O debate em torno da profissionalização docente no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968 |
Resumo: | This work addresses the view of the teaching profession. The general objective of this work is to analyze the debate around teacher professionalization in Brazil and as specific objectives to understand the main implications in the training of these agents and differentiate the profession of teacher professionalization. The theoretical framework used, brings to light authors such as Costa (1995), Melo (2007), Sá and Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler and Lima (2012) and others. To understand the debate about the teaching profession, qualitative and documentary research was used, since the analysis of texts, articles and historical documents made it possible to understand the reality of teaching professionalization in Brazil. The readings of the texts reveal the precariousness of teacher training since its inception with the division of classes and how they were offered (in their beginnings) until the exact moment when it becomes mandatory. The discussions present in the text point out weaknesses in the scope of teacher training and serve as an alert for the current situation in the country's professional education. |
id |
UFAL_a7c3abc7c4200b93e62ce0b969bd9063 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:123456789/7968 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
O debate em torno da profissionalização docente no BrasilEducaçãoProfissionalização docenteProfissão docenteDocenteBrasilProfessionEducationTeacher professionalizationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOThis work addresses the view of the teaching profession. The general objective of this work is to analyze the debate around teacher professionalization in Brazil and as specific objectives to understand the main implications in the training of these agents and differentiate the profession of teacher professionalization. The theoretical framework used, brings to light authors such as Costa (1995), Melo (2007), Sá and Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler and Lima (2012) and others. To understand the debate about the teaching profession, qualitative and documentary research was used, since the analysis of texts, articles and historical documents made it possible to understand the reality of teaching professionalization in Brazil. The readings of the texts reveal the precariousness of teacher training since its inception with the division of classes and how they were offered (in their beginnings) until the exact moment when it becomes mandatory. The discussions present in the text point out weaknesses in the scope of teacher training and serve as an alert for the current situation in the country's professional education.Este trabalho aborda o olhar acerca da profissão docente. O objetivo geral deste trabalho é analisar o debate em torno da profissionalização docente no Brasil e como objetivos específicos perceber as principais implicações na formação desses agentes e diferenciar a profissão de profissionalização docente. O referencial teórico utilizado, traz a luz autores como Costa (1995), Melo (2007), Sá e Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler e Lima (2012) e outros. Para compreender o debate sobre profissão docente, utilizou-se pesquisa de cunho qualitativa e documental, pois a análise de textos, artigos e documentos históricos possibilitaram entender a realidade da profissionalização docente no Brasil. As leituras dos textos revelam a precariedade da formação docente desde o seu surgimento com a divisão de classes e como eram ofertadas (nos seus primórdios) até o exato momento em que passa a ser obrigatória. As discussões presentes no texto apontam fragilidade no âmbito da formação dos professores e serve de alerta para o quadro atual na educação profissional do país.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de PedagogiaUFALCosta, Adriana Deodatohttp://lattes.cnpq.br/1255535640681913Santos, Ana Cristina Conceiçãohttp://lattes.cnpq.br/0129621604933538Silva, Ricardo daQueiroz, Joice Rafaela Gomes2021-09-14T17:29:02Z2021-09-142021-09-14T17:29:02Z2020-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfQUEIROZ, Joice Rafaela Gomes. O debate em torno da profissionalização docente no Brasil. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2020.http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-14T17:29:06Zoai:www.repositorio.ufal.br:123456789/7968Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-14T17:29:06Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
title |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
spellingShingle |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil Queiroz, Joice Rafaela Gomes Educação Profissionalização docente Profissão docente Docente Brasil Profession Education Teacher professionalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
title_full |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
title_fullStr |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
title_full_unstemmed |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
title_sort |
O debate em torno da profissionalização docente no Brasil |
author |
Queiroz, Joice Rafaela Gomes |
author_facet |
Queiroz, Joice Rafaela Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Costa, Adriana Deodato http://lattes.cnpq.br/1255535640681913 Santos, Ana Cristina Conceição http://lattes.cnpq.br/0129621604933538 Silva, Ricardo da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Joice Rafaela Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Profissionalização docente Profissão docente Docente Brasil Profession Education Teacher professionalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
Educação Profissionalização docente Profissão docente Docente Brasil Profession Education Teacher professionalization CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This work addresses the view of the teaching profession. The general objective of this work is to analyze the debate around teacher professionalization in Brazil and as specific objectives to understand the main implications in the training of these agents and differentiate the profession of teacher professionalization. The theoretical framework used, brings to light authors such as Costa (1995), Melo (2007), Sá and Neto (2016), Sarti (2019), Dassoler and Lima (2012) and others. To understand the debate about the teaching profession, qualitative and documentary research was used, since the analysis of texts, articles and historical documents made it possible to understand the reality of teaching professionalization in Brazil. The readings of the texts reveal the precariousness of teacher training since its inception with the division of classes and how they were offered (in their beginnings) until the exact moment when it becomes mandatory. The discussions present in the text point out weaknesses in the scope of teacher training and serve as an alert for the current situation in the country's professional education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-21 2021-09-14T17:29:02Z 2021-09-14 2021-09-14T17:29:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
QUEIROZ, Joice Rafaela Gomes. O debate em torno da profissionalização docente no Brasil. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2020. http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968 |
identifier_str_mv |
QUEIROZ, Joice Rafaela Gomes. O debate em torno da profissionalização docente no Brasil. 2021. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Unidade Delmiro Gouveia - Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2020. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/jspui/handle/123456789/7968 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Curso de Pedagogia UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233734284378112 |