A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mirian Ribeiro de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Muiraquitã (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765
Resumo: This study investigates the theoretical-methodological construction of the curriculum, understanding itself as an essential item to the human education, and analyzing  how much it becomes weaponized by external euro-americanized dogmas and precepts, causing distortions and the erasing of the ones historically subordinated to the estabilishment thinking. It is a qualitative and theoretical-analytical research. In this perspective, the decolonial studies (BERNARDINO-COSTA AND GROSFOGUEL 2016), (QUIJANO, 2002), (BALLESTRIN, 2013), (QUINTERO et al, 2019), as well as those that refer to an educational curriculum, were  the basis of this research. Furthermore, in a curriculum post-critical view,  relying on the theorists (VEIGA NETO, 2002; 2005), (GOODSON, 2010), (MACEDO, 2012); in another theoretical instance, called critical interculturality, established in decolonial studies, WALSH (2009; 2009a; 2019), Candau (2008; 2010; 2011) were references. Furthermore, it has as its foundation on the following research problem: how did the theoretical-methodological construction of the knowledge field, called curriculum, accentuated the exclusion of subordinate subjects, relegating them to secondary plans, when it comes to education?
id UFAC-1_9429bf8bfe51fc512ffcd425e6cdaef8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3765
network_acronym_str UFAC-1
network_name_str Muiraquitã (Online)
repository_id_str
spelling A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇAColonialismo. Currículo. Multiculturalismo. Interculturalidade.This study investigates the theoretical-methodological construction of the curriculum, understanding itself as an essential item to the human education, and analyzing  how much it becomes weaponized by external euro-americanized dogmas and precepts, causing distortions and the erasing of the ones historically subordinated to the estabilishment thinking. It is a qualitative and theoretical-analytical research. In this perspective, the decolonial studies (BERNARDINO-COSTA AND GROSFOGUEL 2016), (QUIJANO, 2002), (BALLESTRIN, 2013), (QUINTERO et al, 2019), as well as those that refer to an educational curriculum, were  the basis of this research. Furthermore, in a curriculum post-critical view,  relying on the theorists (VEIGA NETO, 2002; 2005), (GOODSON, 2010), (MACEDO, 2012); in another theoretical instance, called critical interculturality, established in decolonial studies, WALSH (2009; 2009a; 2019), Candau (2008; 2010; 2011) were references. Furthermore, it has as its foundation on the following research problem: how did the theoretical-methodological construction of the knowledge field, called curriculum, accentuated the exclusion of subordinate subjects, relegating them to secondary plans, when it comes to education?Este estudo investiga a construção teórico-metodológica de currículo, entendendo-o como elementar à formação humana, e discute o quanto se tornou um dispositivo preso a dogmas e preceitos externos euroamericanizados, provocando distorções e exclusões aos subalternizados historicamente. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo e teórico-analítico, alicerçada pelo seguinte problema de pesquisa: de que maneira a construção teórico-metodológica do campo de saber denominado currículo acentuou a exclusão de sujeitos subalternizados, relegando-os a planos secundários, no que tange à educação? Parte-se do princípio de que o fato de o currículo ter sido pensado como artefato cultural europeizado, sob o crivo da geometria moderno-prescritiva, carrega em si marcas semântico-histórico-ideológicas do colonialismo. Dessa forma, as questões sociológicas como raça, negritude e seus desdobramentos foram confinados ao silenciamento. Considerando esses enfoques pertinentes à discussão, os estudos da visão pós-crítica de currículo, bem como os que se referem à interculturalidade crítica decolonial referendam esta pesquisa.Nepan Editora2020-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/376510.29327/210932.8.1-18Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)2525-59241807-185610.29327/210932.8.1reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765/2362Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADESinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mirian Ribeiro de 2021-09-06T23:14:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3765Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2021-09-06T23:14:32Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
title A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
spellingShingle A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
Oliveira, Mirian Ribeiro de
Colonialismo. Currículo. Multiculturalismo. Interculturalidade.
title_short A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
title_full A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
title_fullStr A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
title_full_unstemmed A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
title_sort A PERSPECTIVA DO OUTRO NA INSTÂNCIA CURRICULAR (DE)COLONIAL: ALIJAMENTOS HISTÓRICOS E POSSIBILIDADES DE MUDANÇA
author Oliveira, Mirian Ribeiro de
author_facet Oliveira, Mirian Ribeiro de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mirian Ribeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Colonialismo. Currículo. Multiculturalismo. Interculturalidade.
topic Colonialismo. Currículo. Multiculturalismo. Interculturalidade.
description This study investigates the theoretical-methodological construction of the curriculum, understanding itself as an essential item to the human education, and analyzing  how much it becomes weaponized by external euro-americanized dogmas and precepts, causing distortions and the erasing of the ones historically subordinated to the estabilishment thinking. It is a qualitative and theoretical-analytical research. In this perspective, the decolonial studies (BERNARDINO-COSTA AND GROSFOGUEL 2016), (QUIJANO, 2002), (BALLESTRIN, 2013), (QUINTERO et al, 2019), as well as those that refer to an educational curriculum, were  the basis of this research. Furthermore, in a curriculum post-critical view,  relying on the theorists (VEIGA NETO, 2002; 2005), (GOODSON, 2010), (MACEDO, 2012); in another theoretical instance, called critical interculturality, established in decolonial studies, WALSH (2009; 2009a; 2019), Candau (2008; 2010; 2011) were references. Furthermore, it has as its foundation on the following research problem: how did the theoretical-methodological construction of the knowledge field, called curriculum, accentuated the exclusion of subordinate subjects, relegating them to secondary plans, when it comes to education?
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765
10.29327/210932.8.1-18
url https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765
identifier_str_mv 10.29327/210932.8.1-18
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/3765/2362
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 MUIRAQUITÃ - REVISTA DE LETRAS E HUMANIDADES
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
publisher.none.fl_str_mv Nepan Editora
dc.source.none.fl_str_mv Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 8 n. 1 (2020)
2525-5924
1807-1856
10.29327/210932.8.1
reponame:Muiraquitã (Online)
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Muiraquitã (Online)
collection Muiraquitã (Online)
repository.name.fl_str_mv Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv muiraquita.ppgli@ufac.br
_version_ 1798329506873737216