Educação do campo e suas práticas pedagógicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Lecymara Gonçalves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714
Resumo: This course conclusion paper has as its theme Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. Its objective is to analyze the Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. The methodology is based on a qualitative approach, with field research; the instruments used for the collection were the interview and direct observation. After conducting the research, studies and analysis carried out to elaborate this TCC, we can see that education in the field has a great lag when it comes to education. They can mention the structures where children are received to be taught the contents, the unprepared teachers, the means of transport that children need to get to school and many difficulties encountered during the walk. School is one of the places of learning and it is of fundamental importance that the subjects are understood from their origin. In Brazil, since the last decade, sociocultural diversity has been discussed, where this recognition came from the social and political struggles of many social movements in the countryside and in society. Rural education has been gaining ground in recent years in debates and educational policies in Brazil. This fact deserves our reflection, given the context in which it manifests itself.
id UFAM-1_0f30c7817259259cc35916d2e7373725
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/5714
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Educação do campo e suas práticas pedagógicasPráticas pedagógicasEducação do campoMovimentos sociaisCIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃOEducação ruralThis course conclusion paper has as its theme Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. Its objective is to analyze the Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. The methodology is based on a qualitative approach, with field research; the instruments used for the collection were the interview and direct observation. After conducting the research, studies and analysis carried out to elaborate this TCC, we can see that education in the field has a great lag when it comes to education. They can mention the structures where children are received to be taught the contents, the unprepared teachers, the means of transport that children need to get to school and many difficulties encountered during the walk. School is one of the places of learning and it is of fundamental importance that the subjects are understood from their origin. In Brazil, since the last decade, sociocultural diversity has been discussed, where this recognition came from the social and political struggles of many social movements in the countryside and in society. Rural education has been gaining ground in recent years in debates and educational policies in Brazil. This fact deserves our reflection, given the context in which it manifests itself.O presente trabalho de conclusão de curso tem, tem como objetivo analisar a Educação do Campo e suas Práticas Pedagógicas em Humaitá-AM. A metodologia está pautada numa abordagem qualitativa, com a pesquisa de campo, os instrumentos utilizados para a coleta foram a entrevista e a observação direta. Após a realização da pesquisa, estudos e análises realizadas para elaboração deste TCC, podemos constatar que a educação no campo tem uma grande defasagem quando se trata em educação. Podendo citar as estruturas onde se recebe as crianças para a serem ministrados os conteúdos, os professores despreparados, os meios de transporte que as crianças necessitam para chegar até a escola e muitas dificuldades encontradas no decorrer da caminhada. A escola é um dos lugares de aprendizagem e é de fundamental importância que os sujeitos sejam compreendidos desde a sua origem. No Brasil a partir da última década vem sendo discutida a diversidade sociocultural, onde esse reconhecimento se deu a partir das lutas sociais e políticas de muitos movimentos sociais do campo e da sociedade. A educação do campo vem conquistando espaço, nos últimos anos, nos debates e nas políticas educacionais no Brasil. Este fato merece nossa reflexão, diante do contexto em que ele se manifesta.5SimMuitas dificuldades devido vários dadosBrasilInstituto de Educação, Agricultura e AmbienteHumaitáPedagogia - Licenciatura - HumaitáNogueira, Eulina Maria Leitehttp://lattes.cnpq.br/4368758257191796Oliveira, Ângela Maria Gonçalves dehttp://lattes.cnpq.br/1047034055749049Batista, Eliane Regina Martinshttp://lattes.cnpq.br/6865614032821482Neves, Lecymara Gonçalves2019-12-16T15:13:02Z2019-12-132019-12-16T15:13:02Z2019-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisNEVES, Lecymara Gonçalves. Educação do campo e suas práticas pedagógicas. 2019. 52 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2019-12-16T15:15:11Zoai:localhost:prefix/5714Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2019-12-16T15:15:11Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação do campo e suas práticas pedagógicas
title Educação do campo e suas práticas pedagógicas
spellingShingle Educação do campo e suas práticas pedagógicas
Neves, Lecymara Gonçalves
Práticas pedagógicas
Educação do campo
Movimentos sociais
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Educação rural
title_short Educação do campo e suas práticas pedagógicas
title_full Educação do campo e suas práticas pedagógicas
title_fullStr Educação do campo e suas práticas pedagógicas
title_full_unstemmed Educação do campo e suas práticas pedagógicas
title_sort Educação do campo e suas práticas pedagógicas
author Neves, Lecymara Gonçalves
author_facet Neves, Lecymara Gonçalves
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Eulina Maria Leite
http://lattes.cnpq.br/4368758257191796
Oliveira, Ângela Maria Gonçalves de
http://lattes.cnpq.br/1047034055749049
Batista, Eliane Regina Martins
http://lattes.cnpq.br/6865614032821482
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Lecymara Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas pedagógicas
Educação do campo
Movimentos sociais
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Educação rural
topic Práticas pedagógicas
Educação do campo
Movimentos sociais
CIÊNCIAS HUMANAS: EDUCAÇÃO
Educação rural
description This course conclusion paper has as its theme Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. Its objective is to analyze the Field Education and its Pedagogical Practices in Humanity-AM. The methodology is based on a qualitative approach, with field research; the instruments used for the collection were the interview and direct observation. After conducting the research, studies and analysis carried out to elaborate this TCC, we can see that education in the field has a great lag when it comes to education. They can mention the structures where children are received to be taught the contents, the unprepared teachers, the means of transport that children need to get to school and many difficulties encountered during the walk. School is one of the places of learning and it is of fundamental importance that the subjects are understood from their origin. In Brazil, since the last decade, sociocultural diversity has been discussed, where this recognition came from the social and political struggles of many social movements in the countryside and in society. Rural education has been gaining ground in recent years in debates and educational policies in Brazil. This fact deserves our reflection, given the context in which it manifests itself.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-16T15:13:02Z
2019-12-13
2019-12-16T15:13:02Z
2019-12-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NEVES, Lecymara Gonçalves. Educação do campo e suas práticas pedagógicas. 2019. 52 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714
identifier_str_mv NEVES, Lecymara Gonçalves. Educação do campo e suas práticas pedagógicas. 2019. 52 f. Trabalho de conclusão de curso de graduação (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Humaitá-AM, 2019.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5714
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente
Humaitá
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente
Humaitá
Pedagogia - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061054407737344