A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Girlânio Silva de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3678
Resumo: We sought to make a theoretical review about what some authors say about the drought in the Northeast, contextualizing this phenomenon and its first occurrences, analyzing the assistance policies implemented by the government from the colonial period to the present day, we conducted an analysis of the textbooks of Geography of the Watson Clementino State School of Gusmão Silva, and from the analyzes we conducted a research with the students with the intention of pointing out and observing in the book and in the classroom if there is in the teaching of Geography the approach of the subject where they were contemplated 19 and that 144 students were interviewed through a qualitative-quantitative research where we could perceive the absence of the approach to the thematic of the drought in the Northeast or a mention of some aspects related to the drought but that put of generous form, without giving a good emphasis on issues such as the construction of DNOCS, the as an initial objective to provide a better living condition for the Northeastern through their projects, with the completion of the research it was possible to perceive how the students find themselves unrelated to some points of the interview where in some simple questions we obtained answers that do not match the truth.
id UFAL_1b6aecaf2833cc754d3f0c95feb750e0
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3678
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão SilvaGeografiaGeografia regionalNordesteBrasilSemiáridoLivro didáticoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONALWe sought to make a theoretical review about what some authors say about the drought in the Northeast, contextualizing this phenomenon and its first occurrences, analyzing the assistance policies implemented by the government from the colonial period to the present day, we conducted an analysis of the textbooks of Geography of the Watson Clementino State School of Gusmão Silva, and from the analyzes we conducted a research with the students with the intention of pointing out and observing in the book and in the classroom if there is in the teaching of Geography the approach of the subject where they were contemplated 19 and that 144 students were interviewed through a qualitative-quantitative research where we could perceive the absence of the approach to the thematic of the drought in the Northeast or a mention of some aspects related to the drought but that put of generous form, without giving a good emphasis on issues such as the construction of DNOCS, the as an initial objective to provide a better living condition for the Northeastern through their projects, with the completion of the research it was possible to perceive how the students find themselves unrelated to some points of the interview where in some simple questions we obtained answers that do not match the truth.Buscou-se fazer uma revisão teórica acerca do que dizem alguns autores sobre a temática da seca no Nordeste, contextualizando esse fenômeno e suas primeiras ocorrências, analisando as políticas assistencialistas implantadas pelo governo desde o período colonial aos dias atuais, realizamos u ma análise dos livros didáticos de Geografia da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva, e a partir das análises realizamos uma pesquisa com os alunos com o intuito de apontar e observar no livro e na sala de aula se há no ensino de Geografia a abordagem da temática onde foram contempladas 19 turmas pela realização da pesquisa e que 144 alunos foram entrevistados por meio de uma pesquisa qualiquantitativa onde pudemos perceber a ausência da abordagem da temática da seca no Nordeste ou uma menção de alguns aspectos ligados a seca mas que colocados de forma gerai, sem dar uma boa ênfase a questões como as construções feitas pelo DNOCS, a captação dos órgãos que tinham como objetivo inicial proporcionar uma melhor condição de vida para o nordestino por meio de seus projetos, com a finalização da pesquisa foi possível perceber o quanto os alunos encontram-se alheios a respeito de alguns pontos da entrevista onde em algumas perguntas simples obtivemos respostas que não condizem com a verdade.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de GeografiaUFALLima, Lucas Gamahttp://lattes.cnpq.br/3038677444493039Fechine, José Alegnoberto Leitehttp://lattes.cnpq.br/0122734956600182Almeida, Ricardo Santos dehttp://lattes.cnpq.br/5955679764505968Oliveira, Girlânio Silva de2019-01-03T16:11:33Z2018-12-182019-01-03T16:11:33Z2018-10-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Girlânio Silva de. A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva. 2018. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3678porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-13T13:47:38Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3678Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-13T13:47:38Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
title A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
spellingShingle A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
Oliveira, Girlânio Silva de
Geografia
Geografia regional
Nordeste
Brasil
Semiárido
Livro didático
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL
title_short A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
title_full A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
title_fullStr A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
title_full_unstemmed A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
title_sort A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva
author Oliveira, Girlânio Silva de
author_facet Oliveira, Girlânio Silva de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Lucas Gama
http://lattes.cnpq.br/3038677444493039
Fechine, José Alegnoberto Leite
http://lattes.cnpq.br/0122734956600182
Almeida, Ricardo Santos de
http://lattes.cnpq.br/5955679764505968
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Girlânio Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia
Geografia regional
Nordeste
Brasil
Semiárido
Livro didático
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL
topic Geografia
Geografia regional
Nordeste
Brasil
Semiárido
Livro didático
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA::GEOGRAFIA REGIONAL::ANALISE REGIONAL
description We sought to make a theoretical review about what some authors say about the drought in the Northeast, contextualizing this phenomenon and its first occurrences, analyzing the assistance policies implemented by the government from the colonial period to the present day, we conducted an analysis of the textbooks of Geography of the Watson Clementino State School of Gusmão Silva, and from the analyzes we conducted a research with the students with the intention of pointing out and observing in the book and in the classroom if there is in the teaching of Geography the approach of the subject where they were contemplated 19 and that 144 students were interviewed through a qualitative-quantitative research where we could perceive the absence of the approach to the thematic of the drought in the Northeast or a mention of some aspects related to the drought but that put of generous form, without giving a good emphasis on issues such as the construction of DNOCS, the as an initial objective to provide a better living condition for the Northeastern through their projects, with the completion of the research it was possible to perceive how the students find themselves unrelated to some points of the interview where in some simple questions we obtained answers that do not match the truth.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18
2018-10-22
2019-01-03T16:11:33Z
2019-01-03T16:11:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Girlânio Silva de. A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva. 2018. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3678
identifier_str_mv OLIVEIRA, Girlânio Silva de. A seca no nordeste e os livros didáticos de geografia: uma análise a partir da Escola Estadual Watson Clementino de Gusmão Silva. 2018. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Geografia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Geografia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233731159621632