Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amorim Tamaio de Souza, Nathália Cristina
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8901
Resumo: Delineating ways to ensure the right to quality in education necessarily implies thinking from its conceptual configuration to its pragmatic perspective, that is, quality as a concrete social practice. In this direction, and in view of the plurality of meanings conferred to quality in the educational field, this article presents one of the possible perspectives for understanding this theme, both necessary and complex. Against the background of the assumption that the qualification of teacher education is a fundamental condition for raising school performance, and as a theoretical reference the studies that substantiate the concept of reflective teacher, the influences of the PIBID program in the conception are described and analyzed. and in the effectiveness of quality in education, based on the study of official documents about the program and the reports of fellows from a sub-project of Pedagogy. As one of the main conclusions, the research reveals the existence of a concept of quality evidenced in the daily development of students, in the incorporation of a set of skills that transcend the indicators of external evaluations, and in the transformation of the practices of teachers and future teachers.
id UESB-8_8a02cd6c5196487d74b565f9b7c78d80
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8901
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educaçãoInfluences of PIBID in concept and effectiveness of quality in educationQualidade em EducaçãoPIBIDEducação BásicaFormação de ProfessoresQuality in EducationPIBIDBasic EducationTeacher TrainingDelineating ways to ensure the right to quality in education necessarily implies thinking from its conceptual configuration to its pragmatic perspective, that is, quality as a concrete social practice. In this direction, and in view of the plurality of meanings conferred to quality in the educational field, this article presents one of the possible perspectives for understanding this theme, both necessary and complex. Against the background of the assumption that the qualification of teacher education is a fundamental condition for raising school performance, and as a theoretical reference the studies that substantiate the concept of reflective teacher, the influences of the PIBID program in the conception are described and analyzed. and in the effectiveness of quality in education, based on the study of official documents about the program and the reports of fellows from a sub-project of Pedagogy. As one of the main conclusions, the research reveals the existence of a concept of quality evidenced in the daily development of students, in the incorporation of a set of skills that transcend the indicators of external evaluations, and in the transformation of the practices of teachers and future teachers.Delinear caminhos para assegurar o direito à qualidade na educação implica, necessariamente, pensar desde sua configuração conceitual até sua perspectiva pragmática, ou seja, a qualidade enquanto prática social concreta. Nessa direção, e tendo em vista a pluralidade de sentidos que se confere à qualidade no âmbito educacional, este artigo apresenta um dos olhares possíveis para a compreensão desse tema tão necessário quanto complexo. Tendo como pano de fundo o pressuposto de que a qualificação da formação docente é condição fundamental para a elevação do desempenho escolar, e como referencial teórico os estudos que consubstanciam o conceito de professor-reflexivo, são descritas e analisadas as influências do programa PIBID na concepção e na efetividade da qualidade em educação, a partir do estudo dos documentos oficiais sobre o programa e de relatos de bolsistas de um subprojeto de Pedagogia. Como uma das principais inferências, a pesquisa revela a existência de um conceito de qualidade evidenciado no desenvolvimento diário dos alunos, na incorporação de um conjunto de aptidões que transcendem os indicadores de avaliações externas e na transformação das práticas dos professores e futuros professores.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/890110.22481/riduesb.v6i2.8901Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 106-1182525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8901/6392Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmorim Tamaio de Souza, Nathália Cristina2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8901Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
Influences of PIBID in concept and effectiveness of quality in education
title Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
spellingShingle Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
Amorim Tamaio de Souza, Nathália Cristina
Qualidade em Educação
PIBID
Educação Básica
Formação de Professores
Quality in Education
PIBID
Basic Education
Teacher Training
title_short Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
title_full Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
title_fullStr Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
title_full_unstemmed Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
title_sort Influências do PIBID no conceito e na efetividade da qualidade em educação
author Amorim Tamaio de Souza, Nathália Cristina
author_facet Amorim Tamaio de Souza, Nathália Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amorim Tamaio de Souza, Nathália Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Qualidade em Educação
PIBID
Educação Básica
Formação de Professores
Quality in Education
PIBID
Basic Education
Teacher Training
topic Qualidade em Educação
PIBID
Educação Básica
Formação de Professores
Quality in Education
PIBID
Basic Education
Teacher Training
description Delineating ways to ensure the right to quality in education necessarily implies thinking from its conceptual configuration to its pragmatic perspective, that is, quality as a concrete social practice. In this direction, and in view of the plurality of meanings conferred to quality in the educational field, this article presents one of the possible perspectives for understanding this theme, both necessary and complex. Against the background of the assumption that the qualification of teacher education is a fundamental condition for raising school performance, and as a theoretical reference the studies that substantiate the concept of reflective teacher, the influences of the PIBID program in the conception are described and analyzed. and in the effectiveness of quality in education, based on the study of official documents about the program and the reports of fellows from a sub-project of Pedagogy. As one of the main conclusions, the research reveals the existence of a concept of quality evidenced in the daily development of students, in the incorporation of a set of skills that transcend the indicators of external evaluations, and in the transformation of the practices of teachers and future teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8901
10.22481/riduesb.v6i2.8901
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8901
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.8901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/8901/6392
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 106-118
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188023185408