As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa , Malanne de Barros
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2475
Resumo: The present work deals with the analysis and comprehension of the erasures, as well as their typology as traces of the change of meaning in the discourse present in drafts of essays of the National High School Examination (ENEM) of the year 2015. The objective is to understand the erasure as a process of reflection of the clerk, in this case the candidate for college entrance examination, before a proposal of writing, with previously determined structure. In this way, it is sought to situate the erasure because of a process of "crisis" in the genesis of a text of its own, standardized, subject to rules. In the face of the crisis, the clerk can revise his ideas and, from the erasure, to modify the course and meaning of his discourse, in a movement of reflection and resumption of the sense first exposed by the writing candidate. The thirteen manuscripts were collected from drafts of the ENEM 2015 essays, with candidates aged between 17 and 35 years. The reflections of the present work were made in the light of the studies of Grésillon (2007) and Biasi (2010) regarding genetic criticism and the treatment of erasures; and Koch (2011, 2016) with elements about Textual Linguistics and the Theory of argument, which have brought us the possibility of reflecting on the erasure as a resumption in which the subject reveals his immersion in the functioning of the language.
id UFAL_5a4af060923783061e60abba62e0734a
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2475
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEMThe erasures as evidences of the change of sense of the speech in drafts of essays of the ENEMLinguagemRedação – RasurasRascunhosRedação – Exame Nacional do Ensino Médio (Brasil)LanguageWording - ErasuresDraftsEssays - National high school examination (Brazil)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present work deals with the analysis and comprehension of the erasures, as well as their typology as traces of the change of meaning in the discourse present in drafts of essays of the National High School Examination (ENEM) of the year 2015. The objective is to understand the erasure as a process of reflection of the clerk, in this case the candidate for college entrance examination, before a proposal of writing, with previously determined structure. In this way, it is sought to situate the erasure because of a process of "crisis" in the genesis of a text of its own, standardized, subject to rules. In the face of the crisis, the clerk can revise his ideas and, from the erasure, to modify the course and meaning of his discourse, in a movement of reflection and resumption of the sense first exposed by the writing candidate. The thirteen manuscripts were collected from drafts of the ENEM 2015 essays, with candidates aged between 17 and 35 years. The reflections of the present work were made in the light of the studies of Grésillon (2007) and Biasi (2010) regarding genetic criticism and the treatment of erasures; and Koch (2011, 2016) with elements about Textual Linguistics and the Theory of argument, which have brought us the possibility of reflecting on the erasure as a resumption in which the subject reveals his immersion in the functioning of the language.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorO presente trabalho trata da análise e compreensão das rasuras, bem como de sua tipologia enquanto traços da mudança de sentido no discurso presentes em rascunhos de redações do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) do ano de 2015. O objetivo é entender as rasuras como um processo de reflexão do escrevente, neste caso o vestibulando, frente a uma proposta de redação, com estrutura previamente determinada. Desta forma, busca-se situar a rasura como resultado de um processo de “crise” diante da gênese de um texto de sua autoria, padronizado, sujeito a regras. Diante da crise, o escrevente consegue rever suas ideias e, a partir da rasura, modificar o curso e sentido de seu discurso, em um movimento de reflexão e retomada do sentido primeiro exposto pelo candidato escrevente. A coleta dos treze manuscritos foi realizada a partir dos rascunhos das redações do ENEM 2015, com candidatos de faixa etária compreendida entre 17 e 35 anos. As reflexões do presente trabalho foram feitas à luz dos estudos de Grésillon (2007) e Biasi (2010) no que se refere à crítica genética e ao tratamento das rasuras; e Koch (2011;2016) com elementos acerca da Linguística textual e a Teoria da Argumentação, que nos trouxeram a possibilidade de refletir sobre a rasura como uma retomada em que o sujeito revela a sua imersão no funcionamento da língua.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALLopes , Adna de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/4061859895008214Prado, Edna Cristina dohttp://lattes.cnpq.br/8158728896858544Felipeto, Sônia Cristina Simõeshttp://lattes.cnpq.br/7535091198670076Oliveira, Fabiana Pincho dehttp://lattes.cnpq.br/5480057780463997Barbosa , Malanne de Barros2018-02-08T19:43:14Z2018-02-062018-02-08T19:43:14Z2017-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARBOSA, Malanne de Barros. As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2475porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-21T13:48:03Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2475Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-21T13:48:03Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
The erasures as evidences of the change of sense of the speech in drafts of essays of the ENEM
title As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
spellingShingle As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
Barbosa , Malanne de Barros
Linguagem
Redação – Rasuras
Rascunhos
Redação – Exame Nacional do Ensino Médio (Brasil)
Language
Wording - Erasures
Drafts
Essays - National high school examination (Brazil)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
title_full As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
title_fullStr As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
title_full_unstemmed As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
title_sort As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM
author Barbosa , Malanne de Barros
author_facet Barbosa , Malanne de Barros
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes , Adna de Almeida
http://lattes.cnpq.br/4061859895008214
Prado, Edna Cristina do
http://lattes.cnpq.br/8158728896858544
Felipeto, Sônia Cristina Simões
http://lattes.cnpq.br/7535091198670076
Oliveira, Fabiana Pincho de
http://lattes.cnpq.br/5480057780463997
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa , Malanne de Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Redação – Rasuras
Rascunhos
Redação – Exame Nacional do Ensino Médio (Brasil)
Language
Wording - Erasures
Drafts
Essays - National high school examination (Brazil)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Linguagem
Redação – Rasuras
Rascunhos
Redação – Exame Nacional do Ensino Médio (Brasil)
Language
Wording - Erasures
Drafts
Essays - National high school examination (Brazil)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work deals with the analysis and comprehension of the erasures, as well as their typology as traces of the change of meaning in the discourse present in drafts of essays of the National High School Examination (ENEM) of the year 2015. The objective is to understand the erasure as a process of reflection of the clerk, in this case the candidate for college entrance examination, before a proposal of writing, with previously determined structure. In this way, it is sought to situate the erasure because of a process of "crisis" in the genesis of a text of its own, standardized, subject to rules. In the face of the crisis, the clerk can revise his ideas and, from the erasure, to modify the course and meaning of his discourse, in a movement of reflection and resumption of the sense first exposed by the writing candidate. The thirteen manuscripts were collected from drafts of the ENEM 2015 essays, with candidates aged between 17 and 35 years. The reflections of the present work were made in the light of the studies of Grésillon (2007) and Biasi (2010) regarding genetic criticism and the treatment of erasures; and Koch (2011, 2016) with elements about Textual Linguistics and the Theory of argument, which have brought us the possibility of reflecting on the erasure as a resumption in which the subject reveals his immersion in the functioning of the language.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-31
2018-02-08T19:43:14Z
2018-02-06
2018-02-08T19:43:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARBOSA, Malanne de Barros. As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2475
identifier_str_mv BARBOSA, Malanne de Barros. As rasuras como indícios da mudança de sentido do discurso em rascunhos de redações do ENEM. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2475
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233749280063488