A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Sílvia Maria da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2385
Resumo: This research is situated at the interface of applied linguistics and textual, adopts an ethnographic perspective and aims to reflect on the general mechanisms of reference in the writing of middle school students based on the reference design as interactional and discursive activity, taking based on the reflections of Koch (2004, 2009, 2010) as well as other textual linguistics. In this sense, we seek to intelligibilities issues of writing that always disturbed us as teachers of Portuguese, such as text incoherent and without cohesion. Data for this research were generated in a public school in the state schools, located in the town of Palmeira dos Índios, interior of Alagoas. The texts analyzed produced in two stages: one in 2011 and another in 2012. From this general goal, we had the following objectives: to analyze the use of referential elements in the production of students, identify the most frequent referral mechanisms in yields and analyze the implications of production conditions for writing cohesive texts. This is a qualitative research, where we have chosen the case study as a methodological procedure.
id UFAL_681db19037aa821e8f58c9e77dd7986a
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2385
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivasThe referencing in written productions of elementary school student: challenges and perspectivesO processo de referenciação em produções de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivasProdução de textosCoesão (Linguística)Linguagem e línguas - Estudo e ensinoProduction of textsCohesion (Linguistic)Language and languages-Study and teachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis research is situated at the interface of applied linguistics and textual, adopts an ethnographic perspective and aims to reflect on the general mechanisms of reference in the writing of middle school students based on the reference design as interactional and discursive activity, taking based on the reflections of Koch (2004, 2009, 2010) as well as other textual linguistics. In this sense, we seek to intelligibilities issues of writing that always disturbed us as teachers of Portuguese, such as text incoherent and without cohesion. Data for this research were generated in a public school in the state schools, located in the town of Palmeira dos Índios, interior of Alagoas. The texts analyzed produced in two stages: one in 2011 and another in 2012. From this general goal, we had the following objectives: to analyze the use of referential elements in the production of students, identify the most frequent referral mechanisms in yields and analyze the implications of production conditions for writing cohesive texts. This is a qualitative research, where we have chosen the case study as a methodological procedure.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de AlagoasEsta pesquisa situa-se na interface da linguística textual e aplicada, adota, adota uma perspectiva de cunho etnográfico e tem como objetivo geral refletir acerca da referenciação na produção escrita de estudantes do ensino fundamental, partindo da concepção de referência como atividade interacionista e discursiva, tomando como base as reflexões de Koch (2004, 2009, 2010) assim como de outros linguistas textuais. Nesse sentido, buscamos inteligibilidades para questões de escrita que sempre nos inquietam como professores de língua portuguesa, tais como textos incoerentes e sem coesão. Os dados para esta investigação foram gerados em uma escola pública da rede estadual de ensino, localizada na cidade de Palmeira dos Índios, interior de Alagoas. Os textos analisados foram produzidos em dois momentos: um em 2011 e outro em 2012. A partir desse objetivo geral, tivemos como objetivos específicos: identificar os recursos de referenciação mais recorrentes nas produções e analisar as implicações da condições de produção para a escrita de textos adequados. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, em que escolhemos o estudo de caso como procedimento metodológico.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Letras e LinguísticaUFALSantos, Lúcia de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/3235342037177115Barros, Maria Emília de Rodat de Aguiar Barretohttp://lattes.cnpq.br/3319293428533441Silveira, Maria Inez Matosohttp://lattes.cnpq.br/1877904100434370Silva, Sílvia Maria da2018-01-25T18:21:37Z2018-01-222018-01-25T18:21:37Z2013-04-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Sílvia Maria da. A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas. 2013. 102 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2385porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-01-08T18:30:06Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2385Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-01-08T18:30:06Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
The referencing in written productions of elementary school student: challenges and perspectives
O processo de referenciação em produções de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
title A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
spellingShingle A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
Silva, Sílvia Maria da
Produção de textos
Coesão (Linguística)
Linguagem e línguas - Estudo e ensino
Production of texts
Cohesion (Linguistic)
Language and languages-Study and teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
title_full A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
title_fullStr A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
title_full_unstemmed A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
title_sort A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas
author Silva, Sílvia Maria da
author_facet Silva, Sílvia Maria da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Lúcia de Fátima
http://lattes.cnpq.br/3235342037177115
Barros, Maria Emília de Rodat de Aguiar Barreto
http://lattes.cnpq.br/3319293428533441
Silveira, Maria Inez Matoso
http://lattes.cnpq.br/1877904100434370
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sílvia Maria da
dc.subject.por.fl_str_mv Produção de textos
Coesão (Linguística)
Linguagem e línguas - Estudo e ensino
Production of texts
Cohesion (Linguistic)
Language and languages-Study and teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Produção de textos
Coesão (Linguística)
Linguagem e línguas - Estudo e ensino
Production of texts
Cohesion (Linguistic)
Language and languages-Study and teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This research is situated at the interface of applied linguistics and textual, adopts an ethnographic perspective and aims to reflect on the general mechanisms of reference in the writing of middle school students based on the reference design as interactional and discursive activity, taking based on the reflections of Koch (2004, 2009, 2010) as well as other textual linguistics. In this sense, we seek to intelligibilities issues of writing that always disturbed us as teachers of Portuguese, such as text incoherent and without cohesion. Data for this research were generated in a public school in the state schools, located in the town of Palmeira dos Índios, interior of Alagoas. The texts analyzed produced in two stages: one in 2011 and another in 2012. From this general goal, we had the following objectives: to analyze the use of referential elements in the production of students, identify the most frequent referral mechanisms in yields and analyze the implications of production conditions for writing cohesive texts. This is a qualitative research, where we have chosen the case study as a methodological procedure.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-09
2018-01-25T18:21:37Z
2018-01-22
2018-01-25T18:21:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Sílvia Maria da. A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas. 2013. 102 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2385
identifier_str_mv SILVA, Sílvia Maria da. A referenciação em produções escritas de estudantes do ensino fundamental: desafios e perspectivas. 2013. 102 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Programa de Pós Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2013.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233735560495104