O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa Felício, Luanna Lua
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Carmem Virgínia Moraes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285
Resumo: In this article, through a report on experience, we aim to present subsidies that substantiate a discussion regarding the Teaching Internship on High Education, with the objective of showcasing the meaning of doing a teaching internship, done through a mandatory curricular component in a Post-Graduation Program, on the professional master’s level, in Health Psychology, linked to a High Education Institution (HEI). The experience described was done through the remote teaching modality in the year of 2021, in an atypical scenario caused by the Covid-19 Pandemic. We propose a discussion on the education practice, based on the perspective of Freire and present arguments that compose intrinsically the worldwide scenario and the need to adapt from the on-site modality to remote, considering, as well, the nuances that involve the educational praxis, like planning, the functions exercised, the platform choices, the engagements between teachers and students, individualized and collective meetings, as well as the evaluative methods. Considering, then, that the pandemic caused changes in the way of teaching-learning, as well as in the exercise of the formation of a lecturer. Nonetheless, there are fundamental aspects that stand out from this alterations like the experience of teaching on High Education, being available and sensible to the dialogic process of teaching and learning.
id UESB-8_9d1d827535ccc804b43b7a6d509c7121
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9285
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da SaúdeThe challenge of teaching internships in Remote Classes as a praxis on a Professional Master’s in Health Psychologyensino remotomestrado profissionalprática educativapráxis educacionalpsicologia da saúderemote teachingprofessional master'seducation practiceeducational práxishealth psychologyIn this article, through a report on experience, we aim to present subsidies that substantiate a discussion regarding the Teaching Internship on High Education, with the objective of showcasing the meaning of doing a teaching internship, done through a mandatory curricular component in a Post-Graduation Program, on the professional master’s level, in Health Psychology, linked to a High Education Institution (HEI). The experience described was done through the remote teaching modality in the year of 2021, in an atypical scenario caused by the Covid-19 Pandemic. We propose a discussion on the education practice, based on the perspective of Freire and present arguments that compose intrinsically the worldwide scenario and the need to adapt from the on-site modality to remote, considering, as well, the nuances that involve the educational praxis, like planning, the functions exercised, the platform choices, the engagements between teachers and students, individualized and collective meetings, as well as the evaluative methods. Considering, then, that the pandemic caused changes in the way of teaching-learning, as well as in the exercise of the formation of a lecturer. Nonetheless, there are fundamental aspects that stand out from this alterations like the experience of teaching on High Education, being available and sensible to the dialogic process of teaching and learning.No presente artigo, por meio de um relato de experiência, com a intenção de fornecer subsídios que fundamentem uma discussão no que concerne ao Estágio Docente no Ensino Superior, objetivamos explicitar o significado da realização de um estágio docente, realizado como componente curricular obrigatório em um Programa de Pós-Graduação, à nível de mestrado profissional, de Psicologia da Saúde, vinculado a uma Instituição de Ensino Superior (IES). A experiência descrita foi realizada na modalidade de ensino remoto no ano de 2021, em um cenário atípico, provocado pela Pandemia do Covid-19. Propomos a discussão da prática educativa, fundamentada na perspectiva freireana e apresentamos argumentos que compõem aspectos intrínsecos ao cenário mundial e à necessidade de adaptação da modalidade presencial para a remota, considerando, também, as nuances que envolvem a práxis educacional, como o planejamento, as funções exercidas, a escolha de plataformas, o encontro docente-discente, os atendimentos individualizados e coletivos, e os métodos avaliativos. Consideramos, então, que a pandemia provocou modificações na forma de ensino- aprendizagem, bem como no exercício da formação docente. No entanto, há aspectos fundamentais que sobressaíram às alterações como a vivência de lecionar no ensino superior, estando disponível e sensível ao processo dialógico de ensinar e aprender.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/928510.22481/riduesb.v6i2.9285Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 433-4512525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285/6430Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa Felício, Luanna LuaSilva, Carmem Virgínia Moraes da2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9285Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
The challenge of teaching internships in Remote Classes as a praxis on a Professional Master’s in Health Psychology
title O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
spellingShingle O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
Sousa Felício, Luanna Lua
ensino remoto
mestrado profissional
prática educativa
práxis educacional
psicologia da saúde
remote teaching
professional master's
education practice
educational práxis
health psychology
title_short O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
title_full O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
title_fullStr O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
title_full_unstemmed O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
title_sort O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
author Sousa Felício, Luanna Lua
author_facet Sousa Felício, Luanna Lua
Silva, Carmem Virgínia Moraes da
author_role author
author2 Silva, Carmem Virgínia Moraes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa Felício, Luanna Lua
Silva, Carmem Virgínia Moraes da
dc.subject.por.fl_str_mv ensino remoto
mestrado profissional
prática educativa
práxis educacional
psicologia da saúde
remote teaching
professional master's
education practice
educational práxis
health psychology
topic ensino remoto
mestrado profissional
prática educativa
práxis educacional
psicologia da saúde
remote teaching
professional master's
education practice
educational práxis
health psychology
description In this article, through a report on experience, we aim to present subsidies that substantiate a discussion regarding the Teaching Internship on High Education, with the objective of showcasing the meaning of doing a teaching internship, done through a mandatory curricular component in a Post-Graduation Program, on the professional master’s level, in Health Psychology, linked to a High Education Institution (HEI). The experience described was done through the remote teaching modality in the year of 2021, in an atypical scenario caused by the Covid-19 Pandemic. We propose a discussion on the education practice, based on the perspective of Freire and present arguments that compose intrinsically the worldwide scenario and the need to adapt from the on-site modality to remote, considering, as well, the nuances that involve the educational praxis, like planning, the functions exercised, the platform choices, the engagements between teachers and students, individualized and collective meetings, as well as the evaluative methods. Considering, then, that the pandemic caused changes in the way of teaching-learning, as well as in the exercise of the formation of a lecturer. Nonetheless, there are fundamental aspects that stand out from this alterations like the experience of teaching on High Education, being available and sensible to the dialogic process of teaching and learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285
10.22481/riduesb.v6i2.9285
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v6i2.9285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285/6430
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 433-451
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188051496960