BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Estudos Aplicados em Educação
Texto Completo: http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770
Resumo: The article presents a reflection on the relationship between BNCC and Multiliteracies from the perspective of the fields of social action and language practices in High School. Through a bibliographic and documental review, the research aims to discuss the components of social action and language practices, brought by the BNCC to students in the final stage of basic education; in addition to envisioning the new multisemiotic productions inherent to digital culture, youth and contemporary society. From the notes and reflections, it is intended to contribute to broaden understandings about the importance of these constructs and their articulation with multiliteracies in the classroom. Key words: Multiliteracies; BNCC; High school
id USCS-2_135e3f8e10e810ed4729c66179cc0767
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8770
network_acronym_str USCS-2
network_name_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository_id_str
spelling BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIOMultiletramentoBNCCNovo Ensino MédioThe article presents a reflection on the relationship between BNCC and Multiliteracies from the perspective of the fields of social action and language practices in High School. Through a bibliographic and documental review, the research aims to discuss the components of social action and language practices, brought by the BNCC to students in the final stage of basic education; in addition to envisioning the new multisemiotic productions inherent to digital culture, youth and contemporary society. From the notes and reflections, it is intended to contribute to broaden understandings about the importance of these constructs and their articulation with multiliteracies in the classroom. Key words: Multiliteracies; BNCC; High schoolO artigo apresenta uma reflexão sobre a relação BNCC e Multiletramentos na perspectiva dos campos de atuação social e práticas de linguagem no Ensino Médio. Por meio de uma revisão bibliográfica e documental, a pesquisa tem como objetivo discutir os componentes ‘atuação social’ e ‘práticas de linguagem’, trazidos pela BNCC para estudantes da etapa final da educação básica; além de vislumbrar as novas produções multissemióticas inerentes à cultura digital, às juventudes e à sociedade contemporânea. A partir dos apontamentos e reflexões, pretende-se contribuir para ampliar compreensões sobre a importância desses construtos e suaarticulação com os multiletramentos em sala de aula. Palavras-Chave: Multiletramentos; BNCC; Ensino MédioUniversidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS2023-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/877010.13037/rea-e.vol7n14.8770Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe2525-703Xreponame:Revista de Estudos Aplicados em Educaçãoinstname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)instacron:USCSporhttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770/3860Copyright (c) 1969 Adalberto Vitor Raiol Pinheirohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRaiol Pinheiro, Adalberto Vitor2023-04-12T16:31:08Zoai:ojs2.seer.uscs.edu.br:article/8770Revistahttp://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/oai2525-703X2525-703Xopendoar:2023-04-12T16:31:08Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)false
dc.title.none.fl_str_mv BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
title BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
spellingShingle BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor
Multiletramento
BNCC
Novo Ensino Médio
title_short BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
title_full BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
title_fullStr BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
title_full_unstemmed BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
title_sort BNCC E MULTILETRAMENTOS: CAMPOS DE ATUAÇÃO SOCIAL E PRÁTICAS DE LINGUAGEM NO ENSINO MÉDIO
author Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor
author_facet Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Raiol Pinheiro, Adalberto Vitor
dc.subject.por.fl_str_mv Multiletramento
BNCC
Novo Ensino Médio
topic Multiletramento
BNCC
Novo Ensino Médio
description The article presents a reflection on the relationship between BNCC and Multiliteracies from the perspective of the fields of social action and language practices in High School. Through a bibliographic and documental review, the research aims to discuss the components of social action and language practices, brought by the BNCC to students in the final stage of basic education; in addition to envisioning the new multisemiotic productions inherent to digital culture, youth and contemporary society. From the notes and reflections, it is intended to contribute to broaden understandings about the importance of these constructs and their articulation with multiliteracies in the classroom. Key words: Multiliteracies; BNCC; High school
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770
10.13037/rea-e.vol7n14.8770
url http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770
identifier_str_mv 10.13037/rea-e.vol7n14.8770
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/8770/3860
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 1969 Adalberto Vitor Raiol Pinheiro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 1969 Adalberto Vitor Raiol Pinheiro
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação; v. 7 n. 14 (2022): REVISTA ESTUDOS APLICADOS EM EDUCAÇÃO - REAe
2525-703X
reponame:Revista de Estudos Aplicados em Educação
instname:Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron:USCS
instname_str Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
instacron_str USCS
institution USCS
reponame_str Revista de Estudos Aplicados em Educação
collection Revista de Estudos Aplicados em Educação
repository.name.fl_str_mv Revista de Estudos Aplicados em Educação - Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808844970425057280