O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da Saúde
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285 |
Resumo: | In this article, through a report on experience, we aim to present subsidies that substantiate a discussion regarding the Teaching Internship on High Education, with the objective of showcasing the meaning of doing a teaching internship, done through a mandatory curricular component in a Post-Graduation Program, on the professional master’s level, in Health Psychology, linked to a High Education Institution (HEI). The experience described was done through the remote teaching modality in the year of 2021, in an atypical scenario caused by the Covid-19 Pandemic. We propose a discussion on the education practice, based on the perspective of Freire and present arguments that compose intrinsically the worldwide scenario and the need to adapt from the on-site modality to remote, considering, as well, the nuances that involve the educational praxis, like planning, the functions exercised, the platform choices, the engagements between teachers and students, individualized and collective meetings, as well as the evaluative methods. Considering, then, that the pandemic caused changes in the way of teaching-learning, as well as in the exercise of the formation of a lecturer. Nonetheless, there are fundamental aspects that stand out from this alterations like the experience of teaching on High Education, being available and sensible to the dialogic process of teaching and learning. |
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O desafio do estágio docente na Modalidade Remota como práxis em Mestrado Profissional em Psicologia da SaúdeThe challenge of teaching internships in Remote Classes as a praxis on a Professional Master’s in Health Psychologyensino remotomestrado profissionalprática educativapráxis educacionalpsicologia da saúderemote teachingprofessional master'seducation practiceeducational práxishealth psychologyIn this article, through a report on experience, we aim to present subsidies that substantiate a discussion regarding the Teaching Internship on High Education, with the objective of showcasing the meaning of doing a teaching internship, done through a mandatory curricular component in a Post-Graduation Program, on the professional master’s level, in Health Psychology, linked to a High Education Institution (HEI). The experience described was done through the remote teaching modality in the year of 2021, in an atypical scenario caused by the Covid-19 Pandemic. We propose a discussion on the education practice, based on the perspective of Freire and present arguments that compose intrinsically the worldwide scenario and the need to adapt from the on-site modality to remote, considering, as well, the nuances that involve the educational praxis, like planning, the functions exercised, the platform choices, the engagements between teachers and students, individualized and collective meetings, as well as the evaluative methods. Considering, then, that the pandemic caused changes in the way of teaching-learning, as well as in the exercise of the formation of a lecturer. Nonetheless, there are fundamental aspects that stand out from this alterations like the experience of teaching on High Education, being available and sensible to the dialogic process of teaching and learning.No presente artigo, por meio de um relato de experiência, com a intenção de fornecer subsídios que fundamentem uma discussão no que concerne ao Estágio Docente no Ensino Superior, objetivamos explicitar o significado da realização de um estágio docente, realizado como componente curricular obrigatório em um Programa de Pós-Graduação, à nível de mestrado profissional, de Psicologia da Saúde, vinculado a uma Instituição de Ensino Superior (IES). A experiência descrita foi realizada na modalidade de ensino remoto no ano de 2021, em um cenário atípico, provocado pela Pandemia do Covid-19. Propomos a discussão da prática educativa, fundamentada na perspectiva freireana e apresentamos argumentos que compõem aspectos intrínsecos ao cenário mundial e à necessidade de adaptação da modalidade presencial para a remota, considerando, também, as nuances que envolvem a práxis educacional, como o planejamento, as funções exercidas, a escolha de plataformas, o encontro docente-discente, os atendimentos individualizados e coletivos, e os métodos avaliativos. Consideramos, então, que a pandemia provocou modificações na forma de ensino- aprendizagem, bem como no exercício da formação docente. No entanto, há aspectos fundamentais que sobressaíram às alterações como a vivência de lecionar no ensino superior, estando disponível e sensível ao processo dialógico de ensinar e aprender.Edições UESB2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/928510.22481/riduesb.v6i2.9285Revista de Iniciação à Docência; v. 6 n. 2 (2021): V. 6 n. 2: (jul. - dez., 2021); 433-4512525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285/6430Copyright (c) 2021 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa Felício, Luanna LuaSilva, Carmem Virgínia Moraes da2021-12-25T21:22:51Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9285Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2021-12-25T21:22:51Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
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