Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123 |
Resumo: | This study aims to socialize the relevance of games and games for the development of literacy and literacy, since, although there are many studies on the use of play as a mediation for teaching and learning, it is still a didactic - pedagogical resource little used in the classroom. This is bibliographic research in dialogue with theorists who address the subject, in primary works, as well as in scientific articles. In the analysis of literacy games suggested by some authors, we found the possibilities of contact with reading and writing in a playful way, followed by other activities of linguistic analysis, such as word formation, identification of syllables and rhymes, construction of phrases associated with reading and writing and emphasis on phonemic awareness - sound – letter – sound – spelling relationship, contemplating the alphabetic writing system as the initial linguistic basis of literacy. Faced with these findings, we affirm that the ludic and ludic activities can enhance the work with reading and writing in literacy. |
id |
UFAM-1_47096f818ad8ad0e0511d944d87db1eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7123 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escritaGames in the literacy cycle: contributions to the reading and writingLinguagemLudicidadeAprendizagemLetramentoCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOAlfabetizaçãoJogos educativosLinguagem e educaçãoThis study aims to socialize the relevance of games and games for the development of literacy and literacy, since, although there are many studies on the use of play as a mediation for teaching and learning, it is still a didactic - pedagogical resource little used in the classroom. This is bibliographic research in dialogue with theorists who address the subject, in primary works, as well as in scientific articles. In the analysis of literacy games suggested by some authors, we found the possibilities of contact with reading and writing in a playful way, followed by other activities of linguistic analysis, such as word formation, identification of syllables and rhymes, construction of phrases associated with reading and writing and emphasis on phonemic awareness - sound – letter – sound – spelling relationship, contemplating the alphabetic writing system as the initial linguistic basis of literacy. Faced with these findings, we affirm that the ludic and ludic activities can enhance the work with reading and writing in literacy.Este estudo tem por objetivo socializar a relevância dos jogos e brincadeiras para o desenvolvimento da alfabetização e letramento, uma vez que, apesar de existirem muitos estudos sobre o uso do lúdico como mediação para o ensino e a aprendizagem, ainda é um recurso didático - pedagógico pouco utilizado na sala de aula. Trata-se de uma pesquisa de cunho bibliográfico em diálogo com os teóricos que abordam sobre o assunto, em obras primárias, bem como em artigos científicos. Na análise dos jogos de alfabetização sugeridos por alguns autores (as), constatamos as possibilidades de contato com a leitura e a escrita de forma lúdica, seguida de outras atividades de análise linguística, como a formação de palavras, identificação de sílabas e rimas, construção de frases associadas à leitura e escrita e ênfase na consciência fonêmica - relação som – letra – som – grafia, contemplando o sistema de escrita alfabética como base linguística inicial da alfabetização. Diante dessas constatações, afirmamos que o lúdico e as atividades lúdicas podem potencializar o trabalho com a leitura e a escrita na alfabetização.2NãoMuito pouco comentando, não tive orientação de professor(a) primeiro vez fazendoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausSales, Clotilde Tinocohttp://lattes.cnpq.br/5642359058931763Coelho, Maria Marly de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3172102502440463https://orcid.org/0000-0002-8543-8954https://orcid.org/0000-0003-0792-1753Silva, Solange Pereira da2023-10-27T02:15:29Z2023-10-27T02:15:29Z2023-05-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-27T02:16:37Zoai:localhost:prefix/7123Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-27T02:16:37Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita Games in the literacy cycle: contributions to the reading and writing |
title |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita |
spellingShingle |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita Silva, Solange Pereira da Linguagem Ludicidade Aprendizagem Letramento CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Alfabetização Jogos educativos Linguagem e educação |
title_short |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita |
title_full |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita |
title_fullStr |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita |
title_full_unstemmed |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita |
title_sort |
Jogos no ciclo de alfabetização: contribuições para a leitura e a escrita |
author |
Silva, Solange Pereira da |
author_facet |
Silva, Solange Pereira da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sales, Clotilde Tinoco http://lattes.cnpq.br/5642359058931763 Coelho, Maria Marly de Oliveira http://lattes.cnpq.br/3172102502440463 https://orcid.org/0000-0002-8543-8954 https://orcid.org/0000-0003-0792-1753 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Solange Pereira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem Ludicidade Aprendizagem Letramento CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Alfabetização Jogos educativos Linguagem e educação |
topic |
Linguagem Ludicidade Aprendizagem Letramento CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Alfabetização Jogos educativos Linguagem e educação |
description |
This study aims to socialize the relevance of games and games for the development of literacy and literacy, since, although there are many studies on the use of play as a mediation for teaching and learning, it is still a didactic - pedagogical resource little used in the classroom. This is bibliographic research in dialogue with theorists who address the subject, in primary works, as well as in scientific articles. In the analysis of literacy games suggested by some authors, we found the possibilities of contact with reading and writing in a playful way, followed by other activities of linguistic analysis, such as word formation, identification of syllables and rhymes, construction of phrases associated with reading and writing and emphasis on phonemic awareness - sound – letter – sound – spelling relationship, contemplating the alphabetic writing system as the initial linguistic basis of literacy. Faced with these findings, we affirm that the ludic and ludic activities can enhance the work with reading and writing in literacy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-27T02:15:29Z 2023-10-27T02:15:29Z 2023-05-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7123 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061062605504512 |