A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639 |
Resumo: | This article aims to highlight the importance of collaborative argumentation (LIBERALI, 2018) in the student-teachers´ agentive constitution in the context of reflective sessions within training scope of the Tempo de Aprender Program. This discussion focuses on the concept of argumentation from a collaborative perspective and, in this direction, emphasizes collaboration as a mode for the constitution of agentive individuals (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). The methodological procedures are grounded in Collaborative Critical Research (MAGALHÃES, 2009), whose data was discussed based on categories built from literature on argumentation in educational contexts (LIBERALI, 2018), which are distributed in enunciative, discursive and linguistic aspects. The results show that collaborative argumentation in the reflective session consists of the concrete exercise of interweaving different perspectives, promotes un-silencing (TELES, 2018) and opportunities for collective reflection towards the constitution of a transformative agency (STETSENKO, 2019). |
id |
UESC-1_34433c85987fac76719b3efea6bfe023 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3639 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de AprenderThis article aims to highlight the importance of collaborative argumentation (LIBERALI, 2018) in the student-teachers´ agentive constitution in the context of reflective sessions within training scope of the Tempo de Aprender Program. This discussion focuses on the concept of argumentation from a collaborative perspective and, in this direction, emphasizes collaboration as a mode for the constitution of agentive individuals (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). The methodological procedures are grounded in Collaborative Critical Research (MAGALHÃES, 2009), whose data was discussed based on categories built from literature on argumentation in educational contexts (LIBERALI, 2018), which are distributed in enunciative, discursive and linguistic aspects. The results show that collaborative argumentation in the reflective session consists of the concrete exercise of interweaving different perspectives, promotes un-silencing (TELES, 2018) and opportunities for collective reflection towards the constitution of a transformative agency (STETSENKO, 2019). Este artículo tiene como objetivo resaltar la importancia de la argumentación colaborativa (LIBERALI, 2018) en la constitución agentiva de los estudiantes-docentes en el contexto de sesiones reflexivas en el ámbito formativo del Programa Tempo de Aprendizagem. Esta discusión centra el concepto de argumentación en la perspectiva colaborativa y, en esa dirección, enfatiza la colaboración como forma de constituir sujetos agentivos (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). Los procedimientos metodológicos se basan en la Investigación Colaborativa Crítica (MAGALHÃES, 2009), cuyos datos fueron discutidos a partir de categorías, construidas a partir de la literatura sobre argumentación en el contexto educativo (LIBERALI, 2018), que se distribuyen en aspectos enunciativos, discursivos y lingüísticos. Los resultados muestran que la argumentación colaborativa, en la sesión reflexiva, consiste en el ejercicio concreto de entrelazar diferentes puntos de vista, promueve el desenganche (TELES, 2018) y oportunidades de reflexión colectiva hacia la constitución de una agencia transformadora. Este artigo tem como objetivo ressaltar a importância da argumentação colaborativa (LIBERALI, 2018) na constituição agentiva de alunos-professores no contexto de sessões reflexivas no âmbito de formação do Programa Tempo de Aprender. Esta discussão centraliza o conceito de argumentação na perspectiva colaborativa e, nessa direção, enfatiza a colaboração como modo para a constituição de sujeitos agentivos (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). Os procedimentos metodológicos estão fundamentados na Pesquisa Crítica de Colaboração (MAGALHÃES, 2009), cujos dados foram discutidos a partir de categorias, construídas com base na literatura sobre argumentação no contexto educacional (LIBERALI, 2018), os quais se distribuem em aspectos enunciativos, discursivos e linguísticos. Os resultados evidenciam que a argumentação colaborativa, na sessão reflexiva, consiste no exercício concreto de entrelaçamentos de diferentes pontos de vista, promove o dessilenciamento (TELES, 2018) e oportunidades de reflexão coletiva na direção da constituição de uma agência transformacional.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/363910.47369/eidea-23-1-3639Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 1 (2023); 93-108Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 1 (2023); 93-1082237-698410.47369/eidea-23-1reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639/2393Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFuga, Valdite PereiraVendramini-Zanella, Daniela2023-06-01T21:47:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3639Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2023-06-01T21:47:54EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
title |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
spellingShingle |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender Fuga, Valdite Pereira |
title_short |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
title_full |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
title_fullStr |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
title_full_unstemmed |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
title_sort |
A argumentação colaborativa e agência no Tempo de Aprender |
author |
Fuga, Valdite Pereira |
author_facet |
Fuga, Valdite Pereira Vendramini-Zanella, Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Vendramini-Zanella, Daniela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fuga, Valdite Pereira Vendramini-Zanella, Daniela |
description |
This article aims to highlight the importance of collaborative argumentation (LIBERALI, 2018) in the student-teachers´ agentive constitution in the context of reflective sessions within training scope of the Tempo de Aprender Program. This discussion focuses on the concept of argumentation from a collaborative perspective and, in this direction, emphasizes collaboration as a mode for the constitution of agentive individuals (FREIRE, 1987; STETSENKO, 2019). The methodological procedures are grounded in Collaborative Critical Research (MAGALHÃES, 2009), whose data was discussed based on categories built from literature on argumentation in educational contexts (LIBERALI, 2018), which are distributed in enunciative, discursive and linguistic aspects. The results show that collaborative argumentation in the reflective session consists of the concrete exercise of interweaving different perspectives, promotes un-silencing (TELES, 2018) and opportunities for collective reflection towards the constitution of a transformative agency (STETSENKO, 2019). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639 10.47369/eidea-23-1-3639 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-23-1-3639 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3639/2393 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 1 (2023); 93-108 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 1 (2023); 93-108 2237-6984 10.47369/eidea-23-1 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433262411776 |