Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vidon, Luciano Novaes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923
Resumo: This work intends to examine the contradictions and potentialities of argumentation teaching identified in the BNCC for High School. It is based on the understanding, funded on Bakhtinian studies, that this document is configured as an ideological arena in which a cognitivist-based orientation, introduced mainly in its final versions, and a sociological-based orientation, arising, especially the National Curricular Guidelines, the DCN, of 2010, which we analyzed in the first part of the article. Reflection and refraction of these contradictory dialogical and ideological orientations, the analysis of skill descriptors of the Portuguese Language curricular component and propositions around the so-called social acting fields seeks to identify gaps in which notions from the fields of Bakhtinian studies and argumentation can be articulated for the development of argumentative skills in interaction situations in which opposing discourses are enunciated.
id UESC-1_cd15f06f668be0af94ef7d2caa8a84f8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3923
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação socialThis work intends to examine the contradictions and potentialities of argumentation teaching identified in the BNCC for High School. It is based on the understanding, funded on Bakhtinian studies, that this document is configured as an ideological arena in which a cognitivist-based orientation, introduced mainly in its final versions, and a sociological-based orientation, arising, especially the National Curricular Guidelines, the DCN, of 2010, which we analyzed in the first part of the article. Reflection and refraction of these contradictory dialogical and ideological orientations, the analysis of skill descriptors of the Portuguese Language curricular component and propositions around the so-called social acting fields seeks to identify gaps in which notions from the fields of Bakhtinian studies and argumentation can be articulated for the development of argumentative skills in interaction situations in which opposing discourses are enunciated.Este trabajo pretende examinar las contradicciones y potencialidades de la enseñanza de la argumentación identificadas en el BNCC para la Escuela Secundaria. Se parte del entendimiento, fundamentado en estudios bajtinianos, de que este documento se configura como una arena ideológica en el que emergen una orientación de base cognitivista, introducida principalmente en sus versiones finales, y una orientación de base sociológica, especialmente las Directrices Curriculares Nacionales, la DCN, analizada en la primera parte del artículo. Reflexión y refracción de estas orientaciones dialógicas e ideológicas contradictorias, el análisis de los descriptores de habilidades del componente curricular de la lengua portuguesa y de las proposiciones en torno a los llamados campos de acción social busca identificar lagunas en las que nociones de los campos de los estudios bajtinianos y de la argumentación pueden ser articulados para el desarrollo de habilidades argumentativas en situaciones de interacción en las que se enuncian discursos opuestos.Este trabalho pretende perscrutar as contradições e potencialidades de ensino da argumentação identificadas na BNCC para o Ensino Médio. Para isso, analisa descritores de habilidades do componente curricular de Língua Portuguesa, que prefigurem situações de interação argumentativa, ou seja, situações em que discursos em oposição são enunciados. Neste sentido, a atuação na vida pública, como o próprio documento indica, pode se revestir de uma atuação política, ética e responsável, a partir do momento em que docentes e discentes, bem como toda a comunidade escolar, se envolvam em projetos de letramento capazes de auscultar as demandas locais e, também, as não-locais, a fim de se buscar respostas para problemas sociais, desde o saneamento do bairro, por exemplo, até questões mais gerais como a da proposta de mudança da maioridade penal. Noções dos campos de estudos bakhtinianos e da argumentação são articuladas para compreensão dessas situações de interação social e de argumentação.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/392310.47369/eidea-23-3-3923Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 3 (2023); 59-78Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 3 (2023); 59-782237-698410.47369/eidea-23-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923/2542Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVidon, Luciano Novaes2024-01-30T17:28:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3923Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-01-30T17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
title Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
spellingShingle Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
Vidon, Luciano Novaes
title_short Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
title_full Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
title_fullStr Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
title_full_unstemmed Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
title_sort Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
author Vidon, Luciano Novaes
author_facet Vidon, Luciano Novaes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vidon, Luciano Novaes
description This work intends to examine the contradictions and potentialities of argumentation teaching identified in the BNCC for High School. It is based on the understanding, funded on Bakhtinian studies, that this document is configured as an ideological arena in which a cognitivist-based orientation, introduced mainly in its final versions, and a sociological-based orientation, arising, especially the National Curricular Guidelines, the DCN, of 2010, which we analyzed in the first part of the article. Reflection and refraction of these contradictory dialogical and ideological orientations, the analysis of skill descriptors of the Portuguese Language curricular component and propositions around the so-called social acting fields seeks to identify gaps in which notions from the fields of Bakhtinian studies and argumentation can be articulated for the development of argumentative skills in interaction situations in which opposing discourses are enunciated.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923
10.47369/eidea-23-3-3923
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923
identifier_str_mv 10.47369/eidea-23-3-3923
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923/2542
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 3 (2023); 59-78
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 3 (2023); 59-78
2237-6984
10.47369/eidea-23-3
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1809284433302257664