Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484 |
Resumo: | Aiming to contribute to the organization of content and teaching-learning methodologies of argumentation, this article aims to discuss the concept of argumentative capacity and propose a theoretical deepening, having as main interest to reflect on what is necessary to know/do so that students can develop them. For that, we assume the argumentation in an interactional perspective (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) and the discursive historical-cultural approach (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) about the development of capabilities. This intersection occurs because, according to the approach taken on capabilities, the possibility of development only occurs in situations of opposition to positions delimited by the conditions of an argumentative situation. Based on the theoretical addition of specific argumentative skills, it is expected to contribute to new work perspectives, as bringing to light little explored aspects of argumentative skills can lead to rethinking their development and, consequently, their teaching. |
id |
UESC-1_91e6c87e9e54d00437a92da461d6958a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3484 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentationLas capacidades argumentativas como objeto de la enseñanza de la argumentaciónAs capacidades argumentativas como objeto de ensino da argumentaçãoAiming to contribute to the organization of content and teaching-learning methodologies of argumentation, this article aims to discuss the concept of argumentative capacity and propose a theoretical deepening, having as main interest to reflect on what is necessary to know/do so that students can develop them. For that, we assume the argumentation in an interactional perspective (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) and the discursive historical-cultural approach (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) about the development of capabilities. This intersection occurs because, according to the approach taken on capabilities, the possibility of development only occurs in situations of opposition to positions delimited by the conditions of an argumentative situation. Based on the theoretical addition of specific argumentative skills, it is expected to contribute to new work perspectives, as bringing to light little explored aspects of argumentative skills can lead to rethinking their development and, consequently, their teaching.Buscando contribuir para la organización de contenidos y metodologías de enseñanza-aprendizaje de la argumentación, este artículo tiene como objetivo discutir el concepto de capacidad argumentativa y proponer una profundización teórica, teniendo como principal interés reflexionar sobre lo que es necesario saber/hacer para que los estudiantes puedan desarrollarlas. Para ello, asumimos la argumentación en perspectiva interaccional (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) y el abordaje histórico-cultural-discursivo (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) sobre el desarrollo de capacidades. Esta intersección se deriva, porque según el enfoque adoptado sobre capacidades, la posibilidad de desarrollo solo ocurre en situaciones de oposición de posiciones delimitadas por las condiciones de una situación argumentativa. Se espera, a partir del incremento teórico de las capacidades argumentativas específicas, contribuir a nuevas perspectivas de trabajo, pues poner en evidencia facetas poco explotadas de las capacidades argumentativas puede llevar a repensar su desarrollo y, por lo tanto, su enseñanza.Visando contribuir para a organização de conteúdos e metodologias de ensino-aprendizagem da argumentação, este artigo tem como objetivo discutir o conceito de capacidade argumentativa e propor um aprofundamento teórico, tendo por principal interesse refletir sobre o que é necessário saber/fazer para que os estudantes possam desenvolvê-las. Para tanto, assumimos a argumentação em perspectiva interacional (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) e a abordagem histórico-cultural-discursiva (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) sobre o desenvolvimento de capacidades. Essa intersecção decorre, porque segundo a abordagem assumida sobre capacidades, a possibilidade de desenvolvimento só ocorre em situações de oposição de posições delimitadas pelas condições de uma situação argumentativa. Espera-se, a partir do acréscimo teórico das capacidades argumentativas específicas, contribuir para novas perspectivas de trabalho, pois colocar em evidência facetas pouco exploradas das capacidades argumentativas pode levar a se repensar seu desenvolvimento e, por conseguinte, seu ensino.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/348410.47369/eidea-22-2-3484Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 154-174Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 154-1742237-698410.47369/eidea-22-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484/2274Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Lima, Sheyla Fabricia2022-09-08T03:35:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3484Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-09-08T03:35:23EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation Las capacidades argumentativas como objeto de la enseñanza de la argumentación As capacidades argumentativas como objeto de ensino da argumentação |
title |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation |
spellingShingle |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation Alves Lima, Sheyla Fabricia |
title_short |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation |
title_full |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation |
title_fullStr |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation |
title_full_unstemmed |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation |
title_sort |
Argumentative capacities as the object of teaching argumentation |
author |
Alves Lima, Sheyla Fabricia |
author_facet |
Alves Lima, Sheyla Fabricia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves Lima, Sheyla Fabricia |
description |
Aiming to contribute to the organization of content and teaching-learning methodologies of argumentation, this article aims to discuss the concept of argumentative capacity and propose a theoretical deepening, having as main interest to reflect on what is necessary to know/do so that students can develop them. For that, we assume the argumentation in an interactional perspective (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) and the discursive historical-cultural approach (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) about the development of capabilities. This intersection occurs because, according to the approach taken on capabilities, the possibility of development only occurs in situations of opposition to positions delimited by the conditions of an argumentative situation. Based on the theoretical addition of specific argumentative skills, it is expected to contribute to new work perspectives, as bringing to light little explored aspects of argumentative skills can lead to rethinking their development and, consequently, their teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484 10.47369/eidea-22-2-3484 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-22-2-3484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484/2274 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 154-174 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 154-174 2237-6984 10.47369/eidea-22-2 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433204740096 |