The awakening of the passions: Candido's rhetoric in Clarice Lispector's debut

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Bruna Camargo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3522
Resumo: The literary critical discourse, of epideictic order, since it aims to praise or censure a work and its author, can consecrate unknown writers, such as the modernist Clarice Lispector. Based on these considerations, this study adopts as object of analysis the literary criticism "Perto do coração selvagem", written by Antonio Candido, referring to Lispector's debut novel. It aims to show which passions are mobilized in Candido's discourse through rhetorical resources - figures, arguments, loci, and lexical selection - that amplify the writer. To do so, the paper draws on the theoretical assumptions of Rhetoric (ARISTOTELES, 2015) and the New Rhetoric (PERELMAN; OLBRECHTS-TYTECA, 2014; MEYER, 2007; FERREIRA, 2010; FIORIN, 2015), focusing on the concept of pathos. Furthermore, the study considers that journalistic literary criticism can lead the newspaper reader to become a reader of the novel, based on the rhetorical intentionality of the writer-critic and the passions mobilized in the readers.
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spelling The awakening of the passions: Candido's rhetoric in Clarice Lispector's debutEl despertar de las pasiones: la retórica de Candido en el debut de Clarice LispectorO despertar das paixões: a retórica de Candido na estreia de Clarice LispectorThe literary critical discourse, of epideictic order, since it aims to praise or censure a work and its author, can consecrate unknown writers, such as the modernist Clarice Lispector. Based on these considerations, this study adopts as object of analysis the literary criticism "Perto do coração selvagem", written by Antonio Candido, referring to Lispector's debut novel. It aims to show which passions are mobilized in Candido's discourse through rhetorical resources - figures, arguments, loci, and lexical selection - that amplify the writer. To do so, the paper draws on the theoretical assumptions of Rhetoric (ARISTOTELES, 2015) and the New Rhetoric (PERELMAN; OLBRECHTS-TYTECA, 2014; MEYER, 2007; FERREIRA, 2010; FIORIN, 2015), focusing on the concept of pathos. Furthermore, the study considers that journalistic literary criticism can lead the newspaper reader to become a reader of the novel, based on the rhetorical intentionality of the writer-critic and the passions mobilized in the readers.El discurso crítico literario, de orden epidíctico, ya que pretende elogiar o censurar una obra y a su autor, es capaz de consagrar a escritores desconocidos, como la modernista Clarice Lispector. Así, se adopta como objeto de análisis la crítica literaria "Perto do coração selvagem", de Candido, que se refiere a la primera novela de Lispector. Su objetivo es mostrar qué pasiones se activan en el discurso de Cándido, a través de los recursos retóricos - figuras, argumentos, lugares y selección léxica - que amplifican la escritora. Para este logro, se parte de los presupuestos teóricos de la Retórica y de la Nueva Retórica, centrándose en el concepto de pathos. Además, la investigación considera que la crítica literaria periodística es capaz de llevar al lector del periódico a convertirse en lector de la novela, a partir de la intención retórica del crítico y de las pasiones movidas en los lectores.O discurso crítico literário, de ordem epidítica, já que objetiva louvar ou censurar uma obra e seu autor, é capaz de consagrar escritores desconhecidos, caso da modernista Clarice Lispector. Com base nessas considerações, adota-se como objeto de análise deste estudo a crítica literária “Perto do coração selvagem”, escrita por Antonio Candido, referente ao romance de estreia de Lispector. Tem-se como objetivo mostrar quais as paixões mobilizadas no discurso de Candido, por intermédio de recursos retóricos – figuras, argumentos, lugares e seleção lexical – que amplificam a escritora. Para esse feito, o estudo baseia-se nos pressupostos teóricos da Retórica e da Nova Retórica, com foco no conceito de pathos. Para mais, o estudo considera que a crítica literária jornalística é capaz de conduzir o leitor do jornal a se tornar leitor do romance, a partir da intencionalidade retórica do crítico-orador e das paixões mobilizadas nos leitores.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/352210.47369/eidea-22-3-3522Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 59-75Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 59-752237-698410.47369/eidea-22-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3522/2327Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Bruna Camargo2022-12-28T21:30:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3522Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-12-28T21:30:08EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
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