A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072
Resumo: A large part of the global population uses the Internet as a significant tool to aid in day-to-day procedures, and this type of access has extended not only to the needs of adults and adolescents, but also to children. It is possible to verify that the history of the evolution of the Internet brings with it aspects that reflect even today in society, culture and economy. An innovation developed in a delicate period of world history and that has become so effective nowadays, it certainly could not be a subject little studied or debated. Therefore, it is necessary to search effectively for the interactions between children and the digital world, the internet world. In this sense, it is a qualitative bibliographic research that sought to investigate the processes of Internet insertion in childhood, more specifically among children aged 5 to 10 years, seeking academic contributions to systematize the benefits and adversities of the use made by children, pointing to aspects such as parental and school mediation. For this, the study follows a qualitative bibliographical research approach. Finally, the articles gathered allowed the identification of how the Internet can start in the child's life, as well as understand how the mediations of the school and parents and guardians are important in the prevention of possible annoying situations suffered in childhood in online environments.
id UFAL_708670c4d725120486d63f0f1e513ca2
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5072
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anosUsing the internet by children aged 5 to 10 years oldInternetCiberculturaCrianças 5-10 anosChildren 5-10 yearsCybercultureCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA large part of the global population uses the Internet as a significant tool to aid in day-to-day procedures, and this type of access has extended not only to the needs of adults and adolescents, but also to children. It is possible to verify that the history of the evolution of the Internet brings with it aspects that reflect even today in society, culture and economy. An innovation developed in a delicate period of world history and that has become so effective nowadays, it certainly could not be a subject little studied or debated. Therefore, it is necessary to search effectively for the interactions between children and the digital world, the internet world. In this sense, it is a qualitative bibliographic research that sought to investigate the processes of Internet insertion in childhood, more specifically among children aged 5 to 10 years, seeking academic contributions to systematize the benefits and adversities of the use made by children, pointing to aspects such as parental and school mediation. For this, the study follows a qualitative bibliographical research approach. Finally, the articles gathered allowed the identification of how the Internet can start in the child's life, as well as understand how the mediations of the school and parents and guardians are important in the prevention of possible annoying situations suffered in childhood in online environments.Grande parte da população global utiliza a Internet como uma ferramenta significativa para auxiliar procedimentos diversos do dia a dia, e esse tipo de acesso tem se estendido não só às necessidades de adultos e adolescentes, mas também se aplicado com intensidade ao público infantil. É possível verificar que a história da evolução da Internet traz consigo aspectos que refletem até os dias de hoje na sociedade, na cultura e na economia. Uma inovação desenvolvida em um delicado período da história mundial e que se tornou tão eficaz na atualidade, de certo não poderia ser um tema pouco estudado ou debatido. Sendo assim, torna-se necessária a busca efetiva sobre as interações entre as crianças com o mundo digital, o mundo da internet. Nesse sentido, trata-se de uma pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico que buscou investigar os processos da inserção da internet na infância, mais especificadamente entre crianças com idade de 5 a 10 anos, buscando contribuições acadêmicas para sistematizar os benefícios e adversidades do uso feito pelas crianças, apontando aspectos como a mediação parental e escolar. Para isso, o estudo segue uma abordagem de pesquisa qualitativa de caráter bibliográfico. Por fim, os artigos reunidos permitiram a identificação de como a internet pode iniciar na vida criança, bem como compreender como as mediações da escola e dos pais e responsáveis são importantes na prevenção de possíveis situações importunas sofridas na infância em ambientes online.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALFrancisco, Deise Julianahttp://lattes.cnpq.br/3256764275787933Oliveira, Carloney Alves dehttp://lattes.cnpq.br/9900433024242592Carneiro, Jessica do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/7443699702785805Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento2019-04-23T12:49:49Z2019-04-23T12:49:49Z2019-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFERRAZ, Amanda Raquel da Rocha Sarmento. A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-02-04T17:21:29Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/5072Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-02-04T17:21:29Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
Using the internet by children aged 5 to 10 years old
title A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
spellingShingle A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento
Internet
Cibercultura
Crianças 5-10 anos
Children 5-10 years
Cyberculture
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
title_full A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
title_fullStr A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
title_full_unstemmed A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
title_sort A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos
author Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento
author_facet Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Francisco, Deise Juliana
http://lattes.cnpq.br/3256764275787933
Oliveira, Carloney Alves de
http://lattes.cnpq.br/9900433024242592
Carneiro, Jessica do Nascimento
http://lattes.cnpq.br/7443699702785805
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Amanda Raquel da Rocha Sarmento
dc.subject.por.fl_str_mv Internet
Cibercultura
Crianças 5-10 anos
Children 5-10 years
Cyberculture
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Internet
Cibercultura
Crianças 5-10 anos
Children 5-10 years
Cyberculture
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description A large part of the global population uses the Internet as a significant tool to aid in day-to-day procedures, and this type of access has extended not only to the needs of adults and adolescents, but also to children. It is possible to verify that the history of the evolution of the Internet brings with it aspects that reflect even today in society, culture and economy. An innovation developed in a delicate period of world history and that has become so effective nowadays, it certainly could not be a subject little studied or debated. Therefore, it is necessary to search effectively for the interactions between children and the digital world, the internet world. In this sense, it is a qualitative bibliographic research that sought to investigate the processes of Internet insertion in childhood, more specifically among children aged 5 to 10 years, seeking academic contributions to systematize the benefits and adversities of the use made by children, pointing to aspects such as parental and school mediation. For this, the study follows a qualitative bibliographical research approach. Finally, the articles gathered allowed the identification of how the Internet can start in the child's life, as well as understand how the mediations of the school and parents and guardians are important in the prevention of possible annoying situations suffered in childhood in online environments.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-23T12:49:49Z
2019-04-23T12:49:49Z
2019-03-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERRAZ, Amanda Raquel da Rocha Sarmento. A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072
identifier_str_mv FERRAZ, Amanda Raquel da Rocha Sarmento. A utilização da internet feita por crianças com idade entre 5 e 10 anos. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Centro de Educação, Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/5072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233730600730624