FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/853 |
Resumo: | Distance Education expands the scope of the inside classroom teaching model since anybody, independent of where he lives or how much available time he has, has the opportunity to initiate or complement his studies. Considering access facility, availability and interaction resources provided, the Internet is a midia sufficiently used for Distance Education. This work has as objective the design and implementation of a framework, FA_PorT,for Portfolio-Tutoring systems coupled a Intelligent Tutoring Systems (STI) and using agents and present two applications Portfolio-Tutoring, created from the framework The FA_PorT mainly aiming the design of a model computer-based interactive learning environment for Portfolio-Tutoring systems. Each system Portfolio-Tutoring will be able to be used in the context of environment for EAD in the web. The framework proposed, aims to reuse of internal architecture (or skeleton) of a portfolio-tutoring system based on ITS and Agents, doing with that development time of a new portfolio-tutoring system will be reduced. |
id |
UFAL_22dedf4989831b9a282aac901b016d47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/853 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentesFA_PorT: a framework for portfolio-tutoring systems basead in agentsDistance learningFramework (Software architecture)Eletronic portfolioIntelligent tutorial systemsIntelligence agentsEnsino a distânciaFramework (Arquitetura de software)Portfólio eletrônicoSistemas tutoriais inteligentesAgentes dos serviços de inteligênciaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO::ARQUITETURA DE SISTEMAS DE COMPUTACAODistance Education expands the scope of the inside classroom teaching model since anybody, independent of where he lives or how much available time he has, has the opportunity to initiate or complement his studies. Considering access facility, availability and interaction resources provided, the Internet is a midia sufficiently used for Distance Education. This work has as objective the design and implementation of a framework, FA_PorT,for Portfolio-Tutoring systems coupled a Intelligent Tutoring Systems (STI) and using agents and present two applications Portfolio-Tutoring, created from the framework The FA_PorT mainly aiming the design of a model computer-based interactive learning environment for Portfolio-Tutoring systems. Each system Portfolio-Tutoring will be able to be used in the context of environment for EAD in the web. The framework proposed, aims to reuse of internal architecture (or skeleton) of a portfolio-tutoring system based on ITS and Agents, doing with that development time of a new portfolio-tutoring system will be reduced.A Educação a Distância (EAD) amplia o alcance da modalidade de ensino presencial, já que fornece aos indivíduos, independentemente do local onde moram ou tempo disponível, a oportunidade de iniciar ou complementar seus estudos. Em virtude da facilidade de acesso, disponibilidade e recursos de interação existentes, a Internet é uma mídia bastante utilizada na EAD. O objetivo deste trabalho é projetar e implementar um framework, FA_PorT, para sistemas Portfólio-Tutor acoplado a um sistema Tutor Inteligente (STI) utilizando Agentes e apresentar duas aplicações Portfólio-Tutor, criadas a partir do framework. O FA_PorT visa propor um modelo de ambiente interativo de ensino e aprendizagem baseado numa arquitetura para sistemas Portfólio-Tutor. Cada sistema Portfólio-Tutor construído a partir do framework pode ser utilizado no contexto de ambientes de EAD na web. O framework proposto objetiva o reaproveitamento da estrutura interna (núcleo comum) de um sistema Portfólio-Tutor baseado em STI e Agentes, fazendo com que o tempo de desenvolvimento de um novo sistema Portfólio-Tutor seja reduzidoUniversidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de ConhecimentoUFALHernández-Domínguez, Arturohttp://lattes.cnpq.br/4485667581908849Costa, Evandro de Barroshttp://lattes.cnpq.br/5760364940162939Costa, Fábio Paraguaçu Duarte dahttp://lattes.cnpq.br/5438107871273282Ferneda, Edilsonhttp://lattes.cnpq.br/2531761427648020Medeiros, Fábio Nicácio de2015-08-25T18:46:28Z2007-05-152015-08-25T18:46:28Z2006-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMEDEIROS, Fábio Nicácio de. FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes. 2006. 162 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/853porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-07-21T03:40:47Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/853Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-07-21T03:40:47Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes FA_PorT: a framework for portfolio-tutoring systems basead in agents |
title |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes |
spellingShingle |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes Medeiros, Fábio Nicácio de Distance learning Framework (Software architecture) Eletronic portfolio Intelligent tutorial systems Intelligence agents Ensino a distância Framework (Arquitetura de software) Portfólio eletrônico Sistemas tutoriais inteligentes Agentes dos serviços de inteligência CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO::ARQUITETURA DE SISTEMAS DE COMPUTACAO |
title_short |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes |
title_full |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes |
title_fullStr |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes |
title_full_unstemmed |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes |
title_sort |
FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes |
author |
Medeiros, Fábio Nicácio de |
author_facet |
Medeiros, Fábio Nicácio de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Hernández-Domínguez, Arturo http://lattes.cnpq.br/4485667581908849 Costa, Evandro de Barros http://lattes.cnpq.br/5760364940162939 Costa, Fábio Paraguaçu Duarte da http://lattes.cnpq.br/5438107871273282 Ferneda, Edilson http://lattes.cnpq.br/2531761427648020 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Fábio Nicácio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance learning Framework (Software architecture) Eletronic portfolio Intelligent tutorial systems Intelligence agents Ensino a distância Framework (Arquitetura de software) Portfólio eletrônico Sistemas tutoriais inteligentes Agentes dos serviços de inteligência CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO::ARQUITETURA DE SISTEMAS DE COMPUTACAO |
topic |
Distance learning Framework (Software architecture) Eletronic portfolio Intelligent tutorial systems Intelligence agents Ensino a distância Framework (Arquitetura de software) Portfólio eletrônico Sistemas tutoriais inteligentes Agentes dos serviços de inteligência CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::SISTEMAS DE COMPUTACAO::ARQUITETURA DE SISTEMAS DE COMPUTACAO |
description |
Distance Education expands the scope of the inside classroom teaching model since anybody, independent of where he lives or how much available time he has, has the opportunity to initiate or complement his studies. Considering access facility, availability and interaction resources provided, the Internet is a midia sufficiently used for Distance Education. This work has as objective the design and implementation of a framework, FA_PorT,for Portfolio-Tutoring systems coupled a Intelligent Tutoring Systems (STI) and using agents and present two applications Portfolio-Tutoring, created from the framework The FA_PorT mainly aiming the design of a model computer-based interactive learning environment for Portfolio-Tutoring systems. Each system Portfolio-Tutoring will be able to be used in the context of environment for EAD in the web. The framework proposed, aims to reuse of internal architecture (or skeleton) of a portfolio-tutoring system based on ITS and Agents, doing with that development time of a new portfolio-tutoring system will be reduced. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-11 2007-05-15 2015-08-25T18:46:28Z 2015-08-25T18:46:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MEDEIROS, Fábio Nicácio de. FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes. 2006. 162 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006. http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/853 |
identifier_str_mv |
MEDEIROS, Fábio Nicácio de. FA_PorT: um framework para sistemas portfólio-tutor baseado em agentes. 2006. 162 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006. |
url |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/853 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233732995678208 |