A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Sandra Araújo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849
Resumo: This work deals with the chronicle, a hybrid textual genre whose main communicative purpose is to comment and provoke reflections about facts, people, situations and themes of daily life. The research has the objective of verifying to what extent the cited genre has contributed for meaningful reading practices in Portuguese Language lessons in High School specifically in two public state schools and in two private schools in the municipality of Arapiraca, in the interior of Alagoas, a state in the Northeast of Brazil. The research is characterized as interpretative, qualitative and ethnographic, although also takes into consideration some quantitative data which were qualitatively analyzed. In order to collect data, the author utilized questionnaires and interviews with students and eachers. The theoretical basis of the work is found in ideas and theories of authors such as Kleiman (2009), Solé (2008) and Marcuschi (2008), Silveira (2005) among others. In addition, the author presented studies on the chronicle as a textual genre, its evolution, types and discursive features. The results of the research carried out demonstrated that the chronicle is a genre appreciated by the informant students and teachers; however, it is necessary to increase reading practices with the chronicle in High School in the institutions where the research was carried out, especially in private schools.
id UFAL_b7271ffd2c14b5b3e26a3769123e84c1
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6849
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médioThe chronicle and the pratice on reading in high schoolLeitura no ensino médioPrática escolar da leituraCrônicaSchool reading practices chronicle.Reading in High SchoolsTextual genreCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work deals with the chronicle, a hybrid textual genre whose main communicative purpose is to comment and provoke reflections about facts, people, situations and themes of daily life. The research has the objective of verifying to what extent the cited genre has contributed for meaningful reading practices in Portuguese Language lessons in High School specifically in two public state schools and in two private schools in the municipality of Arapiraca, in the interior of Alagoas, a state in the Northeast of Brazil. The research is characterized as interpretative, qualitative and ethnographic, although also takes into consideration some quantitative data which were qualitatively analyzed. In order to collect data, the author utilized questionnaires and interviews with students and eachers. The theoretical basis of the work is found in ideas and theories of authors such as Kleiman (2009), Solé (2008) and Marcuschi (2008), Silveira (2005) among others. In addition, the author presented studies on the chronicle as a textual genre, its evolution, types and discursive features. The results of the research carried out demonstrated that the chronicle is a genre appreciated by the informant students and teachers; however, it is necessary to increase reading practices with the chronicle in High School in the institutions where the research was carried out, especially in private schools.Este trabalho volta-se à crônica, um gênero híbrido, cujo propósito comunicativo mais comum é fazer um comentário ou uma reflexão sobre fatos, pessoas, situações e temas da vida cotidiana. Tem como objetivo verificar em que medida o referido gênero tem contribuído para as práticas de leitura significativa em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Médio em duas escolas públicas e em duas escolas particulares da cidade de Arapiraca. A pesquisa caracteriza-se como interpretativa,qualitativa e etnográfica, embora considere também alguns dados quantitativos que foram analisados qualitativamente. Para a coleta de dados, foram utilizados questionários e entrevistas. O trabalho fundamenta-se em autores cujos estudos se relacionam às teorias e práticas da leitura, tais como Kleiman (2009), Sole (2008) Marcuschi (2008), Silveira (2005), dentre outros, além de estudos sobre o gênero textual crônica, sua evolução, seus tipos e características discursivas.Os resultados da pesquisa empreendida demonstraram que a crônica é um gênero apreciado pelos alunos e professores informantes, entretanto relativamente pouco lido nas salas de aula do Ensino Médio onde esta pesquisa foi realizada, principalmente nas escolas particulares.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALSilveira, Maria Inez Matosohttp://lattes.cnpq.br/1877904100434370Franco, Nanci Helena Rebouçashttp://lattes.cnpq.br/6668613131852037Silva, Susana Soutohttp://lattes.cnpq.br/6356306442921117Lima, Sandra Araújo2020-03-25T01:41:48Z2020-03-25T01:41:48Z2012-08-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLIMA, Sandra Araújo. A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio. 2020. 221 f.Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2020-03-25T01:41:48Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6849Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2020-03-25T01:41:48Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
The chronicle and the pratice on reading in high school
title A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
spellingShingle A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
Lima, Sandra Araújo
Leitura no ensino médio
Prática escolar da leitura
Crônica
School reading practices chronicle.
Reading in High Schools
Textual genre
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
title_full A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
title_fullStr A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
title_full_unstemmed A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
title_sort A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio
author Lima, Sandra Araújo
author_facet Lima, Sandra Araújo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silveira, Maria Inez Matoso
http://lattes.cnpq.br/1877904100434370
Franco, Nanci Helena Rebouças
http://lattes.cnpq.br/6668613131852037
Silva, Susana Souto
http://lattes.cnpq.br/6356306442921117
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Sandra Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura no ensino médio
Prática escolar da leitura
Crônica
School reading practices chronicle.
Reading in High Schools
Textual genre
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Leitura no ensino médio
Prática escolar da leitura
Crônica
School reading practices chronicle.
Reading in High Schools
Textual genre
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work deals with the chronicle, a hybrid textual genre whose main communicative purpose is to comment and provoke reflections about facts, people, situations and themes of daily life. The research has the objective of verifying to what extent the cited genre has contributed for meaningful reading practices in Portuguese Language lessons in High School specifically in two public state schools and in two private schools in the municipality of Arapiraca, in the interior of Alagoas, a state in the Northeast of Brazil. The research is characterized as interpretative, qualitative and ethnographic, although also takes into consideration some quantitative data which were qualitatively analyzed. In order to collect data, the author utilized questionnaires and interviews with students and eachers. The theoretical basis of the work is found in ideas and theories of authors such as Kleiman (2009), Solé (2008) and Marcuschi (2008), Silveira (2005) among others. In addition, the author presented studies on the chronicle as a textual genre, its evolution, types and discursive features. The results of the research carried out demonstrated that the chronicle is a genre appreciated by the informant students and teachers; however, it is necessary to increase reading practices with the chronicle in High School in the institutions where the research was carried out, especially in private schools.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-13
2020-03-25T01:41:48Z
2020-03-25T01:41:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Sandra Araújo. A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio. 2020. 221 f.Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849
identifier_str_mv LIMA, Sandra Araújo. A crônica e a prática escolar de leitura no ensino médio. 2020. 221 f.Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2012.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233733622726656