O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7427 |
Resumo: | In this work, we carried out an approach to a differentiated practical class that aimed to teach the student random experiment, sample space, event and probability through bingo, working with 29 students from the 1st year of high school at a school in the municipality of Lábrea. Initially, we carried out a bibliographical research on the use of games in teaching mathematics, where we consulted several works that served as the basis for our study, then we chose the choice and school the lesson plan. The next moment we visited the school where we were going to apply the plan, and finally, we held the class. As a result, we evaluated that the students enjoyed the activity and that it is essential to seek methodologies that significantly favor mathematical knowledge, where we concluded at the end of the activity that if we combine these two arts (Mathematics and Ludic) we will be able to create satisfactory learning opportunities with the objective of students to absolve knowledge logically and effectively. Keywords: Games, Teaching, Mathematics. |
id |
UFAM-1_4cd640693126d3fedf20aea2ecc3fde3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7427 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AMJogosEnsinoMatemáticaProbabilidadeCIENCIAS EXATAS E DA TERRAJogos no ensino de matemáticaJogos educativosMatemática - Estudo e ensinoIn this work, we carried out an approach to a differentiated practical class that aimed to teach the student random experiment, sample space, event and probability through bingo, working with 29 students from the 1st year of high school at a school in the municipality of Lábrea. Initially, we carried out a bibliographical research on the use of games in teaching mathematics, where we consulted several works that served as the basis for our study, then we chose the choice and school the lesson plan. The next moment we visited the school where we were going to apply the plan, and finally, we held the class. As a result, we evaluated that the students enjoyed the activity and that it is essential to seek methodologies that significantly favor mathematical knowledge, where we concluded at the end of the activity that if we combine these two arts (Mathematics and Ludic) we will be able to create satisfactory learning opportunities with the objective of students to absolve knowledge logically and effectively. Keywords: Games, Teaching, Mathematics.Neste trabalho realizamos uma abordagem da aula prática diferenciada que teve o objetivo de ensinar ao aluno experimento aleatório, espaço amostral, evento e probabilidade através do bingo, sendo trabalhado a ludicidade com 29 alunos do 1º ano do ensino médio de uma escola do município de Lábrea. Inicialmente realizamos pesquisa bibliográfica sobre o uso de jogos no ensino da matemática, onde consultamos várias obras que serviram de base para nosso estudo, em seguida escolhemos a escola e iniciamos o plano de aula. No momento seguinte visitamos a escola onde iríamos aplicar o plano e por fim realizamos a aula. Como resultado avaliamos que os alunos gostaram da atividade e que é essencial buscarmos metodologias que favoreçam significativamente o conhecimento matemático, onde concluímos ao final da atividade que se aliarmos essas duas artes (Matemática e Lúdico) poderemos criar oportunidades de aprendizagem satisfatória com objetivo dos alunos absolverem o conhecimento de forma lógica e eficaz.3Simas instruções não estão clarasBrasilICE - Instituto de Ciências ExatasLabrea (AM)Especialização em ensino da Matemática para o Ensino MédioSilva, Roberto Cristovão Mesquitahttp://lattes.cnpq.br/8634157590248613Oliveira, Disney Douglas de LimaSalvatierra Junior, MárioOliveira, Maria Adriana Silva deSilva, Roseni Vasconcelos da2024-03-12T03:56:12Z2024-03-12T03:56:12Z2023-05-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7427porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-03-12T03:57:55Zoai:localhost:prefix/7427Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-03-12T03:57:55Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
title |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
spellingShingle |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM Oliveira, Maria Adriana Silva de Jogos Ensino Matemática Probabilidade CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Jogos no ensino de matemática Jogos educativos Matemática - Estudo e ensino |
title_short |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
title_full |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
title_fullStr |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
title_full_unstemmed |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
title_sort |
O uso de jogos no ensino da matemática no 1º ano do ensino médio em uma escola estadual do município de Lábrea-AM |
author |
Oliveira, Maria Adriana Silva de |
author_facet |
Oliveira, Maria Adriana Silva de Silva, Roseni Vasconcelos da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Roseni Vasconcelos da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Roberto Cristovão Mesquita http://lattes.cnpq.br/8634157590248613 Oliveira, Disney Douglas de Lima Salvatierra Junior, Mário |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Maria Adriana Silva de Silva, Roseni Vasconcelos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos Ensino Matemática Probabilidade CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Jogos no ensino de matemática Jogos educativos Matemática - Estudo e ensino |
topic |
Jogos Ensino Matemática Probabilidade CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Jogos no ensino de matemática Jogos educativos Matemática - Estudo e ensino |
description |
In this work, we carried out an approach to a differentiated practical class that aimed to teach the student random experiment, sample space, event and probability through bingo, working with 29 students from the 1st year of high school at a school in the municipality of Lábrea. Initially, we carried out a bibliographical research on the use of games in teaching mathematics, where we consulted several works that served as the basis for our study, then we chose the choice and school the lesson plan. The next moment we visited the school where we were going to apply the plan, and finally, we held the class. As a result, we evaluated that the students enjoyed the activity and that it is essential to seek methodologies that significantly favor mathematical knowledge, where we concluded at the end of the activity that if we combine these two arts (Mathematics and Ludic) we will be able to create satisfactory learning opportunities with the objective of students to absolve knowledge logically and effectively. Keywords: Games, Teaching, Mathematics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-26 2024-03-12T03:56:12Z 2024-03-12T03:56:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7427 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7427 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Labrea (AM) Especialização em ensino da Matemática para o Ensino Médio |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ICE - Instituto de Ciências Exatas Labrea (AM) Especialização em ensino da Matemática para o Ensino Médio |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274259351404544 |