Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Jose Renan Gomes dos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/326
Resumo: The objective of this study was to investigate the performance of students when exposed to complementary activities of computational modeling in the learning of Physics and Mathematics taken integrated, using the software Modellus. The difficulties of changing record (algebraic, numeric, graphic and animation), in the work with contents of Kinematics and Functions were the subjects chosen. The study involved first-year students of high school from Agrotécnica Federal de Satuba School - AL and was held in the second half of 2008. For research was adopted a quasi-experimental design, consisting of an experimental group of 18 students who were submitted to computational modeling activities exploratory and of creation for an interval of two weeks (five meetings of two sessions of 50 minutes each) and by a control group of eighteen other students. The results show that there was a statistically significant improvement in the students performance in the experimental group when compared to students in the control group exposed only to the traditional method of teaching. The results of qualitative analysis suggest that many students achieved significant learning. Our observations suggest that the interactions between students and computer activities became a motivating factor in learning.
id UFAL_5d8986edb78120b2c41498f6c8c41b3d
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/326
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemáticaResearch of the use of activities of computacional modeling in the teaching of physics and mathematicsComputational modelingModellusTeaching of physicsModelagem computacionalModellusEnsino de físicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe objective of this study was to investigate the performance of students when exposed to complementary activities of computational modeling in the learning of Physics and Mathematics taken integrated, using the software Modellus. The difficulties of changing record (algebraic, numeric, graphic and animation), in the work with contents of Kinematics and Functions were the subjects chosen. The study involved first-year students of high school from Agrotécnica Federal de Satuba School - AL and was held in the second half of 2008. For research was adopted a quasi-experimental design, consisting of an experimental group of 18 students who were submitted to computational modeling activities exploratory and of creation for an interval of two weeks (five meetings of two sessions of 50 minutes each) and by a control group of eighteen other students. The results show that there was a statistically significant improvement in the students performance in the experimental group when compared to students in the control group exposed only to the traditional method of teaching. The results of qualitative analysis suggest that many students achieved significant learning. Our observations suggest that the interactions between students and computer activities became a motivating factor in learning.O objetivo deste trabalho foi o de investigar o desempenho de estudantes quando expostos a atividades complementares de modelagem computacional na aprendizagem de conteúdos de Física e de Matemática tomados de forma integracionista, utilizando o software Modellus. As dificuldades de mudança de registro (algébrico, numérico, gráfico e animações), no trabalho com conteúdos de Cinemática e de Funções foram os assuntos escolhidos. O estudo envolveu estudantes do primeiro ano do Ensino Médio da Escola Agrotécnica Federal de Satuba AL e foi realizado no segundo semestre de 2008. Para a pesquisa adotou-se um delineamento quase-experimental, formado por um grupo experimental de 18 estudantes que foram submetidos a atividades de modelagem computacionais exploratórias e de criação durante um intervalo de duas semanas (cinco encontros de duas aulas de 50 min cada) e por um grupo controle formado por dezoito outros alunos. Os resultados quantitativos mostram que houve melhorias estatisticamente significativas no desempenho dos alunos do grupo experimental, quando comparado aos alunos do grupo controle, expostos apenas ao método tradicional de ensino. Os resultados da analise qualitativa sugere que muitos alunos atingiram uma aprendizagem significativa. Nossas observações sugerem que a interações entre os alunos e as atividades computacionais, tornaram-se um elemento motivador na aprendizagem.Universidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALFireman, Elton Casadohttp://lattes.cnpq.br/8569068916474005Santos, Mercedes Bêtta Quintano de Carvalho Pereira dosCarvalho, MercedesSantos, Jose Renan Gomes dos2015-08-25T18:16:50Z2010-02-062015-08-25T18:16:50Z2009-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSANTOS, Jose Renan Gomes dos. Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/326porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-27T00:21:50Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/326Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-27T00:21:50Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
Research of the use of activities of computacional modeling in the teaching of physics and mathematics
title Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
spellingShingle Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
Santos, Jose Renan Gomes dos
Computational modeling
Modellus
Teaching of physics
Modelagem computacional
Modellus
Ensino de física
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
title_full Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
title_fullStr Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
title_full_unstemmed Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
title_sort Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática
author Santos, Jose Renan Gomes dos
author_facet Santos, Jose Renan Gomes dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fireman, Elton Casado
http://lattes.cnpq.br/8569068916474005
Santos, Mercedes Bêtta Quintano de Carvalho Pereira dos
Carvalho, Mercedes
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Jose Renan Gomes dos
dc.subject.por.fl_str_mv Computational modeling
Modellus
Teaching of physics
Modelagem computacional
Modellus
Ensino de física
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Computational modeling
Modellus
Teaching of physics
Modelagem computacional
Modellus
Ensino de física
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The objective of this study was to investigate the performance of students when exposed to complementary activities of computational modeling in the learning of Physics and Mathematics taken integrated, using the software Modellus. The difficulties of changing record (algebraic, numeric, graphic and animation), in the work with contents of Kinematics and Functions were the subjects chosen. The study involved first-year students of high school from Agrotécnica Federal de Satuba School - AL and was held in the second half of 2008. For research was adopted a quasi-experimental design, consisting of an experimental group of 18 students who were submitted to computational modeling activities exploratory and of creation for an interval of two weeks (five meetings of two sessions of 50 minutes each) and by a control group of eighteen other students. The results show that there was a statistically significant improvement in the students performance in the experimental group when compared to students in the control group exposed only to the traditional method of teaching. The results of qualitative analysis suggest that many students achieved significant learning. Our observations suggest that the interactions between students and computer activities became a motivating factor in learning.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
2010-02-06
2015-08-25T18:16:50Z
2015-08-25T18:16:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Jose Renan Gomes dos. Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/326
identifier_str_mv SANTOS, Jose Renan Gomes dos. Investigação do uso de atividades de modelagem computacional no ensino de física e de matemática. 2009. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2009.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233733533597696