Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Tahís Melo de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6032
Resumo: “Anyone who wants to study or practice Magic must cultivate Mathematics,” says Matila Costiesco Ghyka. In this sense, in the school context, it is necessary to use several resources to present the subject of mathematics well, so that instead of being the most hated subject, it becomes charming. In this work, we propose to analyze research related to Art in the teaching of Mathematics. We tried to answer the guiding question: What contributions of Art in Mathematics are presented in publications of the journal Educação Mathematics in Magazine from 2009 to 2019? We understand Art, in this work, as the various artistic expressions: such as paintings, pictures, foldings, drawings, theater, music, dance, poetry, among others. This understanding is based on the Common National Curriculum Base. By searching the digital address of Educação Mathematics in Magazine, we found ten publications that presented practices to help in the classroom, experience reports and scientific articles. Based on these publications, the contribution that Art made to the presentation of mathematical content was noticeable, contributing to the participation of students in the classroom, as well as to the understanding and transmission of the proposed content.
id UFAM-1_2369031547941eb2d5aa2608c7c4e516
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6032
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em RevistaEnsino da MatemáticaArte na MatemáticaCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICAMatemática - Estudo e ensinoMatemática - Estudo e ensino - Pesquisa“Anyone who wants to study or practice Magic must cultivate Mathematics,” says Matila Costiesco Ghyka. In this sense, in the school context, it is necessary to use several resources to present the subject of mathematics well, so that instead of being the most hated subject, it becomes charming. In this work, we propose to analyze research related to Art in the teaching of Mathematics. We tried to answer the guiding question: What contributions of Art in Mathematics are presented in publications of the journal Educação Mathematics in Magazine from 2009 to 2019? We understand Art, in this work, as the various artistic expressions: such as paintings, pictures, foldings, drawings, theater, music, dance, poetry, among others. This understanding is based on the Common National Curriculum Base. By searching the digital address of Educação Mathematics in Magazine, we found ten publications that presented practices to help in the classroom, experience reports and scientific articles. Based on these publications, the contribution that Art made to the presentation of mathematical content was noticeable, contributing to the participation of students in the classroom, as well as to the understanding and transmission of the proposed content.“Aquele que deseja estudar ou exercer a Magia deve cultivar a Matemática,” afirma Matila Costiesco Ghyka. Nesse sentido, no contexto escolar, é preciso utilizar diversos recursos para bem apresentar a disciplina de matemática, para que ao invés de ser a disciplina mais odiada, ela passe a ser encantadora. Neste trabalho, propomos analisar pesquisas relacionadas à Arte no ensino da Matemática. Tentamos responder à questão norteadora: Que contribuições da Arte na Matemática são apresentadas em publicações do periódico Educação Matemática em Revista no período de 2009 a 2019? Compreendemos Arte, neste trabalho, como as diversas expressões artísticas: como pinturas, quadros, dobraduras, desenhos, teatro, música, dança, poesia, dentre outros. Essa compreensão está baseada na Base Nacional Comum Curricular. Com a busca no endereço digital da Educação Matemática em Revista, encontramos dez publicações que apresentavam práticas para auxiliar em sala de aula, relatos de experiência e artigos científicos. Com base nessas publicações, foi notadamente perceptível a contribuição que a Arte teve na apresentação para os conteúdos matemáticos, contribuindo para a participação dos estudantes em sala de aula, bem como na compreensão e transmissão do conteúdo proposto.4NãoBrasilIEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)Humaitá (AM)Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - HumaitáAzevedo Neto, Leonardo Dourado dehttp://lattes.cnpq.br/9906916609806753Silva, Irenilson Santos dahttp://lattes.cnpq.br/0137214594317779Medeiros, Adriana Francisca dehttp://lattes.cnpq.br/5650581779742116Lima, Tahís Melo de2021-12-14T19:52:03Z2021-12-102021-12-14T19:52:03Z2021-11-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6032porBardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte / Secretaria de Educação Fundamental. (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1998. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Fazendo Arte com a Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2006. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Tecendo Matemática com Arte. Porto Alegre: Artmed, 2009. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Descobrindo Matemática na Arte: atividades para o ensino fundamental e médio. Porto Alegre: Artmed, 2011. GALVÃO, Elizangela da S.; NACARATO, Adair M. Estratégias de resoluções de problemas por alunos do 3º ano do ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 35, p. 41-51, 2012. GOMES, Antônio do N.; SALVADOR, José A. Dobras, cortes e fractais no ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 37, p. 5-13, 2012. KLUTH, Verilda S.; SAVANACHI, Cristiane S.; CARDEIRA, Francisco A. Matemática e música em sintonia: uma proposta educacional. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 44, p. 14-20, 2015. LOPES, Maria R. C. M. et al. Fractais na educação Básica: Aprendendo com quebra-cabeças, Arte francesa e cartões. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 41, p. 37-44, 2014. MATTOS, Sandra M. N. de; MATTOS, José R. L. de; SURUI, Gamalono. Pintura corporal dos PaiterSuruí eetnoMatemática interligando saberes e fazeres tradicionais aos conteúdos matemáticos escolares. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 60, p. 139-156, 2018. MENDES, I. A. Ensino de conceitos geométricos, medidas e simetria: por uma educação (etno)matemática com arte. Revista Cocar (UEPA), Belém, v. 02, p. 35-47, 2008. MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. SANTOS, Luciana F. dos; GUIMARÃES, Gilda. Geometria e Artes visuais no Ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 35, p. 32-40, 2012. SILVA, Ângela de J. S.; CORREA, Cladiane F.; CIVARDI, Jaqueline A. O ensino e aprendizagem de noções básicas de geometria analítica na 1ª fase do ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 30, p. 30-37, 2010. SILVA, Elvys W. F. Copa 2010: É a Matemática batendo um bolão! Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 37, p. 43-50, 2012. SOARES, Waléria de J. B. A Matemática nas Artes contemporâneas: Possibilidade para uma atividade interdisciplinar. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 40, p. 30-37, 2013. TEIXEIRA, Manoel L. C.Matemática e o caminho das Artes: alfabetização Matemática. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 27, p. 27-31, 2009 ZALESKI FILHO, Dirceu. Matemática e Arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.An error occurred getting the license - uri.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2021-12-14T19:52:38Zoai:localhost:prefix/6032Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2021-12-14T19:52:38Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
title Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
spellingShingle Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
Lima, Tahís Melo de
Ensino da Matemática
Arte na Matemática
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa
title_short Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
title_full Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
title_fullStr Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
title_full_unstemmed Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
title_sort Uma revisão bibliográfica das pesquisas sobre arte e matemática no periódico Educação Matemática em Revista
author Lima, Tahís Melo de
author_facet Lima, Tahís Melo de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Azevedo Neto, Leonardo Dourado de
http://lattes.cnpq.br/9906916609806753
Silva, Irenilson Santos da
http://lattes.cnpq.br/0137214594317779
Medeiros, Adriana Francisca de
http://lattes.cnpq.br/5650581779742116
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Tahís Melo de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da Matemática
Arte na Matemática
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa
topic Ensino da Matemática
Arte na Matemática
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - Estudo e ensino - Pesquisa
description “Anyone who wants to study or practice Magic must cultivate Mathematics,” says Matila Costiesco Ghyka. In this sense, in the school context, it is necessary to use several resources to present the subject of mathematics well, so that instead of being the most hated subject, it becomes charming. In this work, we propose to analyze research related to Art in the teaching of Mathematics. We tried to answer the guiding question: What contributions of Art in Mathematics are presented in publications of the journal Educação Mathematics in Magazine from 2009 to 2019? We understand Art, in this work, as the various artistic expressions: such as paintings, pictures, foldings, drawings, theater, music, dance, poetry, among others. This understanding is based on the Common National Curriculum Base. By searching the digital address of Educação Mathematics in Magazine, we found ten publications that presented practices to help in the classroom, experience reports and scientific articles. Based on these publications, the contribution that Art made to the presentation of mathematical content was noticeable, contributing to the participation of students in the classroom, as well as to the understanding and transmission of the proposed content.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-14T19:52:03Z
2021-12-10
2021-12-14T19:52:03Z
2021-11-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6032
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bardin, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte / Secretaria de Educação Fundamental. (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997. BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática / Secretaria de Educação Fundamental. (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1998. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Fazendo Arte com a Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2006. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Tecendo Matemática com Arte. Porto Alegre: Artmed, 2009. FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Descobrindo Matemática na Arte: atividades para o ensino fundamental e médio. Porto Alegre: Artmed, 2011. GALVÃO, Elizangela da S.; NACARATO, Adair M. Estratégias de resoluções de problemas por alunos do 3º ano do ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 35, p. 41-51, 2012. GOMES, Antônio do N.; SALVADOR, José A. Dobras, cortes e fractais no ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 37, p. 5-13, 2012. KLUTH, Verilda S.; SAVANACHI, Cristiane S.; CARDEIRA, Francisco A. Matemática e música em sintonia: uma proposta educacional. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 44, p. 14-20, 2015. LOPES, Maria R. C. M. et al. Fractais na educação Básica: Aprendendo com quebra-cabeças, Arte francesa e cartões. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 41, p. 37-44, 2014. MATTOS, Sandra M. N. de; MATTOS, José R. L. de; SURUI, Gamalono. Pintura corporal dos PaiterSuruí eetnoMatemática interligando saberes e fazeres tradicionais aos conteúdos matemáticos escolares. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 60, p. 139-156, 2018. MENDES, I. A. Ensino de conceitos geométricos, medidas e simetria: por uma educação (etno)matemática com arte. Revista Cocar (UEPA), Belém, v. 02, p. 35-47, 2008. MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. SANTOS, Luciana F. dos; GUIMARÃES, Gilda. Geometria e Artes visuais no Ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 35, p. 32-40, 2012. SILVA, Ângela de J. S.; CORREA, Cladiane F.; CIVARDI, Jaqueline A. O ensino e aprendizagem de noções básicas de geometria analítica na 1ª fase do ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 30, p. 30-37, 2010. SILVA, Elvys W. F. Copa 2010: É a Matemática batendo um bolão! Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 37, p. 43-50, 2012. SOARES, Waléria de J. B. A Matemática nas Artes contemporâneas: Possibilidade para uma atividade interdisciplinar. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 40, p. 30-37, 2013. TEIXEIRA, Manoel L. C.Matemática e o caminho das Artes: alfabetização Matemática. Educação Matemática em Revista, Rio de Janeiro, n. 27, p. 27-31, 2009 ZALESKI FILHO, Dirceu. Matemática e Arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
dc.rights.driver.fl_str_mv An error occurred getting the license - uri.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv An error occurred getting the license - uri.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Humaitá
publisher.none.fl_str_mv Brasil
IEAA - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (Humaitá)
Humaitá (AM)
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Humaitá
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061056455606272