Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Iniciação à Docência |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608 |
Resumo: | Emphasizing the importance of language use and organized thinking for a learning with meaning in the mathematical experimentation of Basic Education, Learning Theories are an excellent methodological guide in the teaching and learning of Mathematics. In this context, the purpose of this study is to delve into the subject of Learning Theories focusing on experimental activities in Mathematics based on Vygotsky, Piaget, and Ausubel, and analyze how such knowledge construction processes can be applied to the teaching of Mathematics along with effective teaching practices, promoting a reflective investigation on cognitive knowledge, mathematical experimentation, skills and human development and meaningful learning. Therefore, the methodology used consisted of bibliographic and exploratory surveys, with the development of a theoretical analysis on experimentation in the teaching of Mathematics. By listing these resources in a context with contemporary mathematics education, it was found that investigative and explorative learning situations, combined with the use of language and organized thinking and a social interaction that emphasizes the meanings and senses of experimentation can contribute to a more effective learning and a more meaningful understanding of Mathematics. |
id |
UESB-8_fae69b60fa4b126d912c17f4e74544ea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12608 |
network_acronym_str |
UESB-8 |
network_name_str |
Revista de Iniciação à Docência |
repository_id_str |
|
spelling |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubelianaExperimental activities in mathematics teaching mediated by teaching practice and in vygotskian, piagetian and ausubelian perspectivesExperimentação MatemáticaTeorias da AprendizagemLev S. VygotskyJean W. F. PiagetDavid P. AusubelMathematical ExperimentationLearning TheoriesLev S. VygotskyJean W. F. PiagetDavid P. AusubelEmphasizing the importance of language use and organized thinking for a learning with meaning in the mathematical experimentation of Basic Education, Learning Theories are an excellent methodological guide in the teaching and learning of Mathematics. In this context, the purpose of this study is to delve into the subject of Learning Theories focusing on experimental activities in Mathematics based on Vygotsky, Piaget, and Ausubel, and analyze how such knowledge construction processes can be applied to the teaching of Mathematics along with effective teaching practices, promoting a reflective investigation on cognitive knowledge, mathematical experimentation, skills and human development and meaningful learning. Therefore, the methodology used consisted of bibliographic and exploratory surveys, with the development of a theoretical analysis on experimentation in the teaching of Mathematics. By listing these resources in a context with contemporary mathematics education, it was found that investigative and explorative learning situations, combined with the use of language and organized thinking and a social interaction that emphasizes the meanings and senses of experimentation can contribute to a more effective learning and a more meaningful understanding of Mathematics.Destacando a importância do uso da linguagem e organização do pensamento para uma aprendizagem com significado na experimentação matemática da Educação Básica, as Teorias de Aprendizagem constituem-se em um exímio orientador metodológico no ensino e aprendizado de Matemática. Nessa perspectiva, o objetivo deste trabalho é realizar um estudo sobre Teorias de Aprendizagem, com um olhar voltado para atividades experimentais em Matemática com base em Vygotsky, Piaget e Ausubel, e analisar como tais processos de construção do conhecimento podem ser aplicadas ao ensino de Matemática aliados a prática docente, promovendo uma investigação reflexiva sobre conhecimentos cognitivos, experimentação matemática, habilidades e desenvolvimento humano e aprendizagem significativa. Assim sendo, a metodologia utilizada estruturou-se por meio de levantamentos bibliográficos e exploratórios, construindo uma análise teórica sobre experimentação no ensino de Matemática. Elencando esses recursos a uma contextualização com a educação matemática contemporânea, verificou-se que situações investigativas e exploratórias da aprendizagem, seguidas do papel da linguagem e organização do pensamento e interação social ao viés dos significados e sentidos na experimentação podem contribuir para um aprendizado mais efetivo e uma compreensão mais significativa da matemática.Edições UESB2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/1260810.22481/riduesb.v8i1.12608Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12608, 1-152525-4332reponame:Revista de Iniciação à Docênciainstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608/8043Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docênciahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJanisch, Adriane Beatriz LiscanoJelinek, Karin Ritter2023-06-21T14:29:22Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/12608Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/ridPUBhttp://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/oairid.editoria@gmail.com2525-43322525-4332opendoar:2023-06-21T14:29:22Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana Experimental activities in mathematics teaching mediated by teaching practice and in vygotskian, piagetian and ausubelian perspectives |
title |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana |
spellingShingle |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana Janisch, Adriane Beatriz Liscano Experimentação Matemática Teorias da Aprendizagem Lev S. Vygotsky Jean W. F. Piaget David P. Ausubel Mathematical Experimentation Learning Theories Lev S. Vygotsky Jean W. F. Piaget David P. Ausubel |
title_short |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana |
title_full |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana |
title_fullStr |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana |
title_full_unstemmed |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana |
title_sort |
Atividades Experimentais no ensino da Matemática mediadas pela prática docente e nas perspectivas vygotskiana, piagetiana e ausubeliana |
author |
Janisch, Adriane Beatriz Liscano |
author_facet |
Janisch, Adriane Beatriz Liscano Jelinek, Karin Ritter |
author_role |
author |
author2 |
Jelinek, Karin Ritter |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Janisch, Adriane Beatriz Liscano Jelinek, Karin Ritter |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimentação Matemática Teorias da Aprendizagem Lev S. Vygotsky Jean W. F. Piaget David P. Ausubel Mathematical Experimentation Learning Theories Lev S. Vygotsky Jean W. F. Piaget David P. Ausubel |
topic |
Experimentação Matemática Teorias da Aprendizagem Lev S. Vygotsky Jean W. F. Piaget David P. Ausubel Mathematical Experimentation Learning Theories Lev S. Vygotsky Jean W. F. Piaget David P. Ausubel |
description |
Emphasizing the importance of language use and organized thinking for a learning with meaning in the mathematical experimentation of Basic Education, Learning Theories are an excellent methodological guide in the teaching and learning of Mathematics. In this context, the purpose of this study is to delve into the subject of Learning Theories focusing on experimental activities in Mathematics based on Vygotsky, Piaget, and Ausubel, and analyze how such knowledge construction processes can be applied to the teaching of Mathematics along with effective teaching practices, promoting a reflective investigation on cognitive knowledge, mathematical experimentation, skills and human development and meaningful learning. Therefore, the methodology used consisted of bibliographic and exploratory surveys, with the development of a theoretical analysis on experimentation in the teaching of Mathematics. By listing these resources in a context with contemporary mathematics education, it was found that investigative and explorative learning situations, combined with the use of language and organized thinking and a social interaction that emphasizes the meanings and senses of experimentation can contribute to a more effective learning and a more meaningful understanding of Mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608 10.22481/riduesb.v8i1.12608 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608 |
identifier_str_mv |
10.22481/riduesb.v8i1.12608 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/12608/8043 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Iniciação à Docência https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência; v. 8 n. 1 (2023): V. 8 n. 1: (jan. - dez., 2023); e12608, 1-15 2525-4332 reponame:Revista de Iniciação à Docência instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Revista de Iniciação à Docência |
collection |
Revista de Iniciação à Docência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Iniciação à Docência - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rid.editoria@gmail.com |
_version_ |
1796798187158110208 |