Conhecimento das responsabilidades profissionais contábeis pelos alunos formandos da UFAL Santana: um estudo empírico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Natália Silva de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4701
Resumo: The accounting professional has a great responsibility to the society and its class, and can be penalized if it does not act in the normative dictates. In this context, the main objective of this work is to verify if the students graduating from the course of Accounting Sciences, Institutions of Higher Education (IES) are aware of the responsibilities that are attributed to the accounting professional. To reach this objective, a qualitative methodology was used, which includes a bibliographic survey about the responsibilities of the accountant, and quantitative, that contemplates a census, through a questionnaire applied to said students, seeking to verify the truth of the following hypothesis: it was expected that the undergraduate students of the last year of the IAS accounting course, for the most part, already have knowledge about the professional responsibilities that the profession will require of them. It is a study that addresses a relevant topic for students and institutions, which can evaluate their respective Political Project Pedagogical Courses and analyze the need to make any adjustments. The results showed that, in the academic semester 2018.1, the majority of students evaluated did not reach the expected result. And this may have happened for several reasons, which this study did not intend to analyze. The limits of this research concern the objective, succinct and therefore superficial evaluation of the level of knowledge of the students on the subject, what prevents to obtain conclusive and generalized results. It is suggested, however, that further research, more detailed and at different times, is carried out to achieve safer results.
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To reach this objective, a qualitative methodology was used, which includes a bibliographic survey about the responsibilities of the accountant, and quantitative, that contemplates a census, through a questionnaire applied to said students, seeking to verify the truth of the following hypothesis: it was expected that the undergraduate students of the last year of the IAS accounting course, for the most part, already have knowledge about the professional responsibilities that the profession will require of them. It is a study that addresses a relevant topic for students and institutions, which can evaluate their respective Political Project Pedagogical Courses and analyze the need to make any adjustments. The results showed that, in the academic semester 2018.1, the majority of students evaluated did not reach the expected result. And this may have happened for several reasons, which this study did not intend to analyze. The limits of this research concern the objective, succinct and therefore superficial evaluation of the level of knowledge of the students on the subject, what prevents to obtain conclusive and generalized results. It is suggested, however, that further research, more detailed and at different times, is carried out to achieve safer results.O profissional contábil possui uma grande responsabilidade frente à sociedade e sua classe, podendo chegar a ser penalizados caso não atue nos ditames normativos. Nesse contexto, o principal objetivo desse trabalho é verificar se os discentes formandos do curso de Ciências Contábeis, das Instituição de Ensino Superior (IES) têm conhecimento das responsabilidades que são atribuídas ao profissional contábil. Para o alcance desse objetivo, foi utilizado uma metodologia qualitativa, que contempla um levantamento bibliográfico acerca das responsabilidades do contador, e quantitativa, que contempla um censo, através de um questionário aplicado aos referidos alunos, buscando verificar a veracidade da seguinte hipótese: era esperado que os discentes graduandos do último ano do curso de contabilidade das IES, em sua maioria, já possuem conhecimento acerca das responsabilidades profissionais que a profissão irá exigir aos mesmos. Trata-se de um estudo que aborda um relevante tema para os discentes e para as Instituições, que poderá avaliar seus respectivos Projeto Político Pedagógico dos Cursos e analisar a necessidade de realizar eventuais ajustes. Os resultados mostraram que, no semestre letivo 2018.1, a maioria dos alunos avaliados não alcançaram o resultado esperado. E isso pode ter acontecido por diversos motivos, os quais esse estudo não se propôs a analisar. Os limites desta pesquisa dizem respeito a avaliação objetiva, sucinta e, portanto, superficial do nível de conhecimento dos alunos sobre o tema, o que impede de obter resultados conclusivos e generalizados. Sugere-se, contudo, que sejam feitas novas pesquisas, mais detalhadas e em outros períodos distintos, para se chegar a resultados mais seguros.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Ciências ContábeisUFALSilva, Hélio Felipe Freitas de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/9198251115762230Omena Neto, Alcides José dehttp://lattes.cnpq.br/8104097477810165Moreira, Josicleide de Amorim Pereirahttp://lattes.cnpq.br/0236097730602652Farias, Natália Silva de2019-03-26T15:20:04Z2019-03-26T15:20:04Z2019-02-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFARIAS, Natália Silva de. Conhecimento das responsabilidades profissionais contábeis pelos alunos formandos da UFAL Santana: um estudo empírico. 2019. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis) - Unidade Santana do Ipanema, Curso de Ciências Contábeis, Universidade Federal de Alagoas, Santana do Ipanema, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/4701porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-08-13T17:06:13Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/4701Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-08-13T17:06:13Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
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