A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves Júnior, Waldemar Antônio das
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285
Resumo: In the last decades with the advance of the scientific and technological development, Biology is becoming the base for the sprouting of these new processes. The dilemma that involve the subjects of Bioethics such as: abortion, euthanasia, genetics, trunk cells , research involving human beings and animal and public health, always leave of the biological knowledge. Being thus, this study it has as objective, to identify if the ethical aspects of the subjects that the Bioethics studies, they are argued in the course of graduation degree in Biology at UFAL. The methodology mention the research focus on of qualitative nature, being used the case study as methodological boarding. The data had been gotten through closed questionnaires applied to the professors and the students of the last year of the 2005 group, of the Biological course of Sciences at UFAL. The analysis of the data discloses, that a convergence for the most complex subjects of the ethical point of view and that exists exactly thus, the ethical aspect is not argued in classroom. In this way, the importance of the promotion of the debates of the subjects is verified that the Bioethics studies inside of the classroom, so that, this way it comes to contribute for the moral development and the ethical formation of the future professors of the course of Biological Sciences at UFAL.
id UFAL_6eab6e13beb90c92a05d835316698638
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/285
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de AlagoasThe bioethics and the formation of teachers: case study of the biological course of sciencesBioethicsEducation of biologyFormation of teachersCourse of biologyBioéticaBiologia Estudo e ensinoFormação de professoresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the last decades with the advance of the scientific and technological development, Biology is becoming the base for the sprouting of these new processes. The dilemma that involve the subjects of Bioethics such as: abortion, euthanasia, genetics, trunk cells , research involving human beings and animal and public health, always leave of the biological knowledge. Being thus, this study it has as objective, to identify if the ethical aspects of the subjects that the Bioethics studies, they are argued in the course of graduation degree in Biology at UFAL. The methodology mention the research focus on of qualitative nature, being used the case study as methodological boarding. The data had been gotten through closed questionnaires applied to the professors and the students of the last year of the 2005 group, of the Biological course of Sciences at UFAL. The analysis of the data discloses, that a convergence for the most complex subjects of the ethical point of view and that exists exactly thus, the ethical aspect is not argued in classroom. In this way, the importance of the promotion of the debates of the subjects is verified that the Bioethics studies inside of the classroom, so that, this way it comes to contribute for the moral development and the ethical formation of the future professors of the course of Biological Sciences at UFAL.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de AlagoasNas últimas décadas com o avanço do desenvolvimento científico e tecnológico, a biologia vem se tornando à base para o surgimento destes novos processos. Os dilemas que envolvem os temas de Bioética como: aborto, eutanásia, genética, células tronco, pesquisas envolvendo seres humanos e animais e saúde pública, partem sempre do conhecimento biológico. Sendo assim, este estudo tem como objetivo, identificar se os aspectos éticos dos temas que a Bioética estuda, são discutidos no curso de graduação de licenciatura em Ciências Biológica da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). A metodologia utilizada refere-se à pesquisa de natureza qualitativa, sendo utilizado o estudo de caso como abordagem metodológica. Os dados foram obtidos através de questionários fechados aplicados aos professores e aos estudantes do último ano da turma de 2005, do curso de Ciências Biológica da UFAL. A análise dos dados revela, que existe uma convergência para os temas mais complexos do ponto de vista ético e que mesmo assim, os aspectos éticos não são discutidos em sala de aula. Deste modo, verificase a importância da promoção dos debates dos temas que a Bioética estuda dentro da sala de aula, para que dessa forma, venha a contribuir para o desenvolvimento moral e a formação ética dos futuros professores do curso de Ciências Biológicas da UFAL.Universidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALMercado, Luis Paulo Leopoldohttp://lattes.cnpq.br/5780536667755396Kullok, Maísa Gomes Brandãohttp://lattes.cnpq.br/8348252267620047Araújo, Laís Záu Serpa deARAÚJO, L.Z.SNeves Júnior, Waldemar Antônio das2015-08-25T18:16:42Z2007-12-112015-08-25T18:16:42Z2006-11-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNEVES JÚNIOR, Waldemar Antônio das. TA bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas. 2006. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-28T01:21:36Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/285Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-28T01:21:36Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
The bioethics and the formation of teachers: case study of the biological course of sciences
title A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
spellingShingle A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
Neves Júnior, Waldemar Antônio das
Bioethics
Education of biology
Formation of teachers
Course of biology
Bioética
Biologia Estudo e ensino
Formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
title_full A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
title_fullStr A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
title_full_unstemmed A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
title_sort A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
author Neves Júnior, Waldemar Antônio das
author_facet Neves Júnior, Waldemar Antônio das
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mercado, Luis Paulo Leopoldo
http://lattes.cnpq.br/5780536667755396
Kullok, Maísa Gomes Brandão
http://lattes.cnpq.br/8348252267620047
Araújo, Laís Záu Serpa de
ARAÚJO, L.Z.S
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves Júnior, Waldemar Antônio das
dc.subject.por.fl_str_mv Bioethics
Education of biology
Formation of teachers
Course of biology
Bioética
Biologia Estudo e ensino
Formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Bioethics
Education of biology
Formation of teachers
Course of biology
Bioética
Biologia Estudo e ensino
Formação de professores
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In the last decades with the advance of the scientific and technological development, Biology is becoming the base for the sprouting of these new processes. The dilemma that involve the subjects of Bioethics such as: abortion, euthanasia, genetics, trunk cells , research involving human beings and animal and public health, always leave of the biological knowledge. Being thus, this study it has as objective, to identify if the ethical aspects of the subjects that the Bioethics studies, they are argued in the course of graduation degree in Biology at UFAL. The methodology mention the research focus on of qualitative nature, being used the case study as methodological boarding. The data had been gotten through closed questionnaires applied to the professors and the students of the last year of the 2005 group, of the Biological course of Sciences at UFAL. The analysis of the data discloses, that a convergence for the most complex subjects of the ethical point of view and that exists exactly thus, the ethical aspect is not argued in classroom. In this way, the importance of the promotion of the debates of the subjects is verified that the Bioethics studies inside of the classroom, so that, this way it comes to contribute for the moral development and the ethical formation of the future professors of the course of Biological Sciences at UFAL.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-11-06
2007-12-11
2015-08-25T18:16:42Z
2015-08-25T18:16:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NEVES JÚNIOR, Waldemar Antônio das. TA bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas. 2006. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006.
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285
identifier_str_mv NEVES JÚNIOR, Waldemar Antônio das. TA bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas. 2006. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006.
url http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
BR
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233730514747392