The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Iago Vilaça de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Fernanda Antunes Gomes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763
Resumo: This theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context.
id UESB-8_cdaf04b7d54370bbfc259abfe6383530
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11763
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justiceA descolonização do pensamento como caminho para uma formação de professores de ciências comprometida com a justiça socialEnsino de ciênciasEducação das Relações Étnico-Raciaisformação docenteepistemologiaculturacidadaniaScience teachingEducation of Ethnic-Racial Relationsteacher educationepistemologycitizenshipThis theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context.Este ensaio teórico tem como objetivo (re)pensar a formação de professores de ciências à luz de marcos epistemológicos alinhados com a descolonização do pensamento, como forma de pleitear um modelo outro de ciência. Para isto, realizamos um diálogo entre as contribuições teóricas de Silvia Cusicanqui e Paulo Freire, a partir de duas de suas obras, a Sociologia de la Imagen (2015) e a Educação como prática da liberdade (1967). Reconhecendo que esses autores discutem perspectivas epistêmicas engajadas com a práxis e com a realidade de seus países, consideramos que a interlocução entre ambos possa se configurar como uma perspectiva conceitual capaz de contemplar a Educação das Relações Étnico-Raciais tanto na pesquisa quanto na prática docente no ensino de ciências. Desse modo, defendemos a composição de um referencial teórico que esteja comprometido com a justiça social, sobretudo na educação científica, considerando os desafios e as potencialidades presentes no contexto étnico-racial brasileiro e latino-americano.Edições UESB2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1176310.22481/riduesb.v8i1.11763Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11763, 1-152525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763/7667Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Iago Vilaça deCosta, Fernanda Antunes Gomes da2023-04-11T16:03:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/11763Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-04-11T16:03:37Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
A descolonização do pensamento como caminho para uma formação de professores de ciências comprometida com a justiça social
title The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
spellingShingle The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
Carvalho, Iago Vilaça de
Ensino de ciências
Educação das Relações Étnico-Raciais
formação docente
epistemologia
cultura
cidadania
Science teaching
Education of Ethnic-Racial Relations
teacher education
epistemology
citizenship
title_short The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
title_full The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
title_fullStr The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
title_full_unstemmed The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
title_sort The decolonization of thought as a way to a science teacher education committed to social justice
author Carvalho, Iago Vilaça de
author_facet Carvalho, Iago Vilaça de
Costa, Fernanda Antunes Gomes da
author_role author
author2 Costa, Fernanda Antunes Gomes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Iago Vilaça de
Costa, Fernanda Antunes Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Educação das Relações Étnico-Raciais
formação docente
epistemologia
cultura
cidadania
Science teaching
Education of Ethnic-Racial Relations
teacher education
epistemology
citizenship
topic Ensino de ciências
Educação das Relações Étnico-Raciais
formação docente
epistemologia
cultura
cidadania
Science teaching
Education of Ethnic-Racial Relations
teacher education
epistemology
citizenship
description This theoretical essay aims to (re)think the science teacher education in the light of epistemological frameworks aligned with the decolonization of thought, as a way of thinking about a different model of science. For this, we conducted a dialogue between the theoretical contributions of Silvia Cusicanqui and Paulo Freire, based on two of their works, Sociologia de la Imagen (2015) and Educação como prática da liberdade (1967). Recognizing that these authors discuss epistemic perspectives engaged with the praxis and reality of their countries, we consider that the dialogue between both can be configured as a conceptual perspective capable of contemplating the Education of Ethnic-Racial Relations both in research and in teaching practice in teaching of sciences. Thus, we defend the composition of a theoretical framework that is committed to social justice, especially in science education, considering the challenges and potential present in the Brazilian and Latin American ethnic-racial context.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763
10.22481/riduesb.v8i1.11763
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v8i1.11763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/11763/7667
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e11763, 1-15
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798188324126720