Análise de desempenho de interseções, estudo de caso: rodovia AL-110 Arapiraca - AL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3711 |
Resumo: | The roadway infrastructure of Brazil is the primary mode of transportation for its population. However, the condition of the Brazilian roadways has not improved correspondingly to the rising socio-economic development of the country. Furthermore, the growth in vehicle flows in large and medium-sized cities approaches saturation flow and roadway system capacity. Thus, the traveling from point A to point B in an efficient, safe, and desirable manner has not been achieved. Under current circumstances, this case study set out to analyze the performances of intersections located at AL-110 highway in Arapiraca - Alagoas by performing a traffic microsimulation in addition to proposed alternatives to improve traffic congestion and conflicts observed in the field. Thereby, the results of the simulation show the current configuration has not satisfactory handled the traffic volume. In addition, the proposed alternatives have resulted in considerable improvements in traffic capacity and fluidity, contributing to the reduction of travel time. These improvements consequently decreased consumption of fuel, emission of gaseous pollutants, the maintenance cost of the fleet’s vehicles, and the occurrence of accidents in the region. |
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Análise de desempenho de interseções, estudo de caso: rodovia AL-110 Arapiraca - ALEngenharia civilAnálise de desempenhoInterseçãoRodovia AL-110Arapiraca - AlagoasMicrossimulaçãoCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL::INFRA-ESTRUTURA DE TRANSPORTES::RODOVIAS PROJETO E CONSTRUCAOThe roadway infrastructure of Brazil is the primary mode of transportation for its population. However, the condition of the Brazilian roadways has not improved correspondingly to the rising socio-economic development of the country. Furthermore, the growth in vehicle flows in large and medium-sized cities approaches saturation flow and roadway system capacity. Thus, the traveling from point A to point B in an efficient, safe, and desirable manner has not been achieved. Under current circumstances, this case study set out to analyze the performances of intersections located at AL-110 highway in Arapiraca - Alagoas by performing a traffic microsimulation in addition to proposed alternatives to improve traffic congestion and conflicts observed in the field. Thereby, the results of the simulation show the current configuration has not satisfactory handled the traffic volume. In addition, the proposed alternatives have resulted in considerable improvements in traffic capacity and fluidity, contributing to the reduction of travel time. These improvements consequently decreased consumption of fuel, emission of gaseous pollutants, the maintenance cost of the fleet’s vehicles, and the occurrence of accidents in the region.A infraestrutura rodoviária é a principal responsável pela integração dos diversos modais de transporte do Brasil. No entanto, a qualidade das rodovias brasileiras não tem se elevado correspondentemente à sua importância para o desenvolvimento socioeconômico do País. Esse fator, acrescido ao crescimento do número de veículos que circulam nas grandes e médias cidades, faz com que as vias se encontrem próximas do seu ponto de saturação e atinjam sua capacidade de projeto. Assim, o deslocamento de um ponto A para um ponto B de forma eficiente, segura e com a qualidade desejável não tem sido atingido. Nesse aspecto, o presente trabalho apresenta um estudo de caso que tem como objetivo analisar o desempenho de interseções inseridas na Rodovia AL-110, no município de Arapiraca – Alagoas, através da microssimulação de tráfego e propor alternativas para os problemas de congestionamento e conflitos observados em campo. Assim, os resultados simulados obtidos comprovaram que a configuração atual não tem atendido o volume de tráfego de forma satisfatória. Além disso, as alternativas propostas resultaram em melhorias consideráveis na capacidade e fluidez do tráfego, contribuindo para a redução do tempo de viagem e consequente consumo de combustível e emissão de poluentes gasosos, dos gastos de manutenção da frota de veículos e na probabilidade de ocorrência de acidentes da região.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Engenharia CivilUFALDantas, David Anderson Cardosohttp://lattes.cnpq.br/2027804473179543Silva, Jonhatan Magno Norte daCorreia, Vinícius CostaSantos, Dimas Crescencio Verissimo2019-01-07T18:33:31Z2018-12-192019-01-07T18:33:31Z2017-12-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Dimas Crescencio Verissimo. Análise de desempenho de interseções, estudo de caso: rodovia AL-110 Arapiraca - AL. 2017. 99 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2018.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/3711porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-13T11:45:27Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/3711Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-13T11:45:27Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
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