Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Túlio César Marques
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405
Resumo: The present study aims to analyze, based on sport pedagogy references, the pedagogical nature of the coach's interventions during basketball training. The research adopts a quantitative-qualitative approach, combining frequency survey of coach interventions with qualitative interpretation to attribute meaning to quantitative data. Furthermore, the study is exploratory in nature, seeking to contribute to the understanding of a topic that has been little explored. The research subject/participant is a school basketball coach with extensive experience and training in Physical Education. This trainer was chosen out of convenience, as the researcher works at the same educational institution. The research results highlight the significant role of coaches as facilitators of sports learning, going beyond the transmission of skills and strategies. They play an educational role by shaping values, promoting teamwork and assisting in the physical and psychological development of athletes. In summary, the study highlights the importance of the coach's role as an educator in the sporting context and provides insights into the emphasis given to verbal interventions in basketball training based on sport pedagogy references.
id UFAM-1_1f0192524df72810c14d6347a577c441
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7405
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporteAnalysis of the verbal interventions of a basketball teacher based on sport pedagogy referencesPedagogia do esporteIntervenção verbalEducação físicaCIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICAThe present study aims to analyze, based on sport pedagogy references, the pedagogical nature of the coach's interventions during basketball training. The research adopts a quantitative-qualitative approach, combining frequency survey of coach interventions with qualitative interpretation to attribute meaning to quantitative data. Furthermore, the study is exploratory in nature, seeking to contribute to the understanding of a topic that has been little explored. The research subject/participant is a school basketball coach with extensive experience and training in Physical Education. This trainer was chosen out of convenience, as the researcher works at the same educational institution. The research results highlight the significant role of coaches as facilitators of sports learning, going beyond the transmission of skills and strategies. They play an educational role by shaping values, promoting teamwork and assisting in the physical and psychological development of athletes. In summary, the study highlights the importance of the coach's role as an educator in the sporting context and provides insights into the emphasis given to verbal interventions in basketball training based on sport pedagogy references.O presente estudo tem como objetivo analisar, com base nos referenciais da pedagogia do esporte, a natureza pedagógica das intervenções do treinador durante os treinos de basquetebol. A pesquisa adota uma abordagem quanti-qualitativa, combinando levantamento de frequência das intervenções do treinador com interpretação qualitativa para atribuir significado aos dados quantitativos. Além disso, o estudo é de caráter exploratório, buscando contribuir para a compreensão de uma temática pouco explorada. O sujeito/participante da pesquisa é um treinador de basquetebol escolar com vasta experiência e formação em Educação Física. A escolha desse treinador ocorreu por conveniência, já que o pesquisador atua na mesma instituição de ensino. Os resultados da pesquisa destacam o papel significativo dos treinadores como facilitadores do aprendizado esportivo, indo além da transmissão de habilidades e estratégias. Eles desempenham um papel educacional ao moldar valores, promover o trabalho em equipe e auxiliar no desenvolvimento físico e psicológico dos atletas. Em resumo, o estudo destaca a importância do papel do treinador como educador no contexto esportivo e fornece insights sobre as ênfases dadas nas intervenções verbais em treinos de basquetebol com base nos referenciais da pedagogia do esporte.5SimBrasilFEFF - Faculdade de Educação Física e FisioterapiaManaus (AM)Educação Física - Licenciatura - ManausLeonardo, Lucashttp://lattes.cnpq.br/0543067155062208Krahenbühl, Tathyanehttp://lattes.cnpq.br/2409655249432276Machado, João Cláudio Pereira Bragahttp://lattes.cnpq.br/5265855153671399Pinto, Túlio César Marques2024-02-14T17:22:35Z2024-02-14T17:22:35Z2023-10-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-02-14T17:23:41Zoai:localhost:prefix/7405Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-14T17:23:41Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
Analysis of the verbal interventions of a basketball teacher based on sport pedagogy references
title Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
spellingShingle Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
Pinto, Túlio César Marques
Pedagogia do esporte
Intervenção verbal
Educação física
CIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICA
title_short Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
title_full Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
title_fullStr Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
title_full_unstemmed Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
title_sort Análise das intervenções verbais de um professor de basquetebol a partir dos referenciais da pedagogia do esporte
author Pinto, Túlio César Marques
author_facet Pinto, Túlio César Marques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leonardo, Lucas
http://lattes.cnpq.br/0543067155062208
Krahenbühl, Tathyane
http://lattes.cnpq.br/2409655249432276
Machado, João Cláudio Pereira Braga
http://lattes.cnpq.br/5265855153671399
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Túlio César Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia do esporte
Intervenção verbal
Educação física
CIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICA
topic Pedagogia do esporte
Intervenção verbal
Educação física
CIENCIAS DA SAUDE:EDUCACAO FISICA
description The present study aims to analyze, based on sport pedagogy references, the pedagogical nature of the coach's interventions during basketball training. The research adopts a quantitative-qualitative approach, combining frequency survey of coach interventions with qualitative interpretation to attribute meaning to quantitative data. Furthermore, the study is exploratory in nature, seeking to contribute to the understanding of a topic that has been little explored. The research subject/participant is a school basketball coach with extensive experience and training in Physical Education. This trainer was chosen out of convenience, as the researcher works at the same educational institution. The research results highlight the significant role of coaches as facilitators of sports learning, going beyond the transmission of skills and strategies. They play an educational role by shaping values, promoting teamwork and assisting in the physical and psychological development of athletes. In summary, the study highlights the importance of the coach's role as an educator in the sporting context and provides insights into the emphasis given to verbal interventions in basketball training based on sport pedagogy references.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
2024-02-14T17:22:35Z
2024-02-14T17:22:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7405
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia
Manaus (AM)
Educação Física - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia
Manaus (AM)
Educação Física - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274325766111232