Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardes, Clarissa Tenório Ribeiro
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2123
Resumo: After the Federal Constitution of 1988, the Brazilian educational policy undergoes profound changes. Under the aegis of sociointeractionists and socioconstrutivists theories, the curriculum changes from a disciplinary structure, which focuses on knowledge, now favoring an integrated structure, no longer supported in isolated content, but concerned with the development of skills and abilities that focus in concrete action on know-how. Thus, under the social constructivist theoretical construct whose greatest expression is César Coll, we try to analyse this work as the specific skills of psychology, expressed in the Guidelines that are developed in the practice of the psychology course . For this, our methodological approach initially favored an analysis of key documents that focus on this training - namely Diretrizes Curriculares, Projeto Pedagógico de Curso and the ENADE test - each representing one of the stages of the training cycle (planning, implementation, evaluation) and subsequently we conduct participant observation in Unsupervised Practice Classes I and II emphasizing health, where we analyzed, respectively, where these concepts emerge in the formal framework (legislation) and how they are developed with legal emphasis, where students are required to take the professional place. Finally, we identify some convergences and ruptures, especially magnified given the complexity of psychology, but that allowed us to raise some questions that can help in the training process.
id UFAL_95193f716c5b22033fd78bcfba7cb4eb
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2123
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazerSkills and abilities training in psychology: the challenges of know-howPsicologia – Ensino e estudoPsicologo – HabilidadePsicologo – Competência ProfissionalPsicologo - FormaçãoPsychologist - TrainingSkillsPracticesPsychology - Teaching and studyPsychologist - AbilityPsychologist - Professional competenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAfter the Federal Constitution of 1988, the Brazilian educational policy undergoes profound changes. Under the aegis of sociointeractionists and socioconstrutivists theories, the curriculum changes from a disciplinary structure, which focuses on knowledge, now favoring an integrated structure, no longer supported in isolated content, but concerned with the development of skills and abilities that focus in concrete action on know-how. Thus, under the social constructivist theoretical construct whose greatest expression is César Coll, we try to analyse this work as the specific skills of psychology, expressed in the Guidelines that are developed in the practice of the psychology course . For this, our methodological approach initially favored an analysis of key documents that focus on this training - namely Diretrizes Curriculares, Projeto Pedagógico de Curso and the ENADE test - each representing one of the stages of the training cycle (planning, implementation, evaluation) and subsequently we conduct participant observation in Unsupervised Practice Classes I and II emphasizing health, where we analyzed, respectively, where these concepts emerge in the formal framework (legislation) and how they are developed with legal emphasis, where students are required to take the professional place. Finally, we identify some convergences and ruptures, especially magnified given the complexity of psychology, but that allowed us to raise some questions that can help in the training process.Após a Constituição Federal de 1988, a política educacional brasileira sofreu mudanças profundas. Sob a égide das teorias sociointeracionistas e socioconstrutivistas, o currículo desloca-se de uma estrutura disciplinar, cujo enfoque é o saber, passando a privilegiar uma estrutura integrada, não mais apoiada em conteúdos isolados, mas preocupada com o desenvolvimento de competências e habilidades, que se revertem em ações concretas, no saber fazer. Assim, procuramos analisar como as competências e habilidades específicas do Psicólogo, expressas nas Diretrizes, são desenvolvidas na prática de um curso de graduação em Psicologia de uma Universidade Federal Brasileira. Para isto, nosso percurso metodológico privilegiou inicialmente a análise dos principais documentos que incidem sobre a formação, a saber: Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Psicologia, Projeto Pedagógico de Curso e prova ENADE. Cada um deles representa uma das etapas do ciclo formativo da graduação, respectivamente, planejamento, operacionalização, avaliação. Posteriormente, realizamos uma observação participante em turmas de estágio supervisionado específico. Ou seja, analisamos como estes conceitos emergem no âmbito formal (diplomas legais) e como são desenvolvidos no âmbito material, no qual os alunos são chamados a ocupar o lugar profissional. Entre os principais resultados deste estudo podemos citar que estes documentos apresentam rupturas entre si. Mesmo considerando a complexidade deste modelo teórico e tendo em conta que uma mudança de paradigma educacional não acontece de forma rápida, acreditamos que a consolidação de um projeto formativo que se paute no desenvolvimento de competências e habilidades, não pode prescindir de uma convergência entre programa, operacionalização e avaliação, a fim de assegurar uma formação intencional, coerente e consistente com os propósitos expressos no que preconiza a educação nacional.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em PsicologiaUFALBezerra, Henrique Jorge Simõeshttp://lattes.cnpq.br/6583137899301373Galdino, Melyssa Kellyane Cavalcantihttp://lattes.cnpq.br/6286409609641742Silva, Nadja Maria Vieira dahttp://lattes.cnpq.br/6037014991094234Bernardes, Clarissa Tenório Ribeiro2017-10-24T16:52:45Z2017-10-242017-10-24T16:52:45Z2016-06-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBERNARDES, Clarissa Tenório Ribeiro. Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer. 2016. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2123porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2019-01-08T13:20:17Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/2123Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2019-01-08T13:20:17Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
Skills and abilities training in psychology: the challenges of know-how
title Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
spellingShingle Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
Bernardes, Clarissa Tenório Ribeiro
Psicologia – Ensino e estudo
Psicologo – Habilidade
Psicologo – Competência Profissional
Psicologo - Formação
Psychologist - Training
Skills
Practices
Psychology - Teaching and study
Psychologist - Ability
Psychologist - Professional competence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
title_full Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
title_fullStr Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
title_full_unstemmed Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
title_sort Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer
author Bernardes, Clarissa Tenório Ribeiro
author_facet Bernardes, Clarissa Tenório Ribeiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bezerra, Henrique Jorge Simões
http://lattes.cnpq.br/6583137899301373
Galdino, Melyssa Kellyane Cavalcanti
http://lattes.cnpq.br/6286409609641742
Silva, Nadja Maria Vieira da
http://lattes.cnpq.br/6037014991094234
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardes, Clarissa Tenório Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia – Ensino e estudo
Psicologo – Habilidade
Psicologo – Competência Profissional
Psicologo - Formação
Psychologist - Training
Skills
Practices
Psychology - Teaching and study
Psychologist - Ability
Psychologist - Professional competence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Psicologia – Ensino e estudo
Psicologo – Habilidade
Psicologo – Competência Profissional
Psicologo - Formação
Psychologist - Training
Skills
Practices
Psychology - Teaching and study
Psychologist - Ability
Psychologist - Professional competence
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description After the Federal Constitution of 1988, the Brazilian educational policy undergoes profound changes. Under the aegis of sociointeractionists and socioconstrutivists theories, the curriculum changes from a disciplinary structure, which focuses on knowledge, now favoring an integrated structure, no longer supported in isolated content, but concerned with the development of skills and abilities that focus in concrete action on know-how. Thus, under the social constructivist theoretical construct whose greatest expression is César Coll, we try to analyse this work as the specific skills of psychology, expressed in the Guidelines that are developed in the practice of the psychology course . For this, our methodological approach initially favored an analysis of key documents that focus on this training - namely Diretrizes Curriculares, Projeto Pedagógico de Curso and the ENADE test - each representing one of the stages of the training cycle (planning, implementation, evaluation) and subsequently we conduct participant observation in Unsupervised Practice Classes I and II emphasizing health, where we analyzed, respectively, where these concepts emerge in the formal framework (legislation) and how they are developed with legal emphasis, where students are required to take the professional place. Finally, we identify some convergences and ruptures, especially magnified given the complexity of psychology, but that allowed us to raise some questions that can help in the training process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-07
2017-10-24T16:52:45Z
2017-10-24
2017-10-24T16:52:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BERNARDES, Clarissa Tenório Ribeiro. Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer. 2016. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2123
identifier_str_mv BERNARDES, Clarissa Tenório Ribeiro. Competências e habilidades na formação em psicologia: os desafios do saber-fazer. 2016. 124 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/2123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Psicologia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Psicologia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233739758993408