A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fuga, Valdite Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vendramini-Zanella, Daniela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639
Resumo: This article aims to highlight the importance of collaborative argumentation (LIBERALI, 2018) in the student-teachers´ agentive constitution in the context of reflective sessions within training scope of the Tempo de Aprender Program. This discussion focuses on the concept of argumentation from a collaborative perspective and, in this direction, emphasizes collaboration as a mode for the constitution of agentive individuals (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). The methodological procedures are grounded in Collaborative Critical Research (MAGALHÃES, 2009), whose data was discussed based on categories built from literature on argumentation in educational contexts (LIBERALI, 2018), which are distributed in enunciative, discursive and linguistic aspects. The results show that collaborative argumentation in the reflective session consists of the concrete exercise of interweaving different perspectives, promotes un-silencing (TELES, 2018) and opportunities for collective reflection towards the constitution of a transformative agency (STETSENKO, 2019).    
id UESC-1_34433c85987fac76719b3efea6bfe023
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3639
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling A argumentação colaborativa e agência no Tempo de AprenderThis article aims to highlight the importance of collaborative argumentation (LIBERALI, 2018) in the student-teachers´ agentive constitution in the context of reflective sessions within training scope of the Tempo de Aprender Program. This discussion focuses on the concept of argumentation from a collaborative perspective and, in this direction, emphasizes collaboration as a mode for the constitution of agentive individuals (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). The methodological procedures are grounded in Collaborative Critical Research (MAGALHÃES, 2009), whose data was discussed based on categories built from literature on argumentation in educational contexts (LIBERALI, 2018), which are distributed in enunciative, discursive and linguistic aspects. The results show that collaborative argumentation in the reflective session consists of the concrete exercise of interweaving different perspectives, promotes un-silencing (TELES, 2018) and opportunities for collective reflection towards the constitution of a transformative agency (STETSENKO, 2019).    Este artículo tiene como objetivo resaltar la importancia de la argumentación colaborativa (LIBERALI, 2018) en la constitución agentiva de los estudiantes-docentes en el contexto de sesiones reflexivas en el ámbito formativo del Programa Tempo de Aprendizagem. Esta discusión centra el concepto de argumentación en la perspectiva colaborativa y, en esa dirección, enfatiza la colaboración como forma de constituir sujetos agentivos (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). Los procedimientos metodológicos se basan en la Investigación Colaborativa Crítica (MAGALHÃES, 2009), cuyos datos fueron discutidos a partir de categorías, construidas a partir de la literatura sobre argumentación en el contexto educativo (LIBERALI, 2018), que se distribuyen en aspectos enunciativos, discursivos y lingüísticos.  Los resultados muestran que la argumentación colaborativa, en la sesión reflexiva, consiste en el ejercicio concreto de entrelazar diferentes puntos de vista, promueve el desenganche (TELES, 2018) y oportunidades de reflexión colectiva hacia la constitución de una agencia transformadora.  Este artigo tem como objetivo ressaltar a importância da argumentação colaborativa (LIBERALI, 2018) na constituição agentiva de alunos-professores no contexto de sessões reflexivas no âmbito de formação do Programa Tempo de Aprender. Esta discussão centraliza o conceito de argumentação na perspectiva colaborativa e, nessa direção, enfatiza a colaboração como modo para a constituição de sujeitos agentivos (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). Os procedimentos metodológicos estão fundamentados na Pesquisa Crítica de Colaboração (MAGALHÃES, 2009), cujos dados foram discutidos a partir de categorias, construídas com base na literatura sobre argumentação no contexto educacional (LIBERALI, 2018), os quais se distribuem em aspectos enunciativos, discursivos e linguísticos. Os resultados evidenciam que a argumentação colaborativa, na sessão reflexiva, consiste no exercício concreto de entrelaçamentos de diferentes pontos de vista, promove o dessilenciamento (TELES, 2018) e oportunidades de reflexão coletiva na direção da constituição de uma agência transformacional.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/363910.47369/eidea-23-1-3639Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 1 (2023); 93-108Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 1 (2023); 93-1082237-698410.47369/eidea-23-1reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639/2393Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFuga, Valdite PereiraVendramini-Zanella, Daniela2023-06-01T21:47:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3639Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2023-06-01T21:47:54EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
title A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
spellingShingle A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
Fuga, Valdite Pereira
title_short A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
title_full A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
title_fullStr A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
title_full_unstemmed A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
title_sort A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
author Fuga, Valdite Pereira
author_facet Fuga, Valdite Pereira
Vendramini-Zanella, Daniela
author_role author
author2 Vendramini-Zanella, Daniela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fuga, Valdite Pereira
Vendramini-Zanella, Daniela
description This article aims to highlight the importance of collaborative argumentation (LIBERALI, 2018) in the student-teachers´ agentive constitution in the context of reflective sessions within training scope of the Tempo de Aprender Program. This discussion focuses on the concept of argumentation from a collaborative perspective and, in this direction, emphasizes collaboration as a mode for the constitution of agentive individuals (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). The methodological procedures are grounded in Collaborative Critical Research (MAGALHÃES, 2009), whose data was discussed based on categories built from literature on argumentation in educational contexts (LIBERALI, 2018), which are distributed in enunciative, discursive and linguistic aspects. The results show that collaborative argumentation in the reflective session consists of the concrete exercise of interweaving different perspectives, promotes un-silencing (TELES, 2018) and opportunities for collective reflection towards the constitution of a transformative agency (STETSENKO, 2019).    
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639
10.47369/eidea-23-1-3639
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639
identifier_str_mv 10.47369/eidea-23-1-3639
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639/2393
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 1 (2023); 93-108
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 1 (2023); 93-108
2237-6984
10.47369/eidea-23-1
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433262411776