Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Holanda, Marcos Douglas M. de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Freitas, Izabela Barbosa, Rodrigues, Ana Cláudia da S.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7160
Resumo: This work had as objective to know the main difficulties that the students of the 2nd year of high school have regarding the basic operations of the curricular component Mathematics, which are taught at the beginning of the students' school education. The subjects who participated in the research were 98 students, located in both private and public schools in the states of Pernambuco and Paraíba. The instrument used for data collection was a questionnaire with three questions that presented the use of one or more mathematical operations. For ethical reasons, the subjects participating in the study were not identified. After tabulation of the data from the applied questionnaire, it was found that more than 50% of the participants did not correct the proposed questions and 57% did not answer questions that involved basic mathematical operations. We emphasize that future research will be necessary to verify the reasons for the difficulties presented.
id UESB-8_77077fcbf8c0e815000979a35f1f21de
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7160
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicasDificuldades de Aprendizagem; Ensino Médio; Operações Matemáticas.High School; Learning Difficulties; Math Operations.This work had as objective to know the main difficulties that the students of the 2nd year of high school have regarding the basic operations of the curricular component Mathematics, which are taught at the beginning of the students' school education. The subjects who participated in the research were 98 students, located in both private and public schools in the states of Pernambuco and Paraíba. The instrument used for data collection was a questionnaire with three questions that presented the use of one or more mathematical operations. For ethical reasons, the subjects participating in the study were not identified. After tabulation of the data from the applied questionnaire, it was found that more than 50% of the participants did not correct the proposed questions and 57% did not answer questions that involved basic mathematical operations. We emphasize that future research will be necessary to verify the reasons for the difficulties presented.Este trabalho teve como objetivo conhecer as principais dificuldades que os alunos do 2º ano do ensino médio têm quanto às operações básicas do componente curricular Matemática, as quais são ensinadas no início da formação escolar dos discentes. Os sujeitos que participaram da pesquisa foram 98 alunos, situados tanto nas escolas privadas, quanto públicas dos estados de Pernambuco e da Paraíba. O instrumento utilizado para coleta de dados foi um questionário com três questões que apresentavam a utilização de uma ou mais operações matemáticas. Por questões éticas, os sujeitos participantes do trabalho não foram identificados. Após tabulação dos dados do questionário aplicado, constatou-se que mais de 50% dos participantes não acertaram as questões propostas e 57% não responderam questões que envolviam operações matemáticas básicas. Destacamos que pesquisas futuras serão necessárias para verificação dos motivos das dificuldades apresentadas.Edições UESB2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/716010.22481/rid-uesb.v5i2.7160Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 56-692525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7160/5050Holanda, Marcos Douglas M. deFreitas, Izabela BarbosaRodrigues, Ana Cláudia da S.info:eu-repo/semantics/openAccess2021-03-25T04:52:07Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/7160Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-03-25T04:52:07Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
title Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
spellingShingle Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
Holanda, Marcos Douglas M. de
Dificuldades de Aprendizagem; Ensino Médio; Operações Matemáticas.
High School; Learning Difficulties; Math Operations.
title_short Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
title_full Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
title_fullStr Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
title_full_unstemmed Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
title_sort Matemática no ensino médio: dificuldades encontradas nos conteúdos das quatro operações básicas
author Holanda, Marcos Douglas M. de
author_facet Holanda, Marcos Douglas M. de
Freitas, Izabela Barbosa
Rodrigues, Ana Cláudia da S.
author_role author
author2 Freitas, Izabela Barbosa
Rodrigues, Ana Cláudia da S.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Holanda, Marcos Douglas M. de
Freitas, Izabela Barbosa
Rodrigues, Ana Cláudia da S.
dc.subject.por.fl_str_mv Dificuldades de Aprendizagem; Ensino Médio; Operações Matemáticas.
High School; Learning Difficulties; Math Operations.
topic Dificuldades de Aprendizagem; Ensino Médio; Operações Matemáticas.
High School; Learning Difficulties; Math Operations.
description This work had as objective to know the main difficulties that the students of the 2nd year of high school have regarding the basic operations of the curricular component Mathematics, which are taught at the beginning of the students' school education. The subjects who participated in the research were 98 students, located in both private and public schools in the states of Pernambuco and Paraíba. The instrument used for data collection was a questionnaire with three questions that presented the use of one or more mathematical operations. For ethical reasons, the subjects participating in the study were not identified. After tabulation of the data from the applied questionnaire, it was found that more than 50% of the participants did not correct the proposed questions and 57% did not answer questions that involved basic mathematical operations. We emphasize that future research will be necessary to verify the reasons for the difficulties presented.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7160
10.22481/rid-uesb.v5i2.7160
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7160
identifier_str_mv 10.22481/rid-uesb.v5i2.7160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/7160/5050
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 5 n. 2 (2020): v. 5, n. 2 (2020): (jan. - jun., 2020); 56-69
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798187308056576