Argumentativeness in intolerant socio-discursive imaginairies: an analysis of the polemic engendered by comments about a religious discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Karina Zandonadi
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Melo, Mônica Santos de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3550
Resumo: Starting from a polemic caused by a Pope Francis’ post on Twitter, several intolerant comments were made as a way to respond such publication. This was only possible due to the process of mediatization of religious discourse and also due to different political events that were responsible for Brazilian society's polarization. Our aim is to analyze argumentativeness in those responses from the perspective of Charadeau’s socio-discursive imaginaries (2008, 2009, 2015) and also the concept of thematic, suggested by Barros (2011) and Melo (2020). We identified five socio-discursive imaginaries between the analyzed comments and we were able to classify them into five different types. Our investigations point to an understanding that the verbal intolerance in comments on social media has a strong sense of argumentativeness, since this type of discourse is not limited to cybernetic environment, reflecting the intolerant society in wich we live.
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spelling Argumentativeness in intolerant socio-discursive imaginairies: an analysis of the polemic engendered by comments about a religious discourseLa argumentatividad en imaginarios sociodiscursivos de intolerancia: un análisis de la polémica causada por comentarios sobre un discurso religiosoA argumentatividade nos imaginários sociodiscursivos de intolerância: uma análise da polêmica gerada por comentários sobre um discurso religiosoStarting from a polemic caused by a Pope Francis’ post on Twitter, several intolerant comments were made as a way to respond such publication. This was only possible due to the process of mediatization of religious discourse and also due to different political events that were responsible for Brazilian society's polarization. Our aim is to analyze argumentativeness in those responses from the perspective of Charadeau’s socio-discursive imaginaries (2008, 2009, 2015) and also the concept of thematic, suggested by Barros (2011) and Melo (2020). We identified five socio-discursive imaginaries between the analyzed comments and we were able to classify them into five different types. Our investigations point to an understanding that the verbal intolerance in comments on social media has a strong sense of argumentativeness, since this type of discourse is not limited to cybernetic environment, reflecting the intolerant society in wich we live.De una polémica originada por la publicación de un video en Twitter del Papa Francisco, han vehiculado muchos comentarios intolerantes como una respuesta a dicha publicación. Esto ha sido posible gracias al proceso de mediatización del discurso religioso y a los diferentes acontecimientos políticos, responsables de esta polarización de la sociedad brasileña. El objetivo es analizar la argumentatividad que está presente en estas respuestas a partir de las nociones de imaginarios sociodiscursivos de Charaudeau (2008, 2009, 2015), además del concepto de temática, propuesto por Barros (2011) y Melo (2020). Hemos identificado cinco imaginarios sociodiscursivos de intolerancia entre los comentarios analizados y los clasificamos en cuatro tipologías diferentes. Nuestras investigaciones apuntan al entendimiento de que la intolerancia verbal presente en las respuestas tiene fuerte sentido de argumentatividad social, visto que este tipo de discurso no se limita al contexto cibernético, sino que refleja la sociedad intolerante en la que estamos viviendo.A partir de uma polêmica causada pela postagem de um vídeo no Twitter do Papa Francisco, inúmeros comentários intolerantes foram veiculados como forma de resposta a tal publicação. Isso foi possível graças ao processo de midiatização do discurso religioso e também a diferentes acontecimentos políticos, responsáveis por uma polarização da sociedade brasileira. Nosso objetivo é analisar a argumentatividade presente em tais respostas a partir das noções de imaginários sociodiscursivos, de Charaudeau (2008, 2009, 2015), e também o conceito de temática, proposto por Barros (2011) e Melo (2020). Identificamos cinco imaginários sociodiscursivos de intolerância entre os comentários analisados e os classificamos em quatro tipologias diferentes. Nossas investigações apontam para o entendimento de que a intolerância verbal presente nas respostas possui forte sentido de argumentatividade social, uma vez que este tipo de discurso não se limita ao ambiente cibernético, mas reflete a sociedade intolerante na qual estamos vivendo.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/355010.47369/eidea-22-3-3550Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 148-168Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 148-1682237-698410.47369/eidea-22-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3550/2332Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Karina ZandonadiMelo, Mônica Santos de Souza2022-12-28T21:30:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3550Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2022-12-28T21:30:08EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
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