A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Muiraquitã (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765 |
Resumo: | This study investigates the theoretical-methodological construction of the curriculum, understanding itself as an essential item to the human education, and analyzing how much it becomes weaponized by external euro-americanized dogmas and precepts, causing distortions and the erasing of the ones historically subordinated to the estabilishment thinking. It is a qualitative and theoretical-analytical research. In this perspective, the decolonial studies (BERNARDINO-COSTA AND GROSFOGUEL 2016), (QUIJANO, 2002), (BALLESTRIN, 2013), (QUINTERO et al, 2019), as well as those that refer to an educational curriculum, were the basis of this research. Furthermore, in a curriculum post-critical view, relying on the theorists (VEIGA NETO, 2002; 2005), (GOODSON, 2010), (MACEDO, 2012); in another theoretical instance, called critical interculturality, established in decolonial studies, WALSH (2009; 2009a; 2019), Candau (2008; 2010; 2011) were references. Furthermore, it has as its foundation on the following research problem: how did the theoretical-methodological construction of the knowledge field, called curriculum, accentuated the exclusion of subordinate subjects, relegating them to secondary plans, when it comes to education? |
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A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇAColonialismo. Currículo. Multiculturalismo. Interculturalidade.This study investigates the theoretical-methodological construction of the curriculum, understanding itself as an essential item to the human education, and analyzing how much it becomes weaponized by external euro-americanized dogmas and precepts, causing distortions and the erasing of the ones historically subordinated to the estabilishment thinking. It is a qualitative and theoretical-analytical research. In this perspective, the decolonial studies (BERNARDINO-COSTA AND GROSFOGUEL 2016), (QUIJANO, 2002), (BALLESTRIN, 2013), (QUINTERO et al, 2019), as well as those that refer to an educational curriculum, were the basis of this research. Furthermore, in a curriculum post-critical view, relying on the theorists (VEIGA NETO, 2002; 2005), (GOODSON, 2010), (MACEDO, 2012); in another theoretical instance, called critical interculturality, established in decolonial studies, WALSH (2009; 2009a; 2019), Candau (2008; 2010; 2011) were references. Furthermore, it has as its foundation on the following research problem: how did the theoretical-methodological construction of the knowledge field, called curriculum, accentuated the exclusion of subordinate subjects, relegating them to secondary plans, when it comes to education?Este estudo investiga a construção teórico-metodológica de currículo, entendendo-o como elementar à formação humana, e discute o quanto se tornou um dispositivo preso a dogmas e preceitos externos euroamericanizados, provocando distorções e exclusões aos subalternizados historicamente. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo e teórico-analítico, alicerçada pelo seguinte problema de pesquisa: de que maneira a construção teórico-metodológica do campo de saber denominado currículo acentuou a exclusão de sujeitos subalternizados, relegando-os a planos secundários, no que tange à educação? Parte-se do princípio de que o fato de o currículo ter sido pensado como artefato cultural europeizado, sob o crivo da geometria moderno-prescritiva, carrega em si marcas semântico-histórico-ideológicas do colonialismo. Dessa forma, as questões sociológicas como raça, negritude e seus desdobramentos foram confinados ao silenciamento. Considerando esses enfoques pertinentes à discussão, os estudos da visão pós-crítica de currículo, bem como os que se referem à interculturalidade crítica decolonial referendam esta pesquisa.Nepan Editora2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/376510.29327/210932.8.1-18Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)2525-59241807-185610.29327/210932.8.1reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765/2362Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADESinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mirian Ribeiro de 2021-09-06T23:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3765Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-09-06T23:14:32Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
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