PUBLICIDADES TURÍSTICAS DO MAGREBE: (DES)CONTINUIDADES DO IMAGINÁRIO DA PINTURA ORIENTALISTA DO OITOCENTOS
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Cultura e Turismo |
Texto Completo: | https://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/3041 |
Resumo: | The imaginary created by the nineteenth-century orientalist art is still present in tourism advertisements today, as a means of arousing the desire to know the Orient. In this period, the North of Africa, which is the geographical location considered in this study, began to receive artists and tourists, that, immersed in a context of violence and dazzled by the exotic, contributed to shape the imaginary of a picturesque and mystic Orient. In order to understand the (dis)continuities of the nineteenth-century orientalist painting imaginary, we take as a theoretical background the concepts of Imaginary and Orientalism in the context of the French invasion and colonization of Maghreb. Based on a formal comparative analysis of images used in tourism advertisements, we identify elements of great visual and symbolical extent related to the nineteenth-century orientalist art. Therefore, results indicate the permanence of certain features of this kind of art in the current tourism advertising of the referred region, a fact that may sustain a colonial view of this territory. |
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PUBLICIDADES TURÍSTICAS DO MAGREBE: (DES)CONTINUIDADES DO IMAGINÁRIO DA PINTURA ORIENTALISTA DO OITOCENTOSThe imaginary created by the nineteenth-century orientalist art is still present in tourism advertisements today, as a means of arousing the desire to know the Orient. In this period, the North of Africa, which is the geographical location considered in this study, began to receive artists and tourists, that, immersed in a context of violence and dazzled by the exotic, contributed to shape the imaginary of a picturesque and mystic Orient. In order to understand the (dis)continuities of the nineteenth-century orientalist painting imaginary, we take as a theoretical background the concepts of Imaginary and Orientalism in the context of the French invasion and colonization of Maghreb. Based on a formal comparative analysis of images used in tourism advertisements, we identify elements of great visual and symbolical extent related to the nineteenth-century orientalist art. Therefore, results indicate the permanence of certain features of this kind of art in the current tourism advertising of the referred region, a fact that may sustain a colonial view of this territory.O imaginário criado pela arte orientalista do século XIX ainda está presente nos anúncios turísticos hoje, como forma de despertar o desejo de conhecer o Oriente. No Oitocentos, o Norte da África, recorte geográfico enfocado neste estudo, passou a receber artistas e turistas, que, imersos em um contexto de violência e deslumbrados pelo exótico, ajudaram a moldar esse imaginário de um Oriente pitoresco e místico. A fim de compreender as (des) continuidades do imaginário orientalista da pintura oitocentista, tomamos como referencial teórico os conceitos de imaginário e Orientalismo dentro do contexto da invasão francesa e da colonização do Magrebe. A partir de uma análise comparativa formal de imagens utilizadas em anúncios turísticos, identificamos traços de grande poder visual e simbólico concernentes à arte orientalista do século XIX. Sendo assim, resultados apontam para uma permanência de certos elementos desta arte na publicidade turística atual sobre a região, o que pode sustentar uma visão colonial sobre o território em questão.Editus2021-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/304110.36113/cultur.v15i1.3041CULTUR - Revista de Cultura e Turismo; v. 15 n. 01 (2021): CULTUR, Ano 15, n. 01, Mai (2021)1982-583810.36113/cultur.v15i1reponame:Revista de Cultura e Turismoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/article/view/3041/2149Copyright (c) 2021 CULTUR - Revista de Cultura e Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDazzi, CamilaLoureiro, Isabela RoqueAzevedo, Suzana de Carvalho Barroso2021-10-18T21:58:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3041Revistahttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/PUBhttps://periodicos.uesc.br/index.php/cultur/oaieditus@uesc.br||mavila1000@gmail.com||revistacet@hotmail.com1982-58381982-5838opendoar:2021-10-18T21:58:47Revista de Cultura e Turismo - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
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