Argumentative capacities as the object of teaching argumentation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Lima, Sheyla Fabricia
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484
Resumo: Aiming to contribute to the organization of content and teaching-learning methodologies of argumentation, this article aims to discuss the concept of argumentative capacity and propose a theoretical deepening, having as main interest to reflect on what is necessary to know/do so that students can develop them. For that, we assume the argumentation in an interactional perspective (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) and the discursive historical-cultural approach (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) about the development of capabilities. This intersection occurs because, according to the approach taken on capabilities, the possibility of development only occurs in situations of opposition to positions delimited by the conditions of an argumentative situation. Based on the theoretical addition of specific argumentative skills, it is expected to contribute to new work perspectives, as bringing to light little explored aspects of argumentative skills can lead to rethinking their development and, consequently, their teaching.
id UESC-1_91e6c87e9e54d00437a92da461d6958a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3484
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Argumentative capacities as the object of teaching argumentationLas capacidades argumentativas como objeto de la enseñanza de la argumentaciónAs capacidades argumentativas como objeto de ensino da argumentaçãoAiming to contribute to the organization of content and teaching-learning methodologies of argumentation, this article aims to discuss the concept of argumentative capacity and propose a theoretical deepening, having as main interest to reflect on what is necessary to know/do so that students can develop them. For that, we assume the argumentation in an interactional perspective (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) and the discursive historical-cultural approach (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) about the development of capabilities. This intersection occurs because, according to the approach taken on capabilities, the possibility of development only occurs in situations of opposition to positions delimited by the conditions of an argumentative situation. Based on the theoretical addition of specific argumentative skills, it is expected to contribute to new work perspectives, as bringing to light little explored aspects of argumentative skills can lead to rethinking their development and, consequently, their teaching.Buscando contribuir para la organización de contenidos y metodologías de enseñanza-aprendizaje de la argumentación, este artículo tiene como objetivo discutir el concepto de capacidad argumentativa y proponer una profundización teórica, teniendo como principal interés reflexionar sobre lo que es necesario saber/hacer para que los estudiantes puedan desarrollarlas. Para ello, asumimos la argumentación en perspectiva interaccional (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) y el abordaje histórico-cultural-discursivo (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) sobre el desarrollo de capacidades. Esta intersección se deriva, porque según el enfoque adoptado sobre capacidades, la posibilidad de desarrollo solo ocurre en situaciones de oposición de posiciones delimitadas por las condiciones de una situación argumentativa. Se espera, a partir del incremento teórico de las capacidades argumentativas específicas, contribuir a nuevas perspectivas de trabajo, pues poner en evidencia facetas poco explotadas de las capacidades argumentativas puede llevar a repensar su desarrollo y, por lo tanto, su enseñanza.Visando contribuir para a organização de conteúdos e metodologias de ensino-aprendizagem da argumentação, este artigo tem como objetivo discutir o conceito de capacidade argumentativa e propor um aprofundamento teórico, tendo por principal interesse refletir sobre o que é necessário saber/fazer para que os estudantes possam desenvolvê-las. Para tanto, assumimos a argumentação em perspectiva interacional (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) e a abordagem histórico-cultural-discursiva (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) sobre o desenvolvimento de capacidades. Essa intersecção decorre, porque segundo a abordagem assumida sobre capacidades, a possibilidade de desenvolvimento só ocorre em situações de oposição de posições delimitadas pelas condições de uma situação argumentativa. Espera-se, a partir do acréscimo teórico das capacidades argumentativas específicas, contribuir para novas perspectivas de trabalho, pois colocar em evidência facetas pouco exploradas das capacidades argumentativas pode levar a se repensar seu desenvolvimento e, por conseguinte, seu ensino.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-09-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/348410.47369/eidea-22-2-3484Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 154-174Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 154-1742237-698410.47369/eidea-22-2reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484/2274Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Lima, Sheyla Fabricia2022-09-08T03:35:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3484Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-09-08T03:35:23EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
Las capacidades argumentativas como objeto de la enseñanza de la argumentación
As capacidades argumentativas como objeto de ensino da argumentação
title Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
spellingShingle Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
Alves Lima, Sheyla Fabricia
title_short Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
title_full Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
title_fullStr Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
title_full_unstemmed Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
title_sort Argumentative capacities as the object of teaching argumentation
author Alves Lima, Sheyla Fabricia
author_facet Alves Lima, Sheyla Fabricia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves Lima, Sheyla Fabricia
description Aiming to contribute to the organization of content and teaching-learning methodologies of argumentation, this article aims to discuss the concept of argumentative capacity and propose a theoretical deepening, having as main interest to reflect on what is necessary to know/do so that students can develop them. For that, we assume the argumentation in an interactional perspective (PLANTIN, 2008; GRÁCIO, 2010; 2013) and the discursive historical-cultural approach (AZEVEDO, 2013; 2016; 2019) about the development of capabilities. This intersection occurs because, according to the approach taken on capabilities, the possibility of development only occurs in situations of opposition to positions delimited by the conditions of an argumentative situation. Based on the theoretical addition of specific argumentative skills, it is expected to contribute to new work perspectives, as bringing to light little explored aspects of argumentative skills can lead to rethinking their development and, consequently, their teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484
10.47369/eidea-22-2-3484
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484
identifier_str_mv 10.47369/eidea-22-2-3484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3484/2274
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 2 (2022); 154-174
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 2 (2022); 154-174
2237-6984
10.47369/eidea-22-2
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433204740096