Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821 |
Resumo: | The main objective of this dissertation is to investigate the phenomenon of the difficulty that many high school students have in learning math. For that, it chooses to understand the view of those students about the problem. It discusses somewhat about the influences that the motivation can exert influence in learning. It also discusses ethnomathematics and resolution problems and about the importance that they can achieve during the students’ learning process. Opting for the qualitative research it takes refuge with a questionnaire as a method of gathering information. It points that the students understand that the problem is not just in the teaching method utilized by the teacher or in the abstract nature of mathematics itself. Thus, many of the individuals who contributed to the survey indicate a lack of basic math in elementary school and the need to memorize many formulas and rules as the main reasons for the difficulty of students to learn mathematics in school. As suggestions, the students who completed the questionnaire point mainly to the teacher’s need to change the method of teaching, as well as the use of other resources and / or exploitation of situations of everyday life. It proposes that it is necessary the realization of new studies not only in high school to understand better the problem, but also in elementary school. |
id |
UFES_daea2ba59206fe20cbbc5e7daf94c704 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/4821 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Bayer, Valmecir Antonio dos SantosLoureiro, VanildaFantin, SilasCcoyllo, Rosa Elvira Quispe2016-08-29T15:36:14Z2016-07-112016-08-29T15:36:14Z2014-04-14The main objective of this dissertation is to investigate the phenomenon of the difficulty that many high school students have in learning math. For that, it chooses to understand the view of those students about the problem. It discusses somewhat about the influences that the motivation can exert influence in learning. It also discusses ethnomathematics and resolution problems and about the importance that they can achieve during the students’ learning process. Opting for the qualitative research it takes refuge with a questionnaire as a method of gathering information. It points that the students understand that the problem is not just in the teaching method utilized by the teacher or in the abstract nature of mathematics itself. Thus, many of the individuals who contributed to the survey indicate a lack of basic math in elementary school and the need to memorize many formulas and rules as the main reasons for the difficulty of students to learn mathematics in school. As suggestions, the students who completed the questionnaire point mainly to the teacher’s need to change the method of teaching, as well as the use of other resources and / or exploitation of situations of everyday life. It proposes that it is necessary the realization of new studies not only in high school to understand better the problem, but also in elementary school.O principal objetivo desta dissertação é investigar o fenômeno da dificuldade que muitos alunos do Ensino Médio apresentam na aprendizagem da Matemática. Para tanto opta por entender a opinião desses sujeitos acerca do problema. Discute um pouco sobre a influência que a motivação pode exercer na aprendizagem. Também discorre sobre a resolução de problemas e sobre a importância que essa metodologia pode alcançar durante o processo de ensino-aprendizagem dos alunos. Optando pela pesquisa qualitativa se vale do questionário como método de recolha de informações. Aponta que os alunos entendem que o problema não está apenas no método de ensino empregado pelo professor ou na natureza abstrata da própria Matemática. Dessa forma muitos dos sujeitos que contribuíram com a pesquisa apontam a falta de base em Matemática no Ensino Fundamental e a necessidade de decorar muitas fórmulas e regras como os principais motivos para a dificuldade dos alunos para aprender a Matemática na escola. Como sugestões os alunos que preencheram os questionários apontam principalmente para a necessidade do professor mudar o método de ensino, bem como a utilização de outros recursos e/ou de exploração de situações da vida cotidiana. Propõe que é necessária a realização de novos estudos não apenas no Ensino Médio para compreender melhor o problema, mas também no Ensino Fundamental.TextLOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013.http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasMathmaticsDifficulties in learningHigh schoolDificuldades na aprendizagemMatemática - Estudo e ensinoAprendizagemEnsino médioMatemática51Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDISSERTACAO FINALIZADA_VANILDA LOUREIRO_completa.pdfapplication/pdf1171313http://repositorio.ufes.br/bitstreams/2f2f04d0-a86e-4134-b1e5-804ce5d923b5/download91cc20ad2b108bcfb9b7a9d67a7671f1MD5110/48212024-06-30 16:50:55.585oai:repositorio.ufes.br:10/4821http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:27:34.640567Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
title |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
spellingShingle |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio Loureiro, Vanilda Mathmatics Difficulties in learning High school Dificuldades na aprendizagem Matemática Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Ensino médio 51 |
title_short |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
title_full |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
title_fullStr |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
title_sort |
Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio |
author |
Loureiro, Vanilda |
author_facet |
Loureiro, Vanilda |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bayer, Valmecir Antonio dos Santos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Loureiro, Vanilda |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fantin, Silas |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe |
contributor_str_mv |
Bayer, Valmecir Antonio dos Santos Fantin, Silas Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathmatics Difficulties in learning High school |
topic |
Mathmatics Difficulties in learning High school Dificuldades na aprendizagem Matemática Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Ensino médio 51 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dificuldades na aprendizagem |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Matemática |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Ensino médio |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
51 |
description |
The main objective of this dissertation is to investigate the phenomenon of the difficulty that many high school students have in learning math. For that, it chooses to understand the view of those students about the problem. It discusses somewhat about the influences that the motivation can exert influence in learning. It also discusses ethnomathematics and resolution problems and about the importance that they can achieve during the students’ learning process. Opting for the qualitative research it takes refuge with a questionnaire as a method of gathering information. It points that the students understand that the problem is not just in the teaching method utilized by the teacher or in the abstract nature of mathematics itself. Thus, many of the individuals who contributed to the survey indicate a lack of basic math in elementary school and the need to memorize many formulas and rules as the main reasons for the difficulty of students to learn mathematics in school. As suggestions, the students who completed the questionnaire point mainly to the teacher’s need to change the method of teaching, as well as the use of other resources and / or exploitation of situations of everyday life. It proposes that it is necessary the realization of new studies not only in high school to understand better the problem, but also in elementary school. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-04-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T15:36:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T15:36:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821 |
identifier_str_mv |
LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013. |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/2f2f04d0-a86e-4134-b1e5-804ce5d923b5/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
91cc20ad2b108bcfb9b7a9d67a7671f1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022592955580416 |