A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Renan
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sepulveda, José Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Communitas
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670
Resumo: It is common to hear that jokes and jokes have always existed at school and that this should not be seen as bullying practices. However, research developed (SEPULVEDA, 2012; FREITAS, 2010; JUNQUEIRA, 2014) in recent years shows that such actions are forms of exclusions involving the school context. These oppressions can be characterized by continuous acts of abuse, whether physical, verbal or material, in an unequal relationship between the xs involved. LGBTIphobia are forms of bullying practiced against lesbians, gays, bisexuals, transgenders, transvestites and intersexuals and are configured as exclusionary practices. Despite the rise of the theme, LGBTIphobia is not just an educational problem, it is present in society as a whole. Therefore, it is not only up to this institution to try to resolve this issue, as it is also social, since it affects the quality of life and well-being of all those covered. The school, many times, and here we need to affirm, that they are not all schools, because each one is different from the other, they are not exempt from reproducing such social phenomena against minority groups, but above all it is a space for education and socialization . However, we cannot fail to analyze that the LGBTIphobic exclusion practices that occur in some of these institutions, as reproducers of what is present in society, need to be discussed in this article, as they lead many LGBTIS+ students to suffering (SEPULVEDA, 2012 and 2015).
id UFAC-2_ba6a79164114caa2b72a3520cd65dc3e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4670
network_acronym_str UFAC-2
network_name_str Communitas
repository_id_str
spelling A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.lgbtifobia; exclusão escolar; bullying.It is common to hear that jokes and jokes have always existed at school and that this should not be seen as bullying practices. However, research developed (SEPULVEDA, 2012; FREITAS, 2010; JUNQUEIRA, 2014) in recent years shows that such actions are forms of exclusions involving the school context. These oppressions can be characterized by continuous acts of abuse, whether physical, verbal or material, in an unequal relationship between the xs involved. LGBTIphobia are forms of bullying practiced against lesbians, gays, bisexuals, transgenders, transvestites and intersexuals and are configured as exclusionary practices. Despite the rise of the theme, LGBTIphobia is not just an educational problem, it is present in society as a whole. Therefore, it is not only up to this institution to try to resolve this issue, as it is also social, since it affects the quality of life and well-being of all those covered. The school, many times, and here we need to affirm, that they are not all schools, because each one is different from the other, they are not exempt from reproducing such social phenomena against minority groups, but above all it is a space for education and socialization . However, we cannot fail to analyze that the LGBTIphobic exclusion practices that occur in some of these institutions, as reproducers of what is present in society, need to be discussed in this article, as they lead many LGBTIS+ students to suffering (SEPULVEDA, 2012 and 2015).É comum ouvirmos que brincadeiras e piadas sempre existiram na escola e que isso não devia ser visto como práticas de bullying. Contudo, pesquisas desenvolvidas (SEPULVEDA, 2012; FREITAS, 2010; JUNQUEIRA, 2014) nos últimos anos evidenciam que tais ações são formas de exclusões envolvendo o contexto escolar. Estas opressões podem ser caracterizadas por atos contínuos de abuso, sejam estes físicos, verbais ou materiais, numa relação desigual entre xs envolvidxs. A LGBTIfobia são formas de bullying praticados contra lésbicas, gays, bissexuais, transgêneros, travestis e intersexuais e se configuram como práticas de exclusões. Apesar da ascensão do tema, a LGBTIfobia não é apenas um problema educacional, pois está presente na sociedade como um todo. Portanto, não cabe apenas a esta instituição tentar resolver tal questão, pois também é social, uma vez que afeta a qualidade de vida e o bem-estar de todxs xs abrangidxs. A escola, muitas vezes, e aqui precisamos afirmar, que não são todas as escolas, pois cada uma é diferente da outra, não estão isentas de reproduzirem tais fenômenos sociais contra grupos minoritários, mas acima de tudo é um espaço de educação e de socialização. Contudo, também não podemos deixar de analisar que as práticas de exclusão LGBTIfóbicas que ocorrem em algumas dessas instituições, como reprodutoras do que está presente na sociedade, precisam ser problematizadas neste artigo, pois levam muitxs alunxs LGBTIS+ ao sofrimento (SEPULVEDA, 2012 e 2015). Es común escuchar que las bromas y los chistes siempre han existido en la escuela y que esto no debe verse como prácticas de acoso. Sin embargo, las investigaciones desarrolladas (SEPULVEDA, 2012; FREITAS, 2010; JUNQUEIRA, 2014) en los últimos años muestran que tales acciones son formas de exclusión que involucran el contexto escolar. Estas opresiones pueden caracterizarse por continuos actos de abuso, ya sean físicos, verbales o materiales, en una relación desigual entre las x involucradas. Las LGBTIfobia son formas de acoso que se practican contra lesbianas, gays, bisexuales, trans, travestis e intersexuales y se configuran como prácticas excluyentes. A pesar del auge del tema, la LGBTIfobia no es solo un problema educativo, está presente en la sociedad en su conjunto. Por lo tanto, no solo le corresponde a esta institución tratar de resolver este problema, ya que también es social, ya que afecta la calidad de vida y el bienestar de todos los cubiertos. La escuela, muchas veces, y aquí hay que afirmar, que no todas son escuelas, porque cada una es diferente a la otra, no están exentas de reproducir tales fenómenos sociales contra grupos minoritarios, pero sobre todo es un espacio de educación y socialización. Sin embargo, no podemos dejar de analizar que las prácticas de exclusión LGBTIphobic que se dan en algunas de estas instituciones, como reproductoras de lo presente en la sociedad, necesitan ser discutidas en este artículo, ya que llevan al sufrimiento a muchos estudiantes LGBTIS+ (SEPULVEDA, 2012 y 2015).Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC2021-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670Communitas; v. 5 n. 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência; 95-110Communitas; Vol. 5 No. 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência; 95-110Revista Communitas; ##issue.vol## 5 ##issue.no## 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência; 95-1102526-5970reponame:Communitasinstname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670/151Copyright (c) 2021 Communitashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, RenanSepulveda, José Antonio2021-04-03T22:22:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4670Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITASPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/COMMUNITAS/oairevistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br2526-59702526-5970opendoar:2021-04-03T22:22:32Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
dc.title.none.fl_str_mv A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
title A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
spellingShingle A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
Correa, Renan
lgbtifobia; exclusão escolar; bullying.
title_short A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
title_full A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
title_fullStr A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
title_full_unstemmed A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
title_sort A LGBTIFOBIA COMO AGENTE DA EXCLUSÃO ESCOLAR: Uma aposta no combate a essa fobia.
author Correa, Renan
author_facet Correa, Renan
Sepulveda, José Antonio
author_role author
author2 Sepulveda, José Antonio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Renan
Sepulveda, José Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv lgbtifobia; exclusão escolar; bullying.
topic lgbtifobia; exclusão escolar; bullying.
description It is common to hear that jokes and jokes have always existed at school and that this should not be seen as bullying practices. However, research developed (SEPULVEDA, 2012; FREITAS, 2010; JUNQUEIRA, 2014) in recent years shows that such actions are forms of exclusions involving the school context. These oppressions can be characterized by continuous acts of abuse, whether physical, verbal or material, in an unequal relationship between the xs involved. LGBTIphobia are forms of bullying practiced against lesbians, gays, bisexuals, transgenders, transvestites and intersexuals and are configured as exclusionary practices. Despite the rise of the theme, LGBTIphobia is not just an educational problem, it is present in society as a whole. Therefore, it is not only up to this institution to try to resolve this issue, as it is also social, since it affects the quality of life and well-being of all those covered. The school, many times, and here we need to affirm, that they are not all schools, because each one is different from the other, they are not exempt from reproducing such social phenomena against minority groups, but above all it is a space for education and socialization . However, we cannot fail to analyze that the LGBTIphobic exclusion practices that occur in some of these institutions, as reproducers of what is present in society, need to be discussed in this article, as they lead many LGBTIS+ students to suffering (SEPULVEDA, 2012 and 2015).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670
url https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufac.br/index.php/COMMUNITAS/article/view/4670/151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Communitas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Communitas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal do Acre - EDUFAC
dc.source.none.fl_str_mv Communitas; v. 5 n. 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência; 95-110
Communitas; Vol. 5 No. 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência; 95-110
Revista Communitas; ##issue.vol## 5 ##issue.no## 9 (2021): POLÍTICAS PÚBLICAS E IGUALDADE DE GÊNERO: estratégias de resistência e existência; 95-110
2526-5970
reponame:Communitas
instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron:UFAC
instname_str Universidade Federal do Acre (UFAC)
instacron_str UFAC
institution UFAC
reponame_str Communitas
collection Communitas
repository.name.fl_str_mv Communitas - Universidade Federal do Acre (UFAC)
repository.mail.fl_str_mv revistas@ufac.br || rafael.goncalves@ufac.br
_version_ 1798313223683833856