Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2444 |
Resumo: | Facing the mathematics teacher of basic education, this paper presents extensive motivating material in Number Theory, area of Pure Mathematics branch that studies the integers as well as a widw class of problems arising from this study. Topics covered are finite principle of induction, divisibility, greatest common divisor, primes and modular congruence. The theory is discussed in an understandable, balanced in its formalism, always preceded by motivating examples and with a reasonable amount of exercise resolved, the classics to the Olympic level. Historical notes are also included as a motivational element. We also present suggestions for activities that can be applied to the student. What is expected, with everything, is to help the teacher in their performance in the classroom, by understanding the basic topics of number theory; urging him to now Olympic form groups of intensive training, and make them aware of the importance of their continuing education and thereby encourage, your enrollment in any master's program. |
id |
UFAL_43bca5d292a7a32e7001511b8e590dad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2444 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básicoTheory of numbers: an introduction motivation targeted to teachers of basic educationMatemática - Estudo ensinoProfessores - FormaçãoTeoria dos númerosDivisãoCongruência modularNumber TheoryDivisibilityModular CongruenceMathematics TeachingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAFacing the mathematics teacher of basic education, this paper presents extensive motivating material in Number Theory, area of Pure Mathematics branch that studies the integers as well as a widw class of problems arising from this study. Topics covered are finite principle of induction, divisibility, greatest common divisor, primes and modular congruence. The theory is discussed in an understandable, balanced in its formalism, always preceded by motivating examples and with a reasonable amount of exercise resolved, the classics to the Olympic level. Historical notes are also included as a motivational element. We also present suggestions for activities that can be applied to the student. What is expected, with everything, is to help the teacher in their performance in the classroom, by understanding the basic topics of number theory; urging him to now Olympic form groups of intensive training, and make them aware of the importance of their continuing education and thereby encourage, your enrollment in any master's program.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorVoltado ao professor de matemática do ensino básico, este trabalho apresenta extenso material motivador na área de Teoria dos Números, ramo da Matemática Pura que estuda os números inteiros, bem como uma larga classe de problemas que surge desse estudo. Os tópicos abordados são princípio da indução finita, divisibilidade, máximo divisor comum, números primos e congruência modular. A teoria é abordada de forma inteligível, equilibrada em seu formalismo, sempre precedida de exemplos motivadores e com uma quantidade razoável de exercícios resolvidos, dos clássicos até os níveis olímpicos. Notas históricas também são inseridas como elemento motivacional. Também são apresentadas sugestões de atividades que podem ser aplicadas ao discente. O que se espera, com tudo, é ajudar o professor no seu desempenho em sala de aula, através da compreensão dos tópicos básicos de Teoria dos Números; instigando-o a formar doravante grupos olímpicos de treinamento intensivo, além de sensibilizá-lo acerca da importância de sua formação continuada, encorajando, assim, sua inscrição em algum programa de mestrado.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFALLima, José Carlos Almeida dehttp://lattes.cnpq.br/3190621555949366Micena, Fernando Pereirahttp://lattes.cnpq.br/7740908006622168Sousa Neto, Vicente Francisco dehttp://lattes.cnpq.br/6209992046951297Faria, Alexandre Augusto Cavalcante de2018-02-01T14:48:07Z2018-01-312018-02-01T14:48:07Z2015-10-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFARIA, Alexandre Augusto Cavalcante de. Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico. 2015. 176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2444porinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-12-05T16:47:28Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2444Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-12-05T16:47:28Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico Theory of numbers: an introduction motivation targeted to teachers of basic education |
title |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico |
spellingShingle |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico Faria, Alexandre Augusto Cavalcante de Matemática - Estudo ensino Professores - Formação Teoria dos números Divisão Congruência modular Number Theory Divisibility Modular Congruence Mathematics Teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico |
title_full |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico |
title_fullStr |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico |
title_full_unstemmed |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico |
title_sort |
Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico |
author |
Faria, Alexandre Augusto Cavalcante de |
author_facet |
Faria, Alexandre Augusto Cavalcante de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lima, José Carlos Almeida de http://lattes.cnpq.br/3190621555949366 Micena, Fernando Pereira http://lattes.cnpq.br/7740908006622168 Sousa Neto, Vicente Francisco de http://lattes.cnpq.br/6209992046951297 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Alexandre Augusto Cavalcante de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - Estudo ensino Professores - Formação Teoria dos números Divisão Congruência modular Number Theory Divisibility Modular Congruence Mathematics Teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Matemática - Estudo ensino Professores - Formação Teoria dos números Divisão Congruência modular Number Theory Divisibility Modular Congruence Mathematics Teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Facing the mathematics teacher of basic education, this paper presents extensive motivating material in Number Theory, area of Pure Mathematics branch that studies the integers as well as a widw class of problems arising from this study. Topics covered are finite principle of induction, divisibility, greatest common divisor, primes and modular congruence. The theory is discussed in an understandable, balanced in its formalism, always preceded by motivating examples and with a reasonable amount of exercise resolved, the classics to the Olympic level. Historical notes are also included as a motivational element. We also present suggestions for activities that can be applied to the student. What is expected, with everything, is to help the teacher in their performance in the classroom, by understanding the basic topics of number theory; urging him to now Olympic form groups of intensive training, and make them aware of the importance of their continuing education and thereby encourage, your enrollment in any master's program. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-16 2018-02-01T14:48:07Z 2018-01-31 2018-02-01T14:48:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FARIA, Alexandre Augusto Cavalcante de. Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico. 2015. 176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2444 |
identifier_str_mv |
FARIA, Alexandre Augusto Cavalcante de. Teoria dos números: uma introdução motivadora direcionada aos docentes do ensino básico. 2015. 176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Instituto de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2015. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
eu_rights_str_mv |
embargoedAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233749627142144 |