Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5930 |
Resumo: | The aim of this research is to point out a possibility of reading the work of Itamar Assumpção, identifying, in his songs, an inventive and original compositional model, often used by the composer, in which the memory — individual or collective — through intertextual constructions, articulates constant dialogues with the tradition of Brazilian music and poetry. In this dialogue, the voices transmute into others, and in other utterances and texts, weaving a kind of mosaic, in which the parts that compose it join together and form a new object, although never homogeneous. From the attentive and responsive reading/listening of their discs — Beleléu, leléu, eu (1981); Às próprias custas S/A (1982); Sampa Midnight – Isso não vai ficar assim (1985); Intercontinental! Quem diria! Era só o que faltava!!! (1988); Bicho de 7 cabeças (1993); Ataulfo Alves por Itamar Assumpção – Pra sempre agora (1995); Pretobrás (1998, 2010) e Vasconcelos e Assumpção – Isso vai dar repercussão (2004) — a corpus with illustrative songs of its compositional model was developed, highlighting also the dialogue with the public listener and its trajectory through the music scene independent paulistana, in response to the consumerist model of the phonographic industry. The main theoretical references used as dialogue in this research are: Cavarero (2011); Zumthor (2010; 2014); Canclini (1998) and Tatit (2002; 2004; 2014). |
id |
UFAL_0d624414aea82826b09d9fdc7feacd9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5930 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar AssumpçãoAssumpção, Itamar, 1949-2003 – Crítica e interpretaçãoMúsica popular - BrasilPoesia contemporânea brasileiraPluralidade culturalCompositores – BrasilBrazilian folk songContemporary brazilian poetryPluralityCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThe aim of this research is to point out a possibility of reading the work of Itamar Assumpção, identifying, in his songs, an inventive and original compositional model, often used by the composer, in which the memory — individual or collective — through intertextual constructions, articulates constant dialogues with the tradition of Brazilian music and poetry. In this dialogue, the voices transmute into others, and in other utterances and texts, weaving a kind of mosaic, in which the parts that compose it join together and form a new object, although never homogeneous. From the attentive and responsive reading/listening of their discs — Beleléu, leléu, eu (1981); Às próprias custas S/A (1982); Sampa Midnight – Isso não vai ficar assim (1985); Intercontinental! Quem diria! Era só o que faltava!!! (1988); Bicho de 7 cabeças (1993); Ataulfo Alves por Itamar Assumpção – Pra sempre agora (1995); Pretobrás (1998, 2010) e Vasconcelos e Assumpção – Isso vai dar repercussão (2004) — a corpus with illustrative songs of its compositional model was developed, highlighting also the dialogue with the public listener and its trajectory through the music scene independent paulistana, in response to the consumerist model of the phonographic industry. The main theoretical references used as dialogue in this research are: Cavarero (2011); Zumthor (2010; 2014); Canclini (1998) and Tatit (2002; 2004; 2014).O objetivo desta pesquisa é apontar uma possibilidade de leitura da obra de Itamar Assumpção, identificando, em suas canções, um modelo composicional inventivo e original, frequentemente utilizado pelo compositor, no qual a memória — individual ou coletiva — por meio de construções intertextuais, articula constantes diálogos com a tradição da música e da poesia brasileiras. Nesses diálogos, as vozes transmutam-se em outras, e em outros enunciados e textos, tecendo uma espécie de mosaico, no qual as partes que o compõem se juntam e formam um novo objeto, embora nunca homogêneo. A partir da leitura/escuta atenta e responsiva de seus discos — Beleléu, leléu, eu (1981); Às próprias custas S/A (1982); Sampa Midnight – Isso não vai ficar assim (1985); Intercontinental! Quem diria! Era só o que faltava!!! (1988); Bicho de 7 cabeças (1993); Ataulfo Alves por Itamar Assumpção – Pra sempre agora (1995); Pretobrás (1998, 2010) e Vasconcelos e Assumpção – Isso vai dar repercussão (2004) —, foi desenvolvido um corpus com canções ilustrativas de seu modelo composicional, destacando também o diálogo com o público ouvinte e sua trajetória pelo cenário da música independente paulistana, em resposta ao modelo consumista da indústria fonográfica. As principais referências teóricas utilizadas como diálogo nesta pesquisa são: Cavarero (2011); Zumthor (2010; 2014); Canclini (1998); Bakhtin (2011) e Tatit (2002; 2004; 2014).Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Linguística e LiteraturaUFALSilva, Susana Soutohttp://lattes.cnpq.br/6356306442921117Oliveira, Acauam Silvério dehttp://lattes.cnpq.br/8769010940218337Marques, Marcelo Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/7128574046378477Martins, Ana Claudia Aymoréhttp://lattes.cnpq.br/9682809265187010Auad, Pedro Henrique Trindade Kalilhttp://lattes.cnpq.br/8135166291673802Barbosa, Bruno César Ribeiro2019-09-12T16:57:37Z2019-09-122019-09-12T16:57:37Z2019-06-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfBARBOSA, Bruno César Ribeiro. Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção. 2019. 164 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Linguísticas e Literatura, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5930porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-09-12T16:59:34Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5930Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-09-12T16:59:34Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
title |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
spellingShingle |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção Barbosa, Bruno César Ribeiro Assumpção, Itamar, 1949-2003 – Crítica e interpretação Música popular - Brasil Poesia contemporânea brasileira Pluralidade cultural Compositores – Brasil Brazilian folk song Contemporary brazilian poetry Plurality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
title_short |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
title_full |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
title_fullStr |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
title_full_unstemmed |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
title_sort |
Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção |
author |
Barbosa, Bruno César Ribeiro |
author_facet |
Barbosa, Bruno César Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Susana Souto http://lattes.cnpq.br/6356306442921117 Oliveira, Acauam Silvério de http://lattes.cnpq.br/8769010940218337 Marques, Marcelo Ferreira http://lattes.cnpq.br/7128574046378477 Martins, Ana Claudia Aymoré http://lattes.cnpq.br/9682809265187010 Auad, Pedro Henrique Trindade Kalil http://lattes.cnpq.br/8135166291673802 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Bruno César Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Assumpção, Itamar, 1949-2003 – Crítica e interpretação Música popular - Brasil Poesia contemporânea brasileira Pluralidade cultural Compositores – Brasil Brazilian folk song Contemporary brazilian poetry Plurality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
topic |
Assumpção, Itamar, 1949-2003 – Crítica e interpretação Música popular - Brasil Poesia contemporânea brasileira Pluralidade cultural Compositores – Brasil Brazilian folk song Contemporary brazilian poetry Plurality CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
The aim of this research is to point out a possibility of reading the work of Itamar Assumpção, identifying, in his songs, an inventive and original compositional model, often used by the composer, in which the memory — individual or collective — through intertextual constructions, articulates constant dialogues with the tradition of Brazilian music and poetry. In this dialogue, the voices transmute into others, and in other utterances and texts, weaving a kind of mosaic, in which the parts that compose it join together and form a new object, although never homogeneous. From the attentive and responsive reading/listening of their discs — Beleléu, leléu, eu (1981); Às próprias custas S/A (1982); Sampa Midnight – Isso não vai ficar assim (1985); Intercontinental! Quem diria! Era só o que faltava!!! (1988); Bicho de 7 cabeças (1993); Ataulfo Alves por Itamar Assumpção – Pra sempre agora (1995); Pretobrás (1998, 2010) e Vasconcelos e Assumpção – Isso vai dar repercussão (2004) — a corpus with illustrative songs of its compositional model was developed, highlighting also the dialogue with the public listener and its trajectory through the music scene independent paulistana, in response to the consumerist model of the phonographic industry. The main theoretical references used as dialogue in this research are: Cavarero (2011); Zumthor (2010; 2014); Canclini (1998) and Tatit (2002; 2004; 2014). |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-12T16:57:37Z 2019-09-12 2019-09-12T16:57:37Z 2019-06-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BARBOSA, Bruno César Ribeiro. Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção. 2019. 164 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Linguísticas e Literatura, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5930 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Bruno César Ribeiro. Eu me transmuto em outras: vozes múltiplas na canção de Itamar Assumpção. 2019. 164 f. Tese (Doutorado em Estudos Literários) - Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Linguísticas e Literatura, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5930 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233731484680192 |