The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763 |
Resumo: | This theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context. |
id |
UESB-8_cdaf04b7d54370bbfc259abfe6383530 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11763 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justiceA descolonização do pensamento como caminho para uma formação de professores de ciências comprometida com a justiça socialEnsino de ciênciasEducação das Relações Étnico-Raciaisformação docenteepistemologiaculturacidadaniaScience teachingEducation of Ethnic-Racial Relationsteacher educationepistemologycitizenshipThis theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context.Este ensaio teórico tem como objetivo (re)pensar a formação de professores de ciências à luz de marcos epistemológicos alinhados com a descolonização do pensamento, como forma de pleitear um modelo outro de ciência. Para isto, realizamos um diálogo entre as contribuições teóricas de Silvia Cusicanqui e Paulo Freire, a partir de duas de suas obras, a Sociologia de la Imagen (2015) e a Educação como prática da liberdade (1967). Reconhecendo que esses autores discutem perspectivas epistêmicas engajadas com a práxis e com a realidade de seus países, consideramos que a interlocução entre ambos possa se configurar como uma perspectiva conceitual capaz de contemplar a Educação das Relações Étnico-Raciais tanto na pesquisa quanto na prática docente no ensino de ciências. Desse modo, defendemos a composição de um referencial teórico que esteja comprometido com a justiça social, sobretudo na educação científica, considerando os desafios e as potencialidades presentes no contexto étnico-racial brasileiro e latino-americano.Edições UESB2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1176310.22481/riduesb.v8i1.11763Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11763, 1-152525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763/7667Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Iago Vilaça deCosta, Fernanda Antunes Gomes da2023-04-11T16:03:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11763Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-04-11T16:03:37Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice A descolonização do pensamento como caminho para uma formação de professores de ciências comprometida com a justiça social |
title |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice |
spellingShingle |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice Carvalho, Iago Vilaça de Ensino de ciências Educação das Relações Étnico-Raciais formação docente epistemologia cultura cidadania Science teaching Education of Ethnic-Racial Relations teacher education epistemology citizenship |
title_short |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice |
title_full |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice |
title_fullStr |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice |
title_full_unstemmed |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice |
title_sort |
The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice |
author |
Carvalho, Iago Vilaça de |
author_facet |
Carvalho, Iago Vilaça de Costa, Fernanda Antunes Gomes da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Fernanda Antunes Gomes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Iago Vilaça de Costa, Fernanda Antunes Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Educação das Relações Étnico-Raciais formação docente epistemologia cultura cidadania Science teaching Education of Ethnic-Racial Relations teacher education epistemology citizenship |
topic |
Ensino de ciências Educação das Relações Étnico-Raciais formação docente epistemologia cultura cidadania Science teaching Education of Ethnic-Racial Relations teacher education epistemology citizenship |
description |
This theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763 10.22481/riduesb.v8i1.11763 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.11763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763/7667 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11763, 1-15 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798188324126720 |