“El wamani es wamani”: La lógica relacional no-humana en La agonía de Rasu-Ñiti de José María Arguedas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Communitas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4881 |
Resumo: | Abstract In this paper I propose that “La agonía Rasu-Ñiti'' by José María Arguedas is a cosmopolitical text, that is to say, a narrative that underlines a Quechua politics based on a non-human relational logic. The dance scissors Rasu-Ñiti affirms that he is the son of the Wamani (Mountain God). This assertion not only defies the Western conception of humanity, but it also underlines the existence of multiple worlds, such as the society of the mountains, animals, plants, rivers, and ritual objects. In this venue, this Arguedian short-story underscores Quechua onto-epistemic insights and invites us to recognize that Andean worlds are constituted by relationships between human collectivities and a plethora of non-human beings. Keywords: Cosmopolitics, Quechua ontologies-epistemologies, A,ndean Worlds José María Arguedas, Ritual. |
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“El wamani es wamani”: La lógica relacional no-humana en La agonía de Rasu-Ñiti de José María ArguedasCosmopolitics, Quechua ontologies-epistemologies, A,ndean Worlds José María Arguedas, Ritual.Cosmopolítica, ontologia-epistemologia Quechua, mundos andinos, José María Arguedas, ritualCosmopolítica, ontología-epistemología Quechua, mundos andinos, José María Arguedas, ritual.Abstract In this paper I propose that “La agonía Rasu-Ñiti'' by José María Arguedas is a cosmopolitical text, that is to say, a narrative that underlines a Quechua politics based on a non-human relational logic. The dance scissors Rasu-Ñiti affirms that he is the son of the Wamani (Mountain God). This assertion not only defies the Western conception of humanity, but it also underlines the existence of multiple worlds, such as the society of the mountains, animals, plants, rivers, and ritual objects. In this venue, this Arguedian short-story underscores Quechua onto-epistemic insights and invites us to recognize that Andean worlds are constituted by relationships between human collectivities and a plethora of non-human beings. Keywords: Cosmopolitics, Quechua ontologies-epistemologies, A,ndean Worlds José María Arguedas, Ritual.Resumen En este artículo propongo leer “La agonía Rasu-Ñiti” de José María Arguedas como un texto cosmopolítico. Es decir, que expresa una política Quechua basada en una lógica relacional no-humana. El danzante de tijeras Rasu-Ñiti afirma que es el hijo de un wamani, o dios montaña. Esta afirmación no solo problematiza la noción occidental de humano, sino que resalta la presencia de otros mundos, tales como el mundo de las montañas, los animales, las plantas, los ríos, y objetos sagrados usados en rituales. De esta manera, el texto arguediano enfatiza una concepción onto-epistémica Quechua y nos invita a reconocer que los mundos andinos están constituidos por relaciones entre colectivos humanos y múltiples agentes no-humanos. Palabras clave: Cosmopolítica, ontología-epistemología Quechua, mundos andinos, José María Arguedas, ritual.Resumo Neste artigo, eu proponho que “La agonía Rasu-Ñiti” de José María Arguedas é um texto cosmopolitico ou, em outros termos, um texto que expressa uma política Quéchua, caracterizada pela dinâmica de uma lógica de relações não-humanas. O dançador Rasu-Ñiti afirma que ele é filho do Wamani ou Deus Montanha nos Andes. Esta afirmação não só problematiza a noção eurocêntrica da humanidade; porém ela está sublinhando a existência de outros mundos: o mundo das montanhas, dos animais, da floresta, dos rios, e objetos do baile sagrado. Neste sentido, o texto de Arguedas nos mostra uma concepção ontológica e epistêmica da cultura Quéchua e nos invita a reconhecer que os mundos andinos estão constituídos pelas relações entre humanos e uma multiplicidade de seres não-humanos. Palavras-chave: Cosmopolítica, ontologia-epistemologia Quechua, mundos andinos, José María Arguedas, ritualEditora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4881Communitas; v. 5 n. 10 (2021): OS SABERES AUSENTES DA CIDADE LETRADA NO SÉCULO XXI; 27-42Communitas; Vol. 5 No. 10 (2021): OS SABERES AUSENTES DA CIDADE LETRADA NO SÉCULO XXI; 27-42Revista Communitas; ##issue.vol## 5 ##issue.no## 10 (2021): OS SABERES AUSENTES DA CIDADE LETRADA NO SÉCULO XXI; 27-422526-5970reponame:Communitasinstname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4881/2854Copyright (c) 2021 Communitashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessElguera, Christian2021-08-02T21:25:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4881Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITASPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITAS/oairevistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br2526-59702526-5970opendoar:2021-08-02T21:25:44Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)false |
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