O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Joziane Ferraz de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Ana Claudia Mello da, Lima, Beatriz Kyanne Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11436
Resumo: This article presents the results of the research entitled The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice. The general objective of the research is to know the processes of initial teacher training of Pibid Letras-Espanhol participants triggered by their performance in the Program. Among the main specific objectives were: to investigate the influence of each Pibid activity – observation and conduction of classes, extra-class activities and studies/meetings – on teacher training; and to understand the historical-social processes that permeate the teaching activity beyond the issues observed on the surface of the classroom. To achieve these objectives, a content analysis of the memory diary of the students and questionnaires applied to school professionals was conducted. It was identified, finally, that the Pibid’s influence proved to be relevant, above all, in the improvement of the scholars pedagogical practice with the development of the following learning processes in the initial formation: reflection, confirmation or refutation of hypotheses, exercise of applying theory to practice, exercise of critical perception of reality, and dialogue with other students and with the school environment.
id UESB-8_858bf50dfa19159da42102dde2db98ae
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11436
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma práticaThe Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practiceFormação inicialEspanholEscolaInterculturalidadeInitial trainingSpanishSchoolInterculturalityThis article presents the results of the research entitled The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice. The general objective of the research is to know the processes of initial teacher training of Pibid Letras-Espanhol participants triggered by their performance in the Program. Among the main specific objectives were: to investigate the influence of each Pibid activity – observation and conduction of classes, extra-class activities and studies/meetings – on teacher training; and to understand the historical-social processes that permeate the teaching activity beyond the issues observed on the surface of the classroom. To achieve these objectives, a content analysis of the memory diary of the students and questionnaires applied to school professionals was conducted. It was identified, finally, that the Pibid’s influence proved to be relevant, above all, in the improvement of the scholars pedagogical practice with the development of the following learning processes in the initial formation: reflection, confirmation or refutation of hypotheses, exercise of applying theory to practice, exercise of critical perception of reality, and dialogue with other students and with the school environment.Neste artigo, apresentamos resultados da pesquisa intitulada O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática. Como objetivo geral da pesquisa queríamos conhecer os processos da formação inicial docente dos participantes do Pibid Letras-Espanhol desencadeados por sua atuação no Programa. Entre os principais objetivos específicos estão: averiguar a influência de cada atividade do Pibid – observação e regência de aulas, atividades extraclasse e estudos/reuniões – na formação docente; e compreender os processos histórico-sociais que permeiam a atividade docente para além das questões observadas na superfície da sala de aula. Para atingir esses objetivos, procedemos à análise de conteúdo do diário de memória dos pibidianos e de questionários aplicados a profissionais da escola. Identificamos que a influência do Pibid se deu, sobretudo, no aperfeiçoamento da prática docente dos bolsistas com o desenvolvimento dos seguintes processos de aprendizagem na formação inicial: reflexão, confirmação ou refutação de hipóteses, exercício da aplicação da teoria à prática, exercício da percepção crítica da realidade e diálogo com outros pibidianos e o ambiente escolar.Edições UESB2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1143610.22481/riduesb.v7i2.11436Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 208-2252525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11436/7254Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAssis, Joziane Ferraz deSilva, Ana Claudia Mello da Lima, Beatriz Kyanne Pereira de2022-12-27T00:35:08Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11436Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2022-12-27T00:35:08Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice
title O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
spellingShingle O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
Assis, Joziane Ferraz de
Formação inicial
Espanhol
Escola
Interculturalidade
Initial training
Spanish
School
Interculturality
title_short O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
title_full O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
title_fullStr O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
title_full_unstemmed O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
title_sort O Pibid e a formação docente em Língua Espanhola: investigando uma prática
author Assis, Joziane Ferraz de
author_facet Assis, Joziane Ferraz de
Silva, Ana Claudia Mello da
Lima, Beatriz Kyanne Pereira de
author_role author
author2 Silva, Ana Claudia Mello da
Lima, Beatriz Kyanne Pereira de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Joziane Ferraz de
Silva, Ana Claudia Mello da
Lima, Beatriz Kyanne Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial
Espanhol
Escola
Interculturalidade
Initial training
Spanish
School
Interculturality
topic Formação inicial
Espanhol
Escola
Interculturalidade
Initial training
Spanish
School
Interculturality
description This article presents the results of the research entitled The Pibid and Teacher Training in Spanish: investigating a practice. The general objective of the research is to know the processes of initial teacher training of Pibid Letras-Espanhol participants triggered by their performance in the Program. Among the main specific objectives were: to investigate the influence of each Pibid activity – observation and conduction of classes, extra-class activities and studies/meetings – on teacher training; and to understand the historical-social processes that permeate the teaching activity beyond the issues observed on the surface of the classroom. To achieve these objectives, a content analysis of the memory diary of the students and questionnaires applied to school professionals was conducted. It was identified, finally, that the Pibid’s influence proved to be relevant, above all, in the improvement of the scholars pedagogical practice with the development of the following learning processes in the initial formation: reflection, confirmation or refutation of hypotheses, exercise of applying theory to practice, exercise of critical perception of reality, and dialogue with other students and with the school environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11436
10.22481/riduesb.v7i2.11436
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11436
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v7i2.11436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11436/7254
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 7 n. 2 (2022): v. 7 n. 2: (jul. - dez., 2022); 208-225
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188168937472