Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405 |
Resumo: | The present study aims to analyze, based on sport pedagogy references, the pedagogical nature of the coach's interventions during basketball training. The research adopts a quantitative-qualitative approach, combining frequency survey of coach interventions with qualitative interpretation to attribute meaning to quantitative data. Furthermore, the study is exploratory in nature, seeking to contribute to the understanding of a topic that has been little explored. The research subject/participant is a school basketball coach with extensive experience and training in Physical Education. This trainer was chosen out of convenience, as the researcher works at the same educational institution. The research results highlight the significant role of coaches as facilitators of sports learning, going beyond the transmission of skills and strategies. They play an educational role by shaping values, promoting teamwork and assisting in the physical and psychological development of athletes. In summary, the study highlights the importance of the coach's role as an educator in the sporting context and provides insights into the emphasis given to verbal interventions in basketball training based on sport pedagogy references. |
id |
UFAM-1_1f0192524df72810c14d6347a577c441 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7405 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporteAnalysis of the verbal interventions of a basketball teacher based on sport pedagogy referencesPedagogia do esporteIntervenção verbalEducação físicaCIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICAThe present study aims to analyze, based on sport pedagogy references, the pedagogical nature of the coach's interventions during basketball training. The research adopts a quantitative-qualitative approach, combining frequency survey of coach interventions with qualitative interpretation to attribute meaning to quantitative data. Furthermore, the study is exploratory in nature, seeking to contribute to the understanding of a topic that has been little explored. The research subject/participant is a school basketball coach with extensive experience and training in Physical Education. This trainer was chosen out of convenience, as the researcher works at the same educational institution. The research results highlight the significant role of coaches as facilitators of sports learning, going beyond the transmission of skills and strategies. They play an educational role by shaping values, promoting teamwork and assisting in the physical and psychological development of athletes. In summary, the study highlights the importance of the coach's role as an educator in the sporting context and provides insights into the emphasis given to verbal interventions in basketball training based on sport pedagogy references.O presente estudo tem como objetivo analisar, com base nos referenciais da pedagogia do esporte, a natureza pedagógica das intervenções do treinador durante os treinos de basquetebol. A pesquisa adota uma abordagem quanti-qualitativa, combinando levantamento de frequência das intervenções do treinador com interpretação qualitativa para atribuir significado aos dados quantitativos. Além disso, o estudo é de caráter exploratório, buscando contribuir para a compreensão de uma temática pouco explorada. O sujeito/participante da pesquisa é um treinador de basquetebol escolar com vasta experiência e formação em Educação Física. A escolha desse treinador ocorreu por conveniência, já que o pesquisador atua na mesma instituição de ensino. Os resultados da pesquisa destacam o papel significativo dos treinadores como facilitadores do aprendizado esportivo, indo além da transmissão de habilidades e estratégias. Eles desempenham um papel educacional ao moldar valores, promover o trabalho em equipe e auxiliar no desenvolvimento físico e psicológico dos atletas. Em resumo, o estudo destaca a importância do papel do treinador como educador no contexto esportivo e fornece insights sobre as ênfases dadas nas intervenções verbais em treinos de basquetebol com base nos referenciais da pedagogia do esporte.5SimBrasilFEFF - Faculdade de Educação Física e FisioterapiaManaus (AM)Educação Física - Licenciatura - ManausLeonardo, Lucashttp://lattes.cnpq.br/0543067155062208Krahenbühl, Tathyanehttp://lattes.cnpq.br/2409655249432276Machado, João Cláudio Pereira Bragahttp://lattes.cnpq.br/5265855153671399Pinto, Túlio César Marques2024-02-14T17:22:35Z2024-02-14T17:22:35Z2023-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-02-14T17:23:41Zoai:localhost:prefix/7405Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-14T17:23:41Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte Analysis of the verbal interventions of a basketball teacher based on sport pedagogy references |
title |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte |
spellingShingle |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte Pinto, Túlio César Marques Pedagogia do esporte Intervenção verbal Educação física CIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICA |
title_short |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte |
title_full |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte |
title_fullStr |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte |
title_full_unstemmed |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte |
title_sort |
Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte |
author |
Pinto, Túlio César Marques |
author_facet |
Pinto, Túlio César Marques |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Leonardo, Lucas http://lattes.cnpq.br/0543067155062208 Krahenbühl, Tathyane http://lattes.cnpq.br/2409655249432276 Machado, João Cláudio Pereira Braga http://lattes.cnpq.br/5265855153671399 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Túlio César Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia do esporte Intervenção verbal Educação física CIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICA |
topic |
Pedagogia do esporte Intervenção verbal Educação física CIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICA |
description |
The present study aims to analyze, based on sport pedagogy references, the pedagogical nature of the coach's interventions during basketball training. The research adopts a quantitative-qualitative approach, combining frequency survey of coach interventions with qualitative interpretation to attribute meaning to quantitative data. Furthermore, the study is exploratory in nature, seeking to contribute to the understanding of a topic that has been little explored. The research subject/participant is a school basketball coach with extensive experience and training in Physical Education. This trainer was chosen out of convenience, as the researcher works at the same educational institution. The research results highlight the significant role of coaches as facilitators of sports learning, going beyond the transmission of skills and strategies. They play an educational role by shaping values, promoting teamwork and assisting in the physical and psychological development of athletes. In summary, the study highlights the importance of the coach's role as an educator in the sporting context and provides insights into the emphasis given to verbal interventions in basketball training based on sport pedagogy references. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-30 2024-02-14T17:22:35Z 2024-02-14T17:22:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274325766111232 |