Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/299 |
Resumo: | Recently, the textbook has taken up an important position about public politics of Brazilian education and it has been a matter of several researches in all the country. However, some criticism about the quality of this teaching material is done by several studious people. This research has the purpose to analyze the use which the teacher makes of the proposal of text production of Portuguese textbook of third grade of fundamental teaching and production conditions that are provided for the students. We analyzed five textbooks, the most used textbooks in Maceio and we observed five teacher s text practice of Municipal Teaching. Therefore, considering fundamentals practiced by National Curriculum Standard which advises about writing process, we realized the teacher s practical way contributes to educate competent writers at school. Referring to textbook use, the proposals about text production developed from this material are rare and, when they are made, they are connected with a traditional practice which not favors the handy writer s formation with written language. The teacher develops activities which not value interretional character. The texts are produced without any purpose. Furthermore, the opportunities which the students find to produce texts, from a Portuguese textbook or not, are not enough to comprehend the complex task of producing texts. |
id |
UFAL_c35870de06a6f8955385c94159c9ca8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.repositorio.ufal.br:riufal/299 |
network_acronym_str |
UFAL |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades?Teacher' text practice: limits or possibility?Text productionTextbookLanguage teachingTeaching practiceProdução de textoLivro didáticoEnsino de língua, Prática docenteCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORecently, the textbook has taken up an important position about public politics of Brazilian education and it has been a matter of several researches in all the country. However, some criticism about the quality of this teaching material is done by several studious people. This research has the purpose to analyze the use which the teacher makes of the proposal of text production of Portuguese textbook of third grade of fundamental teaching and production conditions that are provided for the students. We analyzed five textbooks, the most used textbooks in Maceio and we observed five teacher s text practice of Municipal Teaching. Therefore, considering fundamentals practiced by National Curriculum Standard which advises about writing process, we realized the teacher s practical way contributes to educate competent writers at school. Referring to textbook use, the proposals about text production developed from this material are rare and, when they are made, they are connected with a traditional practice which not favors the handy writer s formation with written language. The teacher develops activities which not value interretional character. The texts are produced without any purpose. Furthermore, the opportunities which the students find to produce texts, from a Portuguese textbook or not, are not enough to comprehend the complex task of producing texts.Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de AlagoasNos últimos anos, o livro didático tem ocupado um importante espaço nas políticas públicas da educação brasileira e tem sido alvo de diversas pesquisas em todo país. No entanto, algumas críticas com relação à qualidade deste material didático são realizadas por vários estudiosos. Esta pesquisa tem o objetivo de analisar o uso que o professor faz das propostas de produção de texto do livro didático de português de 3ª série do Ensino Fundamental e as condições de produção oferecidas ao aluno. Para isso, analisamos os cinco LDP mais utilizados pelo município de Maceió e observamos a prática de textualização de cinco professores da rede municipal de ensino. Desse modo, considerando os fundamentos advogados pelos Parâmetros Curriculares Nacionais que orientam o processo de escritura, constatamos de que forma a prática do professor contribui para a formação de escritores competentes na escola. Neste sentido, no que concerne ao uso do livro didático, as propostas de produção de textos desenvolvidas a partir desse material são raras e, quando realizadas, atrela-se a uma prática tradicional em que pouco favorece a formação de escritores habilidosos com a linguagem escrita. O professor desenvolve atividades que não valorizam o caráter interacional da linguagem. Os textos são produzidos desprovidos de qualquer finalidade. Além disso, as oportunidades que os alunos encontram para produzir textos quer seja do Livro Didático de Português ou não, são insuficientes para a compreensão da complexa tarefa de produzir textos.Universidade Federal de AlagoasBRPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFALOliveira, Eduardo Calil dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784169T3Freitas, Marinaide Lima de QueirozFREITAS, Marinaide Lima de QueirozAmaral, Maria Virgínia BorgesAMARAL, M. Virgínia BorgesSilva, Thatyana Angélica dos Santos2015-08-25T18:16:45Z2008-10-172015-08-25T18:16:45Z2008-08-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Thatyana Angélica dos Santos. Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades?. 2008. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008.http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/299porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL)instacron:UFAL2018-03-27T15:29:16Zoai:www.repositorio.ufal.br:riufal/299Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufal.br/oai/requestri@sibi.ufal.bropendoar:2018-03-27T15:29:16Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? Teacher' text practice: limits or possibility? |
title |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? |
spellingShingle |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? Silva, Thatyana Angélica dos Santos Text production Textbook Language teaching Teaching practice Produção de texto Livro didático Ensino de língua, Prática docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? |
title_full |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? |
title_fullStr |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? |
title_full_unstemmed |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? |
title_sort |
Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades? |
author |
Silva, Thatyana Angélica dos Santos |
author_facet |
Silva, Thatyana Angélica dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Eduardo Calil de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4784169T3 Freitas, Marinaide Lima de Queiroz FREITAS, Marinaide Lima de Queiroz Amaral, Maria Virgínia Borges AMARAL, M. Virgínia Borges |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thatyana Angélica dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Text production Textbook Language teaching Teaching practice Produção de texto Livro didático Ensino de língua, Prática docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Text production Textbook Language teaching Teaching practice Produção de texto Livro didático Ensino de língua, Prática docente CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Recently, the textbook has taken up an important position about public politics of Brazilian education and it has been a matter of several researches in all the country. However, some criticism about the quality of this teaching material is done by several studious people. This research has the purpose to analyze the use which the teacher makes of the proposal of text production of Portuguese textbook of third grade of fundamental teaching and production conditions that are provided for the students. We analyzed five textbooks, the most used textbooks in Maceio and we observed five teacher s text practice of Municipal Teaching. Therefore, considering fundamentals practiced by National Curriculum Standard which advises about writing process, we realized the teacher s practical way contributes to educate competent writers at school. Referring to textbook use, the proposals about text production developed from this material are rare and, when they are made, they are connected with a traditional practice which not favors the handy writer s formation with written language. The teacher develops activities which not value interretional character. The texts are produced without any purpose. Furthermore, the opportunities which the students find to produce texts, from a Portuguese textbook or not, are not enough to comprehend the complex task of producing texts. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-10-17 2008-08-11 2015-08-25T18:16:45Z 2015-08-25T18:16:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Thatyana Angélica dos Santos. Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades?. 2008. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008. http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/299 |
identifier_str_mv |
SILVA, Thatyana Angélica dos Santos. Práticas de textualização na escola: limites ou possibilidades?. 2008. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) - Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2008. |
url |
http://repositorio.ufal.br/handle/riufal/299 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas BR Programa de Pós-Graduação em Educação UFAL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instname:Universidade Federal de Alagoas (UFAL) instacron:UFAL |
instname_str |
Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
instacron_str |
UFAL |
institution |
UFAL |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Universidade Federal de Alagoas (UFAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri@sibi.ufal.br |
_version_ |
1748233745395089408 |