Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Solange Pereira da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123
Resumo: This study aims to socialize the relevance of games and games for the development of literacy and literacy, since, although there are many studies on the use of play as a mediation for teaching and learning, it is still a didactic - pedagogical resource little used in the classroom. This is bibliographic research in dialogue with theorists who address the subject, in primary works, as well as in scientific articles. In the analysis of literacy games suggested by some authors, we found the possibilities of contact with reading and writing in a playful way, followed by other activities of linguistic analysis, such as word formation, identification of syllables and rhymes, construction of phrases associated with reading and writing and emphasis on phonemic awareness - sound – letter – sound – spelling relationship, contemplating the alphabetic writing system as the initial linguistic basis of literacy. Faced with these findings, we affirm that the ludic and ludic activities can enhance the work with reading and writing in literacy.
id UFAM-1_47096f818ad8ad0e0511d944d87db1eb
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7123
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escritaGames in the literacy cycle: contributions to the reading and writingLinguagemLudicidadeAprendizagemLetramentoCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOAlfabetizaçãoJogos educativosLinguagem e educaçãoThis study aims to socialize the relevance of games and games for the development of literacy and literacy, since, although there are many studies on the use of play as a mediation for teaching and learning, it is still a didactic - pedagogical resource little used in the classroom. This is bibliographic research in dialogue with theorists who address the subject, in primary works, as well as in scientific articles. In the analysis of literacy games suggested by some authors, we found the possibilities of contact with reading and writing in a playful way, followed by other activities of linguistic analysis, such as word formation, identification of syllables and rhymes, construction of phrases associated with reading and writing and emphasis on phonemic awareness - sound – letter – sound – spelling relationship, contemplating the alphabetic writing system as the initial linguistic basis of literacy. Faced with these findings, we affirm that the ludic and ludic activities can enhance the work with reading and writing in literacy.Este estudo tem por objetivo socializar a relevância dos jogos e brincadeiras para o desenvolvimento da alfabetização e letramento, uma vez que, apesar de existirem muitos estudos sobre o uso do lúdico como mediação para o ensino e a aprendizagem, ainda é um recurso didático - pedagógico pouco utilizado na sala de aula. Trata-se de uma pesquisa de cunho bibliográfico em diálogo com os teóricos que abordam sobre o assunto, em obras primárias, bem como em artigos científicos. Na análise dos jogos de alfabetização sugeridos por alguns autores (as), constatamos as possibilidades de contato com a leitura e a escrita de forma lúdica, seguida de outras atividades de análise linguística, como a formação de palavras, identificação de sílabas e rimas, construção de frases associadas à leitura e escrita e ênfase na consciência fonêmica - relação som – letra – som – grafia, contemplando o sistema de escrita alfabética como base linguística inicial da alfabetização. Diante dessas constatações, afirmamos que o lúdico e as atividades lúdicas podem potencializar o trabalho com a leitura e a escrita na alfabetização.2NãoMuito pouco comentando, não tive orientação de professor(a) primeiro vez fazendoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausSales, Clotilde Tinocohttp://lattes.cnpq.br/5642359058931763Coelho, Maria Marly de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3172102502440463https://orcid.org/0000-0002-8543-8954https://orcid.org/0000-0003-0792-1753Silva, Solange Pereira da2023-10-27T02:15:29Z2023-10-27T02:15:29Z2023-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-27T02:16:37Zoai:localhost:prefix/7123Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-27T02:16:37Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
Games in the literacy cycle: contributions to the reading and writing
title Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
spellingShingle Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
Silva, Solange Pereira da
Linguagem
Ludicidade
Aprendizagem
Letramento
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Alfabetização
Jogos educativos
Linguagem e educação
title_short Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
title_full Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
title_fullStr Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
title_full_unstemmed Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
title_sort Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
author Silva, Solange Pereira da
author_facet Silva, Solange Pereira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sales, Clotilde Tinoco
http://lattes.cnpq.br/5642359058931763
Coelho, Maria Marly de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/3172102502440463
https://orcid.org/0000-0002-8543-8954
https://orcid.org/0000-0003-0792-1753
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Solange Pereira da
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Ludicidade
Aprendizagem
Letramento
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Alfabetização
Jogos educativos
Linguagem e educação
topic Linguagem
Ludicidade
Aprendizagem
Letramento
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Alfabetização
Jogos educativos
Linguagem e educação
description This study aims to socialize the relevance of games and games for the development of literacy and literacy, since, although there are many studies on the use of play as a mediation for teaching and learning, it is still a didactic - pedagogical resource little used in the classroom. This is bibliographic research in dialogue with theorists who address the subject, in primary works, as well as in scientific articles. In the analysis of literacy games suggested by some authors, we found the possibilities of contact with reading and writing in a playful way, followed by other activities of linguistic analysis, such as word formation, identification of syllables and rhymes, construction of phrases associated with reading and writing and emphasis on phonemic awareness - sound – letter – sound – spelling relationship, contemplating the alphabetic writing system as the initial linguistic basis of literacy. Faced with these findings, we affirm that the ludic and ludic activities can enhance the work with reading and writing in literacy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-27T02:15:29Z
2023-10-27T02:15:29Z
2023-05-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061062605504512