Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Janisch, Adriane Beatriz Liscano
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Jelinek, Karin Ritter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Iniciação à Docência
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608
Resumo: Emphasizing the importance of language use and organized thinking for a learning with meaning in the mathematical experimentation of Basic Education, Learning Theories are an excellent methodological guide in the teaching and learning of Mathematics. In this context, the purpose of this study is to delve into the subject of Learning Theories focusing on experimental activities in Mathematics based on Vygotsky, Piaget, and Ausubel, and analyze how such knowledge construction processes can be applied to the teaching of Mathematics along with effective teaching practices, promoting a reflective investigation on cognitive knowledge, mathematical experimentation, skills and human development and meaningful learning. Therefore, the methodology used consisted of bibliographic and exploratory surveys, with the development of a theoretical analysis on experimentation in the teaching of Mathematics. By listing these resources in a context with contemporary mathematics education, it was found that investigative and explorative learning situations, combined with the use of language and organized thinking and a social interaction that emphasizes the meanings and senses of experimentation can contribute to a more effective learning and a more meaningful understanding of Mathematics.
id UESB-8_fae69b60fa4b126d912c17f4e74544ea
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12608
network_acronym_str UESB-8
network_name_str Revista de Iniciação à Docência
repository_id_str
spelling Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubelianaExperimental activities in mathematics teaching mediated by teaching practice and in vygotskian, piagetian and ausubelian perspectivesExperimentação MatemáticaTeorias da AprendizagemLev S. VygotskyJean W. F. PiagetDavid P. AusubelMathematical ExperimentationLearning TheoriesLev S. VygotskyJean W. F. PiagetDavid P. AusubelEmphasizing the importance of language use and organized thinking for a learning with meaning in the mathematical experimentation of Basic Education, Learning Theories are an excellent methodological guide in the teaching and learning of Mathematics. In this context, the purpose of this study is to delve into the subject of Learning Theories focusing on experimental activities in Mathematics based on Vygotsky, Piaget, and Ausubel, and analyze how such knowledge construction processes can be applied to the teaching of Mathematics along with effective teaching practices, promoting a reflective investigation on cognitive knowledge, mathematical experimentation, skills and human development and meaningful learning. Therefore, the methodology used consisted of bibliographic and exploratory surveys, with the development of a theoretical analysis on experimentation in the teaching of Mathematics. By listing these resources in a context with contemporary mathematics education, it was found that investigative and explorative learning situations, combined with the use of language and organized thinking and a social interaction that emphasizes the meanings and senses of experimentation can contribute to a more effective learning and a more meaningful understanding of Mathematics.Destacando a importância do uso da linguagem e organização do pensamento para uma aprendizagem com significado na experimentação matemática da Educação Básica, as Teorias de Aprendizagem constituem-se em um exímio orientador metodológico no ensino e aprendizado de Matemática. Nessa perspectiva, o objetivo deste trabalho é realizar um estudo sobre Teorias de Aprendizagem, com um olhar voltado para atividades experimentais em Matemática com base em Vygotsky, Piaget e Ausubel, e analisar como tais processos de construção do conhecimento podem ser aplicadas ao ensino de Matemática aliados a prática docente, promovendo uma investigação reflexiva sobre conhecimentos cognitivos, experimentação matemática, habilidades e desenvolvimento humano e aprendizagem significativa. Assim sendo, a metodologia utilizada estruturou-se por meio de levantamentos bibliográficos e exploratórios, construindo uma análise teórica sobre experimentação no ensino de Matemática. Elencando esses recursos a uma contextualização com a educação matemática contemporânea, verificou-se que situações investigativas e exploratórias da aprendizagem, seguidas do papel da linguagem e organização do pensamento e interação social ao viés dos significados e sentidos na experimentação podem contribuir para um aprendizado mais efetivo e uma compreensão mais significativa da matemática.Edições UESB2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1260810.22481/riduesb.v8i1.12608Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12608, 1-152525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608/8043Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJanisch, Adriane Beatriz LiscanoJelinek, Karin Ritter2023-06-21T14:29:22Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12608Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-06-21T14:29:22Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
Experimental activities in mathematics teaching mediated by teaching practice and in vygotskian, piagetian and ausubelian perspectives
title Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
spellingShingle Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
Janisch, Adriane Beatriz Liscano
Experimentação Matemática
Teorias da Aprendizagem
Lev S. Vygotsky
Jean W. F. Piaget
David P. Ausubel
Mathematical Experimentation
Learning Theories
Lev S. Vygotsky
Jean W. F. Piaget
David P. Ausubel
title_short Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
title_full Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
title_fullStr Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
title_full_unstemmed Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
title_sort Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
author Janisch, Adriane Beatriz Liscano
author_facet Janisch, Adriane Beatriz Liscano
Jelinek, Karin Ritter
author_role author
author2 Jelinek, Karin Ritter
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Janisch, Adriane Beatriz Liscano
Jelinek, Karin Ritter
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação Matemática
Teorias da Aprendizagem
Lev S. Vygotsky
Jean W. F. Piaget
David P. Ausubel
Mathematical Experimentation
Learning Theories
Lev S. Vygotsky
Jean W. F. Piaget
David P. Ausubel
topic Experimentação Matemática
Teorias da Aprendizagem
Lev S. Vygotsky
Jean W. F. Piaget
David P. Ausubel
Mathematical Experimentation
Learning Theories
Lev S. Vygotsky
Jean W. F. Piaget
David P. Ausubel
description Emphasizing the importance of language use and organized thinking for a learning with meaning in the mathematical experimentation of Basic Education, Learning Theories are an excellent methodological guide in the teaching and learning of Mathematics. In this context, the purpose of this study is to delve into the subject of Learning Theories focusing on experimental activities in Mathematics based on Vygotsky, Piaget, and Ausubel, and analyze how such knowledge construction processes can be applied to the teaching of Mathematics along with effective teaching practices, promoting a reflective investigation on cognitive knowledge, mathematical experimentation, skills and human development and meaningful learning. Therefore, the methodology used consisted of bibliographic and exploratory surveys, with the development of a theoretical analysis on experimentation in the teaching of Mathematics. By listing these resources in a context with contemporary mathematics education, it was found that investigative and explorative learning situations, combined with the use of language and organized thinking and a social interaction that emphasizes the meanings and senses of experimentation can contribute to a more effective learning and a more meaningful understanding of Mathematics.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608
10.22481/riduesb.v8i1.12608
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608
identifier_str_mv 10.22481/riduesb.v8i1.12608
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608/8043
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12608, 1-15
2525-4332
reponame:Revista de Iniciação à Docência
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Revista de Iniciação à Docência
collection Revista de Iniciação à Docência
repository.name.fl_str_mv Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv rid.editoria@gmail.com
_version_ 1796798187158110208