that in order to achieve this goal, it is necessary to revisit the foundations of teacher training, which is why we have listed eight necessary points for praxis. The article aims to promote a reflection on the ethical commitment to individually disassociate from the social practices of the counter-culture of peace, which leads us to rethink the educational models currently used in teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675
10.22481/riduesb.v8i1.11675
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v8i1.11675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11675/7664
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11675, 1-19
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188183617536