A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849 |
Resumo: | This work deals with the chronicle, a hybrid textual genre whose main communicative purpose is to comment and provoke reflections about facts, people, situations and themes of daily life. The research has the objective of verifying to what extent the cited genre has contributed for meaningful reading practices in Portuguese Language lessons in High School specifically in two public state schools and in two private schools in the municipality of Arapiraca, in the interior of Alagoas, a state in the Northeast of Brazil. The research is characterized as interpretative, qualitative and ethnographic, although also takes into consideration some quantitative data which were qualitatively analyzed. In order to collect data, the author utilized questionnaires and interviews with students and eachers. The theoretical basis of the work is found in ideas and theories of authors such as Kleiman (2009), Solé (2008) and Marcuschi (2008), Silveira (2005) among others. In addition, the author presented studies on the chronicle as a textual genre, its evolution, types and discursive features. The results of the research carried out demonstrated that the chronicle is a genre appreciated by the informant students and teachers; however, it is necessary to increase reading practices with the chronicle in High School in the institutions where the research was carried out, especially in private schools. |
id |
UFAL_b7271ffd2c14b5b3e26a3769123e84c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6849 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médioThe chronicle and the pratice on reading in high schoolLeitura no ensino médioPrática escolar da leituraCrônicaSchool reading practices chronicle.Reading in High SchoolsTextual genreCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work deals with the chronicle, a hybrid textual genre whose main communicative purpose is to comment and provoke reflections about facts, people, situations and themes of daily life. The research has the objective of verifying to what extent the cited genre has contributed for meaningful reading practices in Portuguese Language lessons in High School specifically in two public state schools and in two private schools in the municipality of Arapiraca, in the interior of Alagoas, a state in the Northeast of Brazil. The research is characterized as interpretative, qualitative and ethnographic, although also takes into consideration some quantitative data which were qualitatively analyzed. In order to collect data, the author utilized questionnaires and interviews with students and eachers. The theoretical basis of the work is found in ideas and theories of authors such as Kleiman (2009), Solé (2008) and Marcuschi (2008), Silveira (2005) among others. In addition, the author presented studies on the chronicle as a textual genre, its evolution, types and discursive features. The results of the research carried out demonstrated that the chronicle is a genre appreciated by the informant students and teachers; however, it is necessary to increase reading practices with the chronicle in High School in the institutions where the research was carried out, especially in private schools.Este trabalho volta-se à crônica, um gênero híbrido, cujo propósito comunicativo mais comum é fazer um comentário ou uma reflexão sobre fatos, pessoas, situações e temas da vida cotidiana. Tem como objetivo verificar em que medida o referido gênero tem contribuído para as práticas de leitura significativa em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Médio em duas escolas públicas e em duas escolas particulares da cidade de Arapiraca. A pesquisa caracteriza-se como interpretativa,qualitativa e etnográfica, embora considere também alguns dados quantitativos que foram analisados qualitativamente. Para a coleta de dados, foram utilizados questionários e entrevistas. O trabalho fundamenta-se em autores cujos estudos se relacionam às teorias e práticas da leitura, tais como Kleiman (2009), Sole (2008) Marcuschi (2008), Silveira (2005), dentre outros, além de estudos sobre o gênero textual crônica, sua evolução, seus tipos e características discursivas.Os resultados da pesquisa empreendida demonstraram que a crônica é um gênero apreciado pelos alunos e professores informantes, entretanto relativamente pouco lido nas salas de aula do Ensino Médio onde esta pesquisa foi realizada, principalmente nas escolas particulares.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALSilveira, Maria Inez Matosohttp://lattes.cnpq.br/1877904100434370Franco, Nanci Helena Rebouçashttp://lattes.cnpq.br/6668613131852037Silva, Susana Soutohttp://lattes.cnpq.br/6356306442921117Lima, Sandra Araújo2020-03-25T01:41:48Z2020-03-25T01:41:48Z2012-08-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLIMA, Sandra Araújo. A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio. 2020. 221 f.Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-03-25T01:41:48Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6849Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-03-25T01:41:48Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio The chronicle and the pratice on reading in high school |
title |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio |
spellingShingle |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio Lima, Sandra Araújo Leitura no ensino médio Prática escolar da leitura Crônica School reading practices chronicle. Reading in High Schools Textual genre CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio |
title_full |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio |
title_fullStr |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio |
title_full_unstemmed |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio |
title_sort |
A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio |
author |
Lima, Sandra Araújo |
author_facet |
Lima, Sandra Araújo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silveira, Maria Inez Matoso http://lattes.cnpq.br/1877904100434370 Franco, Nanci Helena Rebouças http://lattes.cnpq.br/6668613131852037 Silva, Susana Souto http://lattes.cnpq.br/6356306442921117 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Sandra Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura no ensino médio Prática escolar da leitura Crônica School reading practices chronicle. Reading in High Schools Textual genre CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Leitura no ensino médio Prática escolar da leitura Crônica School reading practices chronicle. Reading in High Schools Textual genre CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work deals with the chronicle, a hybrid textual genre whose main communicative purpose is to comment and provoke reflections about facts, people, situations and themes of daily life. The research has the objective of verifying to what extent the cited genre has contributed for meaningful reading practices in Portuguese Language lessons in High School specifically in two public state schools and in two private schools in the municipality of Arapiraca, in the interior of Alagoas, a state in the Northeast of Brazil. The research is characterized as interpretative, qualitative and ethnographic, although also takes into consideration some quantitative data which were qualitatively analyzed. In order to collect data, the author utilized questionnaires and interviews with students and eachers. The theoretical basis of the work is found in ideas and theories of authors such as Kleiman (2009), Solé (2008) and Marcuschi (2008), Silveira (2005) among others. In addition, the author presented studies on the chronicle as a textual genre, its evolution, types and discursive features. The results of the research carried out demonstrated that the chronicle is a genre appreciated by the informant students and teachers; however, it is necessary to increase reading practices with the chronicle in High School in the institutions where the research was carried out, especially in private schools. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-13 2020-03-25T01:41:48Z 2020-03-25T01:41:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Sandra Araújo. A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio. 2020. 221 f.Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012. http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849 |
identifier_str_mv |
LIMA, Sandra Araújo. A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio. 2020. 221 f.Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012. |
url |
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233733622726656 |