Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Biase, Carmem Lúcia Carneiro Leão De
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1871
Resumo: One of the greatest challenges faced by medical schools in Brazilian universities is to educate a generalist, critical, reflective, humanist, and resolute professional, who operate appropriately in primary health care (PHC). In this context the present study aims to evaluate the skills and students perception of undergraduate medical interns from Federal University of Alagoas (UFAL), regarding their training in ophthalmology in PHC. It is a case study, where the data was obtained by performing an OSCE (objective clinical structured examination) and through the thematic analysis of students' answers to two open questions about their training in ophthalmology in PHC. Results showed that despite the present subjects presented an education in ophthalmology care in PHC, this formation is not arising exclusively from the discipline of ophthalmology and eye care knowledge throughout the course are due to other present moments in the formal curriculum. This work resulted in two intervention products: the introduction of a practical class in the discipline of ophthalmology for medical students with frequent themes in primary health care (PHC) and a technical report on the objectives and results of the research presented to the Structural Teaching Nucleus (STN) the UFAL Medicine Course.
id UFAL_c1f1ac326387d5192840a70514c99eb0
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1871
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médicaPrimary attention to health and ophthalmology: student perception on the acquisition of competences in medical trainingOftalmologia - Formação médicaAtenção primária à saúdeDiscente de Medicina – PercepçãoCurso de Medicina – CurrículoOphthalmology – Medical studentPrimary Health AttentionMedical student – PerceptionMedical student – CurriculumCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINAOne of the greatest challenges faced by medical schools in Brazilian universities is to educate a generalist, critical, reflective, humanist, and resolute professional, who operate appropriately in primary health care (PHC). In this context the present study aims to evaluate the skills and students perception of undergraduate medical interns from Federal University of Alagoas (UFAL), regarding their training in ophthalmology in PHC. It is a case study, where the data was obtained by performing an OSCE (objective clinical structured examination) and through the thematic analysis of students' answers to two open questions about their training in ophthalmology in PHC. Results showed that despite the present subjects presented an education in ophthalmology care in PHC, this formation is not arising exclusively from the discipline of ophthalmology and eye care knowledge throughout the course are due to other present moments in the formal curriculum. This work resulted in two intervention products: the introduction of a practical class in the discipline of ophthalmology for medical students with frequent themes in primary health care (PHC) and a technical report on the objectives and results of the research presented to the Structural Teaching Nucleus (STN) the UFAL Medicine Course.Um dos maiores desafios enfrentados pelos cursos de medicina das universidades brasileiras é formar um profissional generalista, crítico, reflexivo, humanista, resolutivo e que atue de maneira adequada na Atenção Primária à Saúde (APS). Neste contexto, este estudo teve como objetivo avaliar as competências e a percepção dos discentes do curso de graduação em Medicina da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), no que diz respeito à sua formação em oftalmologia na APS. Trata-se de um estudo de caso, cujos dados foram obtidos pela realização de um OSCE (Exame Clínico Estruturado por Estações) e por meio da análise temática das respostas dos discentes a duas questões abertas sobre sua formação em oftalmologia na APS. Os resultados mostraram que, apesar dos sujeitos apresentarem formação em oftalmologia na APS, ela não é advinda exclusivamente da disciplina de oftalmologia, e que os conhecimentos oftalmológicos ao longo do curso são decorrentes também de outros momentos presentes no currículo formal. Desse trabalho resultaram dois produtos de intervenção: a introdução de uma aula prática na disciplina de oftalmologia para discentes de medicina, com temas frequentes no atendimento à APS e um relatório técnico acerca dos objetivos e resultado da pesquisa apresentado ao Núcleo Docente Estruturante (NDE) do Curso de Graduação em Medicina da UFAL.Universidade Federal de AlagoasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ensino na SaúdeUFALOliveira, Maria Antonieta Albuquerque dehttp://lattes.cnpq.br/7267237801747045Vasconcelos, Maria Viviane Lisboa dehttp://lattes.cnpq.br/3808086791815875Medeiros, Mercia Laminhahttp://lattes.cnpq.br/5665487289891813Peixoto, Ana Lydia Vasco de Albuquerquehttp://lattes.cnpq.br/1228138633088698Biase, Carmem Lúcia Carneiro Leão De2017-08-21T15:12:47Z2017-08-182017-08-21T15:12:47Z2017-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBIASE, Carmem Lúcia Carneiro Leão De. Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica. 2017. 85 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1871porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-11-27T21:29:30Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/1871Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-11-27T21:29:30Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
Primary attention to health and ophthalmology: student perception on the acquisition of competences in medical training
title Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
spellingShingle Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
Biase, Carmem Lúcia Carneiro Leão De
Oftalmologia - Formação médica
Atenção primária à saúde
Discente de Medicina – Percepção
Curso de Medicina – Currículo
Ophthalmology – Medical student
Primary Health Attention
Medical student – Perception
Medical student – Curriculum
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
title_short Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
title_full Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
title_fullStr Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
title_full_unstemmed Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
title_sort Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica
author Biase, Carmem Lúcia Carneiro Leão De
author_facet Biase, Carmem Lúcia Carneiro Leão De
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Maria Antonieta Albuquerque de
http://lattes.cnpq.br/7267237801747045
Vasconcelos, Maria Viviane Lisboa de
http://lattes.cnpq.br/3808086791815875
Medeiros, Mercia Laminha
http://lattes.cnpq.br/5665487289891813
Peixoto, Ana Lydia Vasco de Albuquerque
http://lattes.cnpq.br/1228138633088698
dc.contributor.author.fl_str_mv Biase, Carmem Lúcia Carneiro Leão De
dc.subject.por.fl_str_mv Oftalmologia - Formação médica
Atenção primária à saúde
Discente de Medicina – Percepção
Curso de Medicina – Currículo
Ophthalmology – Medical student
Primary Health Attention
Medical student – Perception
Medical student – Curriculum
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
topic Oftalmologia - Formação médica
Atenção primária à saúde
Discente de Medicina – Percepção
Curso de Medicina – Currículo
Ophthalmology – Medical student
Primary Health Attention
Medical student – Perception
Medical student – Curriculum
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
description One of the greatest challenges faced by medical schools in Brazilian universities is to educate a generalist, critical, reflective, humanist, and resolute professional, who operate appropriately in primary health care (PHC). In this context the present study aims to evaluate the skills and students perception of undergraduate medical interns from Federal University of Alagoas (UFAL), regarding their training in ophthalmology in PHC. It is a case study, where the data was obtained by performing an OSCE (objective clinical structured examination) and through the thematic analysis of students' answers to two open questions about their training in ophthalmology in PHC. Results showed that despite the present subjects presented an education in ophthalmology care in PHC, this formation is not arising exclusively from the discipline of ophthalmology and eye care knowledge throughout the course are due to other present moments in the formal curriculum. This work resulted in two intervention products: the introduction of a practical class in the discipline of ophthalmology for medical students with frequent themes in primary health care (PHC) and a technical report on the objectives and results of the research presented to the Structural Teaching Nucleus (STN) the UFAL Medicine Course.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-21T15:12:47Z
2017-08-18
2017-08-21T15:12:47Z
2017-03-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BIASE, Carmem Lúcia Carneiro Leão De. Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica. 2017. 85 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1871
identifier_str_mv BIASE, Carmem Lúcia Carneiro Leão De. Atenção primária à saúde e oftalmologia: percepção discente sobre a aquisição de competências na formação médica. 2017. 85 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233731287547904