A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285 |
Resumo: | In the last decades with the advance of the scientific and technological development, Biology is becoming the base for the sprouting of these new processes. The dilemma that involve the subjects of Bioethics such as: abortion, euthanasia, genetics, trunk cells , research involving human beings and animal and public health, always leave of the biological knowledge. Being thus, this study it has as objective, to identify if the ethical aspects of the subjects that the Bioethics studies, they are argued in the course of graduation degree in Biology at UFAL. The methodology mention the research focus on of qualitative nature, being used the case study as methodological boarding. The data had been gotten through closed questionnaires applied to the professors and the students of the last year of the 2005 group, of the Biological course of Sciences at UFAL. The analysis of the data discloses, that a convergence for the most complex subjects of the ethical point of view and that exists exactly thus, the ethical aspect is not argued in classroom. In this way, the importance of the promotion of the debates of the subjects is verified that the Bioethics studies inside of the classroom, so that, this way it comes to contribute for the moral development and the ethical formation of the future professors of the course of Biological Sciences at UFAL. |
id |
UFAL_6eab6e13beb90c92a05d835316698638 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/285 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de AlagoasThe bioethics and the formation of teachers: case study of the biological course of sciencesBioethicsEducation of biologyFormation of teachersCourse of biologyBioéticaBiologia Estudo e ensinoFormação de professoresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOIn the last decades with the advance of the scientific and technological development, Biology is becoming the base for the sprouting of these new processes. The dilemma that involve the subjects of Bioethics such as: abortion, euthanasia, genetics, trunk cells , research involving human beings and animal and public health, always leave of the biological knowledge. Being thus, this study it has as objective, to identify if the ethical aspects of the subjects that the Bioethics studies, they are argued in the course of graduation degree in Biology at UFAL. The methodology mention the research focus on of qualitative nature, being used the case study as methodological boarding. The data had been gotten through closed questionnaires applied to the professors and the students of the last year of the 2005 group, of the Biological course of Sciences at UFAL. The analysis of the data discloses, that a convergence for the most complex subjects of the ethical point of view and that exists exactly thus, the ethical aspect is not argued in classroom. In this way, the importance of the promotion of the debates of the subjects is verified that the Bioethics studies inside of the classroom, so that, this way it comes to contribute for the moral development and the ethical formation of the future professors of the course of Biological Sciences at UFAL.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de AlagoasNas últimas décadas com o avanço do desenvolvimento científico e tecnológico, a biologia vem se tornando à base para o surgimento destes novos processos. Os dilemas que envolvem os temas de Bioética como: aborto, eutanásia, genética, células tronco, pesquisas envolvendo seres humanos e animais e saúde pública, partem sempre do conhecimento biológico. Sendo assim, este estudo tem como objetivo, identificar se os aspectos éticos dos temas que a Bioética estuda, são discutidos no curso de graduação de licenciatura em Ciências Biológica da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). A metodologia utilizada refere-se à pesquisa de natureza qualitativa, sendo utilizado o estudo de caso como abordagem metodológica. Os dados foram obtidos através de questionários fechados aplicados aos professores e aos estudantes do último ano da turma de 2005, do curso de Ciências Biológica da UFAL. A análise dos dados revela, que existe uma convergência para os temas mais complexos do ponto de vista ético e que mesmo assim, os aspectos éticos não são discutidos em sala de aula. Deste modo, verificase a importância da promoção dos debates dos temas que a Bioética estuda dentro da sala de aula, para que dessa forma, venha a contribuir para o desenvolvimento moral e a formação ética dos futuros professores do curso de Ciências Biológicas da UFAL.Universidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALMercado, Luis Paulo Leopoldohttp://lattes.cnpq.br/5780536667755396Kullok, Maísa Gomes Brandãohttp://lattes.cnpq.br/8348252267620047Araújo, Laís Záu Serpa deARAÚJO, L.Z.SNeves Júnior, Waldemar Antônio das2015-08-25T18:16:42Z2007-12-112015-08-25T18:16:42Z2006-11-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNEVES JÚNIOR, Waldemar Antônio das. TA bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas. 2006. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-28T01:21:36Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/285Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-28T01:21:36Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas The bioethics and the formation of teachers: case study of the biological course of sciences |
title |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas |
spellingShingle |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas Neves Júnior, Waldemar Antônio das Bioethics Education of biology Formation of teachers Course of biology Bioética Biologia Estudo e ensino Formação de professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas |
title_full |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas |
title_fullStr |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas |
title_full_unstemmed |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas |
title_sort |
A bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas |
author |
Neves Júnior, Waldemar Antônio das |
author_facet |
Neves Júnior, Waldemar Antônio das |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mercado, Luis Paulo Leopoldo http://lattes.cnpq.br/5780536667755396 Kullok, Maísa Gomes Brandão http://lattes.cnpq.br/8348252267620047 Araújo, Laís Záu Serpa de ARAÚJO, L.Z.S |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves Júnior, Waldemar Antônio das |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bioethics Education of biology Formation of teachers Course of biology Bioética Biologia Estudo e ensino Formação de professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Bioethics Education of biology Formation of teachers Course of biology Bioética Biologia Estudo e ensino Formação de professores CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In the last decades with the advance of the scientific and technological development, Biology is becoming the base for the sprouting of these new processes. The dilemma that involve the subjects of Bioethics such as: abortion, euthanasia, genetics, trunk cells , research involving human beings and animal and public health, always leave of the biological knowledge. Being thus, this study it has as objective, to identify if the ethical aspects of the subjects that the Bioethics studies, they are argued in the course of graduation degree in Biology at UFAL. The methodology mention the research focus on of qualitative nature, being used the case study as methodological boarding. The data had been gotten through closed questionnaires applied to the professors and the students of the last year of the 2005 group, of the Biological course of Sciences at UFAL. The analysis of the data discloses, that a convergence for the most complex subjects of the ethical point of view and that exists exactly thus, the ethical aspect is not argued in classroom. In this way, the importance of the promotion of the debates of the subjects is verified that the Bioethics studies inside of the classroom, so that, this way it comes to contribute for the moral development and the ethical formation of the future professors of the course of Biological Sciences at UFAL. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-11-06 2007-12-11 2015-08-25T18:16:42Z 2015-08-25T18:16:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NEVES JÚNIOR, Waldemar Antônio das. TA bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas. 2006. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006. http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285 |
identifier_str_mv |
NEVES JÚNIOR, Waldemar Antônio das. TA bioética e a formação de professores: estudo de caso no curso de ciências biológicas da Universidade Federal de Alagoas. 2006. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2006. |
url |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233730514747392 |