A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072 |
Resumo: | A large part of the global population uses the Internet as a significant tool to aid in day-to-day procedures, and this type of access has extended not only to the needs of adults and adolescents, but also to children. It is possible to verify that the history of the evolution of the Internet brings with it aspects that reflect even today in society, culture and economy. An innovation developed in a delicate period of world history and that has become so effective nowadays, it certainly could not be a subject little studied or debated. Therefore, it is necessary to search effectively for the interactions between children and the digital world, the internet world. In this sense, it is a qualitative bibliographic research that sought to investigate the processes of Internet insertion in childhood, more specifically among children aged 5 to 10 years, seeking academic contributions to systematize the benefits and adversities of the use made by children, pointing to aspects such as parental and school mediation. For this, the study follows a qualitative bibliographical research approach. Finally, the articles gathered allowed the identification of how the Internet can start in the child's life, as well as understand how the mediations of the school and parents and guardians are important in the prevention of possible annoying situations suffered in childhood in online environments. |
id |
UFAL_708670c4d725120486d63f0f1e513ca2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5072 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anosUsing the internet by children aged 5 to 10 years oldInternetCiberculturaCrianças 5-10 anosChildren 5-10 yearsCybercultureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA large part of the global population uses the Internet as a significant tool to aid in day-to-day procedures, and this type of access has extended not only to the needs of adults and adolescents, but also to children. It is possible to verify that the history of the evolution of the Internet brings with it aspects that reflect even today in society, culture and economy. An innovation developed in a delicate period of world history and that has become so effective nowadays, it certainly could not be a subject little studied or debated. Therefore, it is necessary to search effectively for the interactions between children and the digital world, the internet world. In this sense, it is a qualitative bibliographic research that sought to investigate the processes of Internet insertion in childhood, more specifically among children aged 5 to 10 years, seeking academic contributions to systematize the benefits and adversities of the use made by children, pointing to aspects such as parental and school mediation. For this, the study follows a qualitative bibliographical research approach. Finally, the articles gathered allowed the identification of how the Internet can start in the child's life, as well as understand how the mediations of the school and parents and guardians are important in the prevention of possible annoying situations suffered in childhood in online environments.Grande parte da população global utiliza a Internet como uma ferramenta significativa para auxiliar procedimentos diversos do dia a dia, e esse tipo de acesso tem se estendido não só às necessidades de adultos e adolescentes, mas também se aplicado com intensidade ao público infantil. É possível verificar que a história da evolução da Internet traz consigo aspectos que refletem até os dias de hoje na sociedade, na cultura e na economia. Uma inovação desenvolvida em um delicado período da história mundial e que se tornou tão eficaz na atualidade, de certo não poderia ser um tema pouco estudado ou debatido. Sendo assim, torna-se necessária a busca efetiva sobre as interações entre as crianças com o mundo digital, o mundo da internet. Nesse sentido, trata-se de uma pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico que buscou investigar os processos da inserção da internet na infância, mais especificadamente entre crianças com idade de 5 a 10 anos, buscando contribuições acadêmicas para sistematizar os benefícios e adversidades do uso feito pelas crianças, apontando aspectos como a mediação parental e escolar. Para isso, o estudo segue uma abordagem de pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico. Por fim, os artigos reunidos permitiram a identificação de como a internet pode iniciar na vida criança, bem como compreender como as mediações da escola e dos pais e responsáveis são importantes na prevenção de possíveis situações importunas sofridas na infância em ambientes online.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALFrancisco, Deise Julianahttp://lattes.cnpq.br/3256764275787933Oliveira, Carloney Alves dehttp://lattes.cnpq.br/9900433024242592Carneiro, Jessica do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/7443699702785805Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento2019-04-23T12:49:49Z2019-04-23T12:49:49Z2019-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERRAZ, Amanda Raquel da Rocha Sarmento. A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-02-04T17:21:29Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5072Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-02-04T17:21:29Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos Using the internet by children aged 5 to 10 years old |
title |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos |
spellingShingle |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento Internet Cibercultura Crianças 5-10 anos Children 5-10 years Cyberculture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos |
title_full |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos |
title_fullStr |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos |
title_full_unstemmed |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos |
title_sort |
A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos |
author |
Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento |
author_facet |
Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Francisco, Deise Juliana http://lattes.cnpq.br/3256764275787933 Oliveira, Carloney Alves de http://lattes.cnpq.br/9900433024242592 Carneiro, Jessica do Nascimento http://lattes.cnpq.br/7443699702785805 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internet Cibercultura Crianças 5-10 anos Children 5-10 years Cyberculture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Internet Cibercultura Crianças 5-10 anos Children 5-10 years Cyberculture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
A large part of the global population uses the Internet as a significant tool to aid in day-to-day procedures, and this type of access has extended not only to the needs of adults and adolescents, but also to children. It is possible to verify that the history of the evolution of the Internet brings with it aspects that reflect even today in society, culture and economy. An innovation developed in a delicate period of world history and that has become so effective nowadays, it certainly could not be a subject little studied or debated. Therefore, it is necessary to search effectively for the interactions between children and the digital world, the internet world. In this sense, it is a qualitative bibliographic research that sought to investigate the processes of Internet insertion in childhood, more specifically among children aged 5 to 10 years, seeking academic contributions to systematize the benefits and adversities of the use made by children, pointing to aspects such as parental and school mediation. For this, the study follows a qualitative bibliographical research approach. Finally, the articles gathered allowed the identification of how the Internet can start in the child's life, as well as understand how the mediations of the school and parents and guardians are important in the prevention of possible annoying situations suffered in childhood in online environments. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-23T12:49:49Z 2019-04-23T12:49:49Z 2019-03-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERRAZ, Amanda Raquel da Rocha Sarmento. A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072 |
identifier_str_mv |
FERRAZ, Amanda Raquel da Rocha Sarmento. A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233730600730624 |