O uso do livro didático: entraves com a norma culta

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ademilson José da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6287
Resumo: This paper presents a study about the use of the textbook at the Governador Afrânio Salgado Lajes Municipal School of Elementary School, which is located in Cohab Velha, in the Delmiro Gouveia municipality in the Alagoas backwoods. The methodology for data collection was a questionnaire with 10 questions for 10 elementary school teachers who teach Portuguese language and use the textbook as a teaching tool. This paper aims to analyze the use of the textbook against the obstacles that occur at the Municipal School of Elementary Education Governor Afrânio Salgado Lajes. For this, the methodological procedures used were based on the studies of Antunes (2003), Batista (2003), Brazil (1998), Cunha (1989), Libaneo (1994) and Perini (2002). The importance of a good classroom relationship for the development of text and reading through the textbook as a way of learning of the student, thus improving the way of understanding their normative formulations for the achievement for teaching and student learning. In the development of the research it can be understood how the work is developed within the cultivated grammar, since the teachers of Portuguese language present great difficulty to put in practice due to the reality of the use of the textbook. In seeking to emphasize the text as a way of learning and breaking the grammatical barriers.
id UFAL_c3231941c432df60f7ec5f698774d989
oai_identifier_str oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6287
network_acronym_str UFAL
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository_id_str
spelling O uso do livro didático: entraves com a norma cultaLíngua portuguesaLivro didáticoNorma cultaSala de aulaEnsino e aprendizagemLeitura e escritaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAThis paper presents a study about the use of the textbook at the Governador Afrânio Salgado Lajes Municipal School of Elementary School, which is located in Cohab Velha, in the Delmiro Gouveia municipality in the Alagoas backwoods. The methodology for data collection was a questionnaire with 10 questions for 10 elementary school teachers who teach Portuguese language and use the textbook as a teaching tool. This paper aims to analyze the use of the textbook against the obstacles that occur at the Municipal School of Elementary Education Governor Afrânio Salgado Lajes. For this, the methodological procedures used were based on the studies of Antunes (2003), Batista (2003), Brazil (1998), Cunha (1989), Libaneo (1994) and Perini (2002). The importance of a good classroom relationship for the development of text and reading through the textbook as a way of learning of the student, thus improving the way of understanding their normative formulations for the achievement for teaching and student learning. In the development of the research it can be understood how the work is developed within the cultivated grammar, since the teachers of Portuguese language present great difficulty to put in practice due to the reality of the use of the textbook. In seeking to emphasize the text as a way of learning and breaking the grammatical barriers.Este trabalho traz um estudo sobre o uso do livro didático na Escola Municipal de Ensino Fundamental Governador Afrânio Salgado Lajes, que está localizada na Cohab Velha, no município de Delmiro Gouveia no sertão de Alagoas. Teve como metodologia de coleta de dados um questionário com 10 perguntas para 10 professores do ensino fundamental que ensinam Língua Portuguesa e usam o livro didático como ferramenta de ensino. Este trabalho tem como objetivo analisar o uso do livro didático frente aos entraves que ocorrem na Escola Municipal de Educação Fundamental Governador Afrânio Salgado Lajes. Para tanto, os procedimentos metodológicos utilizados foram baseados nos estudos de Antunes (2003), Batista (2003), Brasil (1998), Cunha (1989), Libaneo (1994) e Perini (2002). A importância do bom relacionamento em sala para o desenvolvimento de texto e leituras através do livro didático como forma de aprendizagem do educando, melhorando assim a maneira de compreender suas formulações normativas para a concretização para o ensino e a aprendizagem do aluno. No desenvolvimento da pesquisa pode ser compreendido como é desenvolvido o trabalho dentro da gramatica culta, visto que os professores de língua portuguesa apresenta grande dificuldade em colocar em prática devido a realidade do uso do livro didático. Ao procurando enfatizar o texto como forma de aprendizagem e rompimento dos entravés gramáticais.Universidade Federal de AlagoasBrasilCurso de Letras(Português)UFALSilva, Fábia Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/4258846779795319Costa, Januacele Francisca daSantos, AlineSilva, Ademilson José da2019-12-17T19:09:45Z2019-12-172019-12-17T19:09:45Z2019-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Ademilson José da. O uso do livro didático: entraves com a norma culta. 2019. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6287porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2021-09-08T15:20:26Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/6287Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2021-09-08T15:20:26Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso do livro didático: entraves com a norma culta
title O uso do livro didático: entraves com a norma culta
spellingShingle O uso do livro didático: entraves com a norma culta
Silva, Ademilson José da
Língua portuguesa
Livro didático
Norma culta
Sala de aula
Ensino e aprendizagem
Leitura e escrita
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short O uso do livro didático: entraves com a norma culta
title_full O uso do livro didático: entraves com a norma culta
title_fullStr O uso do livro didático: entraves com a norma culta
title_full_unstemmed O uso do livro didático: entraves com a norma culta
title_sort O uso do livro didático: entraves com a norma culta
author Silva, Ademilson José da
author_facet Silva, Ademilson José da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Fábia Pereira da
http://lattes.cnpq.br/4258846779795319
Costa, Januacele Francisca da
Santos, Aline
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ademilson José da
dc.subject.por.fl_str_mv Língua portuguesa
Livro didático
Norma culta
Sala de aula
Ensino e aprendizagem
Leitura e escrita
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic Língua portuguesa
Livro didático
Norma culta
Sala de aula
Ensino e aprendizagem
Leitura e escrita
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This paper presents a study about the use of the textbook at the Governador Afrânio Salgado Lajes Municipal School of Elementary School, which is located in Cohab Velha, in the Delmiro Gouveia municipality in the Alagoas backwoods. The methodology for data collection was a questionnaire with 10 questions for 10 elementary school teachers who teach Portuguese language and use the textbook as a teaching tool. This paper aims to analyze the use of the textbook against the obstacles that occur at the Municipal School of Elementary Education Governor Afrânio Salgado Lajes. For this, the methodological procedures used were based on the studies of Antunes (2003), Batista (2003), Brazil (1998), Cunha (1989), Libaneo (1994) and Perini (2002). The importance of a good classroom relationship for the development of text and reading through the textbook as a way of learning of the student, thus improving the way of understanding their normative formulations for the achievement for teaching and student learning. In the development of the research it can be understood how the work is developed within the cultivated grammar, since the teachers of Portuguese language present great difficulty to put in practice due to the reality of the use of the textbook. In seeking to emphasize the text as a way of learning and breaking the grammatical barriers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17T19:09:45Z
2019-12-17
2019-12-17T19:09:45Z
2019-08-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Ademilson José da. O uso do livro didático: entraves com a norma culta. 2019. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6287
identifier_str_mv SILVA, Ademilson José da. O uso do livro didático: entraves com a norma culta. 2019. 52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) - Unidade Delmiro Gouveia-Campus do Sertão, Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2019.
url http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Letras(Português)
UFAL
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alagoas
Brasil
Curso de Letras(Português)
UFAL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron:UFAL
instname_str Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
instacron_str UFAL
institution UFAL
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
repository.mail.fl_str_mv ri@sibi.ufal.br
_version_ 1748233736913158144