Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Sara Negreiros
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7406
Resumo: Hydrocarbons are one of the contents studied in Organic Chemistry in High School. This content enables the use of molecular models in your approach, which are three-dimensional representations (physical or virtual), which allow a better structural understanding of the molecules of a chemical compound. Thus, the objective of this work was to evaluate the learning developed by third year high school students, from a public school in the municipality of Itacoatiara in Amazonas, through the use of molecular models in the Hydrocarbons approach. The research began in July 2023 and was divided into three moments: in the first moment there were 3 (three) meetings with students, in the second moment we sought to analyze the data collected and finally, organize the text of the article to a better understanding of the study. The results indicate that students had difficulties in understanding the study of hydrocarbons, especially with regard to the nomenclature of structures. The data shows that after the dialogued expository class and contact with physical molecular models, the groups had an easier time understanding the content, as everyone got the structural and molecular formula of the hydrocarbon correct during the applied activity. This work did not intend to exhaust the topic in question, on the contrary, it presented a general overview of important aspects related to the teaching of organic chemistry, specifically about hydrocarbons and their possible approaches in High School.
id UFAM-1_55f8495df30c1c5f7f33d24c9252c09b
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7406
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de QuímicaEnsino médioGeometria molecularEsterioquímicaCIENCIAS BIOLOGICASQuímica orgânica - Estudo e ensino (Ensino médio)Hydrocarbons are one of the contents studied in Organic Chemistry in High School. This content enables the use of molecular models in your approach, which are three-dimensional representations (physical or virtual), which allow a better structural understanding of the molecules of a chemical compound. Thus, the objective of this work was to evaluate the learning developed by third year high school students, from a public school in the municipality of Itacoatiara in Amazonas, through the use of molecular models in the Hydrocarbons approach. The research began in July 2023 and was divided into three moments: in the first moment there were 3 (three) meetings with students, in the second moment we sought to analyze the data collected and finally, organize the text of the article to a better understanding of the study. The results indicate that students had difficulties in understanding the study of hydrocarbons, especially with regard to the nomenclature of structures. The data shows that after the dialogued expository class and contact with physical molecular models, the groups had an easier time understanding the content, as everyone got the structural and molecular formula of the hydrocarbon correct during the applied activity. This work did not intend to exhaust the topic in question, on the contrary, it presented a general overview of important aspects related to the teaching of organic chemistry, specifically about hydrocarbons and their possible approaches in High School.Os Hidrocarbonetos são um dos conteúdos estudados em Química Orgânica no Ensino Médio. Este conteúdo possibilita o uso de modelos moleculares na sua abordagem, que são representações tridimensionais (físicas ou virtuais), que permitem uma melhor compreensão estrutural das moléculas de um composto químico. Assim, o objetivo desse trabalho foi avaliar as aprendizagens desenvolvidas por alunos do terceiro ano do Ensino Médio, de uma escola pública do município de Itacoatiara no Amazonas, pelo uso de modelos moleculares na abordagem de Hidrocarbonetos. A pesquisa foi iniciada em julho de 2023 e dividida em três momentos: no primeiro momento houve a realização de 3 (três) encontros com os estudantes, no segundo momento buscou-se analisar os dados coletados e por último, organizar o texto do artigo para um melhor entendimento do estudo. Os resultados apontam que os alunos possuíam dificuldades na compreensão do estudo dos hidrocarbonetos, principalmente no que diz respeito a nomenclatura das estruturas. Os dados evidenciam que após a aula expositiva dialogada e com o contato com os modelos moleculares físicos os grupos tiveram mais facilidade na compreensão do conteúdo, pois todos acertaram a fórmula estrutural e molecular do hidrocarboneto durante a atividade aplicada. Este trabalho não teve a pretensão de esgotar o tema em questão, pelo contrário, apresentou-se um panorama geral de aspectos importantes relacionados ao ensino da química orgânica, especificamente sobre os hidrocarbonetos e suas possíveis abordagens no Ensino Médio.5UM TECNICO PARA NOS AUXILIAR NO ENVIOSimEM ENCONTRAR A PAGINA E CONSEGUIR REALIZAR O DEPÓSITOBrasilICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)Itacoatiara (AM)Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - ItacoatiaraMenezes, Jean Michel dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/881404393663111Dias, Thayná Cristina Diashttp://lattes.cnpq.br/2125324086179354Carmo, Dominique Fernandes de Moura dohttp://lattes.cnpq.br/53358727957065150000-0003-2769-1887https://orcid.org/0000-0002-7501-0671https://orcid.org/0000-0002-4937-2521Nascimento, Sara Negreiros2024-02-14T17:28:16Z2024-02-14T17:28:16Z2023-11-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7406porhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2024-02-14T17:29:24Zoai:localhost:prefix/7406Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-14T17:29:24Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
title Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
spellingShingle Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
Nascimento, Sara Negreiros
Ensino médio
Geometria molecular
Esterioquímica
CIENCIAS BIOLOGICAS
Química orgânica - Estudo e ensino (Ensino médio)
title_short Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
title_full Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
title_fullStr Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
title_full_unstemmed Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
title_sort Uso de modelos moleculares na aprendizagem de hidrocarbonetos: uma possibilidade para aplicação em aulas de Química
author Nascimento, Sara Negreiros
author_facet Nascimento, Sara Negreiros
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Menezes, Jean Michel dos Santos
http://lattes.cnpq.br/881404393663111
Dias, Thayná Cristina Dias
http://lattes.cnpq.br/2125324086179354
Carmo, Dominique Fernandes de Moura do
http://lattes.cnpq.br/5335872795706515
0000-0003-2769-1887
https://orcid.org/0000-0002-7501-0671
https://orcid.org/0000-0002-4937-2521
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Sara Negreiros
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino médio
Geometria molecular
Esterioquímica
CIENCIAS BIOLOGICAS
Química orgânica - Estudo e ensino (Ensino médio)
topic Ensino médio
Geometria molecular
Esterioquímica
CIENCIAS BIOLOGICAS
Química orgânica - Estudo e ensino (Ensino médio)
description Hydrocarbons are one of the contents studied in Organic Chemistry in High School. This content enables the use of molecular models in your approach, which are three-dimensional representations (physical or virtual), which allow a better structural understanding of the molecules of a chemical compound. Thus, the objective of this work was to evaluate the learning developed by third year high school students, from a public school in the municipality of Itacoatiara in Amazonas, through the use of molecular models in the Hydrocarbons approach. The research began in July 2023 and was divided into three moments: in the first moment there were 3 (three) meetings with students, in the second moment we sought to analyze the data collected and finally, organize the text of the article to a better understanding of the study. The results indicate that students had difficulties in understanding the study of hydrocarbons, especially with regard to the nomenclature of structures. The data shows that after the dialogued expository class and contact with physical molecular models, the groups had an easier time understanding the content, as everyone got the structural and molecular formula of the hydrocarbon correct during the applied activity. This work did not intend to exhaust the topic in question, on the contrary, it presented a general overview of important aspects related to the teaching of organic chemistry, specifically about hydrocarbons and their possible approaches in High School.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-07
2024-02-14T17:28:16Z
2024-02-14T17:28:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7406
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7406
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)
Itacoatiara (AM)
Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Itacoatiara
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara)
Itacoatiara (AM)
Ciências: Biologia e Química - Licenciatura - Itacoatiara
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274326458171392