Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923 |
Resumo: | This work intends to examine the contradictions and potentialities of argumentation teaching identified in the BNCC for High School. It is based on the understanding, funded on Bakhtinian studies, that this document is configured as an ideological arena in which a cognitivist-based orientation, introduced mainly in its final versions, and a sociological-based orientation, arising, especially the National Curricular Guidelines, the DCN, of 2010, which we analyzed in the first part of the article. Reflection and refraction of these contradictory dialogical and ideological orientations, the analysis of skill descriptors of the Portuguese Language curricular component and propositions around the so-called social acting fields seeks to identify gaps in which notions from the fields of Bakhtinian studies and argumentation can be articulated for the development of argumentative skills in interaction situations in which opposing discourses are enunciated. |
id |
UESC-1_cd15f06f668be0af94ef7d2caa8a84f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3923 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação socialThis work intends to examine the contradictions and potentialities of argumentation teaching identified in the BNCC for High School. It is based on the understanding, funded on Bakhtinian studies, that this document is configured as an ideological arena in which a cognitivist-based orientation, introduced mainly in its final versions, and a sociological-based orientation, arising, especially the National Curricular Guidelines, the DCN, of 2010, which we analyzed in the first part of the article. Reflection and refraction of these contradictory dialogical and ideological orientations, the analysis of skill descriptors of the Portuguese Language curricular component and propositions around the so-called social acting fields seeks to identify gaps in which notions from the fields of Bakhtinian studies and argumentation can be articulated for the development of argumentative skills in interaction situations in which opposing discourses are enunciated.Este trabajo pretende examinar las contradicciones y potencialidades de la enseñanza de la argumentación identificadas en el BNCC para la Escuela Secundaria. Se parte del entendimiento, fundamentado en estudios bajtinianos, de que este documento se configura como una arena ideológica en el que emergen una orientación de base cognitivista, introducida principalmente en sus versiones finales, y una orientación de base sociológica, especialmente las Directrices Curriculares Nacionales, la DCN, analizada en la primera parte del artículo. Reflexión y refracción de estas orientaciones dialógicas e ideológicas contradictorias, el análisis de los descriptores de habilidades del componente curricular de la lengua portuguesa y de las proposiciones en torno a los llamados campos de acción social busca identificar lagunas en las que nociones de los campos de los estudios bajtinianos y de la argumentación pueden ser articulados para el desarrollo de habilidades argumentativas en situaciones de interacción en las que se enuncian discursos opuestos.Este trabalho pretende perscrutar as contradições e potencialidades de ensino da argumentação identificadas na BNCC para o Ensino Médio. Para isso, analisa descritores de habilidades do componente curricular de Língua Portuguesa, que prefigurem situações de interação argumentativa, ou seja, situações em que discursos em oposição são enunciados. Neste sentido, a atuação na vida pública, como o próprio documento indica, pode se revestir de uma atuação política, ética e responsável, a partir do momento em que docentes e discentes, bem como toda a comunidade escolar, se envolvam em projetos de letramento capazes de auscultar as demandas locais e, também, as não-locais, a fim de se buscar respostas para problemas sociais, desde o saneamento do bairro, por exemplo, até questões mais gerais como a da proposta de mudança da maioridade penal. Noções dos campos de estudos bakhtinianos e da argumentação são articuladas para compreensão dessas situações de interação social e de argumentação.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/392310.47369/eidea-23-3-3923Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 3 (2023); 59-78Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 3 (2023); 59-782237-698410.47369/eidea-23-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923/2542Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVidon, Luciano Novaes2024-01-30T17:28:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3923Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-01-30T17:28EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
title |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
spellingShingle |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social Vidon, Luciano Novaes |
title_short |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
title_full |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
title_fullStr |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
title_full_unstemmed |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
title_sort |
Argumentação na BNCC: Dos processos cognitivos aos campos de atuação social |
author |
Vidon, Luciano Novaes |
author_facet |
Vidon, Luciano Novaes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vidon, Luciano Novaes |
description |
This work intends to examine the contradictions and potentialities of argumentation teaching identified in the BNCC for High School. It is based on the understanding, funded on Bakhtinian studies, that this document is configured as an ideological arena in which a cognitivist-based orientation, introduced mainly in its final versions, and a sociological-based orientation, arising, especially the National Curricular Guidelines, the DCN, of 2010, which we analyzed in the first part of the article. Reflection and refraction of these contradictory dialogical and ideological orientations, the analysis of skill descriptors of the Portuguese Language curricular component and propositions around the so-called social acting fields seeks to identify gaps in which notions from the fields of Bakhtinian studies and argumentation can be articulated for the development of argumentative skills in interaction situations in which opposing discourses are enunciated. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923 10.47369/eidea-23-3-3923 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-23-3-3923 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3923/2542 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 23 Núm. 3 (2023); 59-78 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 23 n. 3 (2023); 59-78 2237-6984 10.47369/eidea-23-3 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1809284433302257664 |