Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Vanilda
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821
Resumo: The main objective of this dissertation is to investigate the phenomenon of the difficulty that many high school students have in learning math. For that, it chooses to understand the view of those students about the problem. It discusses somewhat about the influences that the motivation can exert influence in learning. It also discusses ethnomathematics and resolution problems and about the importance that they can achieve during the students’ learning process. Opting for the qualitative research it takes refuge with a questionnaire as a method of gathering information. It points that the students understand that the problem is not just in the teaching method utilized by the teacher or in the abstract nature of mathematics itself. Thus, many of the individuals who contributed to the survey indicate a lack of basic math in elementary school and the need to memorize many formulas and rules as the main reasons for the difficulty of students to learn mathematics in school. As suggestions, the students who completed the questionnaire point mainly to the teacher’s need to change the method of teaching, as well as the use of other resources and / or exploitation of situations of everyday life. It proposes that it is necessary the realization of new studies not only in high school to understand better the problem, but also in elementary school.
id UFES_daea2ba59206fe20cbbc5e7daf94c704
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/4821
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Bayer, Valmecir Antonio dos SantosLoureiro, VanildaFantin, SilasCcoyllo, Rosa Elvira Quispe2016-08-29T15:36:14Z2016-07-112016-08-29T15:36:14Z2014-04-14The main objective of this dissertation is to investigate the phenomenon of the difficulty that many high school students have in learning math. For that, it chooses to understand the view of those students about the problem. It discusses somewhat about the influences that the motivation can exert influence in learning. It also discusses ethnomathematics and resolution problems and about the importance that they can achieve during the students’ learning process. Opting for the qualitative research it takes refuge with a questionnaire as a method of gathering information. It points that the students understand that the problem is not just in the teaching method utilized by the teacher or in the abstract nature of mathematics itself. Thus, many of the individuals who contributed to the survey indicate a lack of basic math in elementary school and the need to memorize many formulas and rules as the main reasons for the difficulty of students to learn mathematics in school. As suggestions, the students who completed the questionnaire point mainly to the teacher’s need to change the method of teaching, as well as the use of other resources and / or exploitation of situations of everyday life. It proposes that it is necessary the realization of new studies not only in high school to understand better the problem, but also in elementary school.O principal objetivo desta dissertação é investigar o fenômeno da dificuldade que muitos alunos do Ensino Médio apresentam na aprendizagem da Matemática. Para tanto opta por entender a opinião desses sujeitos acerca do problema. Discute um pouco sobre a influência que a motivação pode exercer na aprendizagem. Também discorre sobre a resolução de problemas e sobre a importância que essa metodologia pode alcançar durante o processo de ensino-aprendizagem dos alunos. Optando pela pesquisa qualitativa se vale do questionário como método de recolha de informações. Aponta que os alunos entendem que o problema não está apenas no método de ensino empregado pelo professor ou na natureza abstrata da própria Matemática. Dessa forma muitos dos sujeitos que contribuíram com a pesquisa apontam a falta de base em Matemática no Ensino Fundamental e a necessidade de decorar muitas fórmulas e regras como os principais motivos para a dificuldade dos alunos para aprender a Matemática na escola. Como sugestões os alunos que preencheram os questionários apontam principalmente para a necessidade do professor mudar o método de ensino, bem como a utilização de outros recursos e/ou de exploração de situações da vida cotidiana. Propõe que é necessária a realização de novos estudos não apenas no Ensino Médio para compreender melhor o problema, mas também no Ensino Fundamental.TextLOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013.http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasMathmaticsDifficulties in learningHigh schoolDificuldades na aprendizagemMatemática - Estudo e ensinoAprendizagemEnsino médioMatemática51Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDISSERTACAO FINALIZADA_VANILDA LOUREIRO_completa.pdfapplication/pdf1171313http://repositorio.ufes.br/bitstreams/2f2f04d0-a86e-4134-b1e5-804ce5d923b5/download91cc20ad2b108bcfb9b7a9d67a7671f1MD5110/48212024-06-30 16:50:55.585oai:repositorio.ufes.br:10/4821http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:27:34.640567Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
title Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
spellingShingle Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
Loureiro, Vanilda
Mathmatics
Difficulties in learning
High school
Dificuldades na aprendizagem
Matemática
Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Ensino médio
51
title_short Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
title_full Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
title_fullStr Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
title_full_unstemmed Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
title_sort Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio
author Loureiro, Vanilda
author_facet Loureiro, Vanilda
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bayer, Valmecir Antonio dos Santos
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Vanilda
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Fantin, Silas
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe
contributor_str_mv Bayer, Valmecir Antonio dos Santos
Fantin, Silas
Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathmatics
Difficulties in learning
High school
topic Mathmatics
Difficulties in learning
High school
Dificuldades na aprendizagem
Matemática
Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Ensino médio
51
dc.subject.por.fl_str_mv Dificuldades na aprendizagem
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Matemática
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Ensino médio
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 51
description The main objective of this dissertation is to investigate the phenomenon of the difficulty that many high school students have in learning math. For that, it chooses to understand the view of those students about the problem. It discusses somewhat about the influences that the motivation can exert influence in learning. It also discusses ethnomathematics and resolution problems and about the importance that they can achieve during the students’ learning process. Opting for the qualitative research it takes refuge with a questionnaire as a method of gathering information. It points that the students understand that the problem is not just in the teaching method utilized by the teacher or in the abstract nature of mathematics itself. Thus, many of the individuals who contributed to the survey indicate a lack of basic math in elementary school and the need to memorize many formulas and rules as the main reasons for the difficulty of students to learn mathematics in school. As suggestions, the students who completed the questionnaire point mainly to the teacher’s need to change the method of teaching, as well as the use of other resources and / or exploitation of situations of everyday life. It proposes that it is necessary the realization of new studies not only in high school to understand better the problem, but also in elementary school.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-04-14
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T15:36:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T15:36:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821
identifier_str_mv LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/4821
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/2f2f04d0-a86e-4134-b1e5-804ce5d923b5/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 91cc20ad2b108bcfb9b7a9d67a7671f1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022592955580416