O debate em torno da profissionalização docente no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Joice Rafaela Gomes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968
Resumo: This work addresses the view of the teaching profession. The general objective of this work is to analyze the debate around teacher professionalization in Brazil and as specific objectives to understand the main implications in the training of these agents and differentiate the profession of teacher professionalization. The theoretical framework used, brings to light authors such as Costa (1995), Melo (2007), Sá and Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler and Lima (2012) and others. To understand the debate about the teaching profession, qualitative and documentary research was used, since the analysis of texts, articles and historical documents made it possible to understand the reality of teaching professionalization in Brazil. The readings of the texts reveal the precariousness of teacher training since its inception with the division of classes and how they were offered (in their beginnings) until the exact moment when it becomes mandatory. The discussions present in the text point out weaknesses in the scope of teacher training and serve as an alert for the current situation in the country's professional education.
id UFAL_a7c3abc7c4200b93e62ce0b969bd9063
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:123456789/7968
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling O debate em torno da profissionalização docente no BrasilEducaçãoProfissionalização docenteProfissão docenteDocenteBrasilProfessionEducationTeacher professionalizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOThis work addresses the view of the teaching profession. The general objective of this work is to analyze the debate around teacher professionalization in Brazil and as specific objectives to understand the main implications in the training of these agents and differentiate the profession of teacher professionalization. The theoretical framework used, brings to light authors such as Costa (1995), Melo (2007), Sá and Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler and Lima (2012) and others. To understand the debate about the teaching profession, qualitative and documentary research was used, since the analysis of texts, articles and historical documents made it possible to understand the reality of teaching professionalization in Brazil. The readings of the texts reveal the precariousness of teacher training since its inception with the division of classes and how they were offered (in their beginnings) until the exact moment when it becomes mandatory. The discussions present in the text point out weaknesses in the scope of teacher training and serve as an alert for the current situation in the country's professional education.Este trabalho aborda o olhar acerca da profissão docente. O objetivo geral deste trabalho é analisar o debate em torno da profissionalização docente no Brasil e como objetivos específicos perceber as principais implicações na formação desses agentes e diferenciar a profissão de profissionalização docente. O referencial teórico utilizado, traz a luz autores como Costa (1995), Melo (2007), Sá e Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler e Lima (2012) e outros. Para compreender o debate sobre profissão docente, utilizou-se pesquisa de cunho qualitativa e documental, pois a análise de textos, artigos e documentos históricos possibilitaram entender a realidade da profissionalização docente no Brasil. As leituras dos textos revelam a precariedade da formação docente desde o seu surgimento com a divisão de classes e como eram ofertadas (nos seus primórdios) até o exato momento em que passa a ser obrigatória. As discussões presentes no texto apontam fragilidade no âmbito da formação dos professores e serve de alerta para o quadro atual na educação profissional do país.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALCosta, Adriana Deodatohttp://lattes.cnpq.br/1255535640681913Santos, Ana Cristina Conceiçãohttp://lattes.cnpq.br/0129621604933538Silva, Ricardo daQueiroz, Joice Rafaela Gomes2021-09-14T17:29:02Z2021-09-142021-09-14T17:29:02Z2020-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfQUEIROZ, Joice Rafaela Gomes. O debate em torno da profissionalização docente no Brasil. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2020.http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-14T17:29:06Zoai:www.repositorio.ufal.br:123456789/7968Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-14T17:29:06Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
title O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
spellingShingle O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
Queiroz, Joice Rafaela Gomes
Educação
Profissionalização docente
Profissão docente
Docente
Brasil
Profession
Education
Teacher professionalization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
title_full O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
title_fullStr O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
title_full_unstemmed O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
title_sort O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
author Queiroz, Joice Rafaela Gomes
author_facet Queiroz, Joice Rafaela Gomes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Costa, Adriana Deodato
http://lattes.cnpq.br/1255535640681913
Santos, Ana Cristina Conceição
http://lattes.cnpq.br/0129621604933538
Silva, Ricardo da
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Joice Rafaela Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Profissionalização docente
Profissão docente
Docente
Brasil
Profession
Education
Teacher professionalization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic Educação
Profissionalização docente
Profissão docente
Docente
Brasil
Profession
Education
Teacher professionalization
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This work addresses the view of the teaching profession. The general objective of this work is to analyze the debate around teacher professionalization in Brazil and as specific objectives to understand the main implications in the training of these agents and differentiate the profession of teacher professionalization. The theoretical framework used, brings to light authors such as Costa (1995), Melo (2007), Sá and Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler and Lima (2012) and others. To understand the debate about the teaching profession, qualitative and documentary research was used, since the analysis of texts, articles and historical documents made it possible to understand the reality of teaching professionalization in Brazil. The readings of the texts reveal the precariousness of teacher training since its inception with the division of classes and how they were offered (in their beginnings) until the exact moment when it becomes mandatory. The discussions present in the text point out weaknesses in the scope of teacher training and serve as an alert for the current situation in the country's professional education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-21
2021-09-14T17:29:02Z
2021-09-14
2021-09-14T17:29:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUEIROZ, Joice Rafaela Gomes. O debate em torno da profissionalização docente no Brasil. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2020.
http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968
identifier_str_mv QUEIROZ, Joice Rafaela Gomes. O debate em torno da profissionalização docente no Brasil. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2020.
url http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Pedagogia
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233734284378112