História da matemática: do livro didático à sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Emerson Melo de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026
Resumo: This work aims to investigate the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics teaching. This use will be observed by three main points: the HM approach in mathematics textbooks; the production of didactic support material supported by HM; and the investigation of “if” and “how” teachers use HM in their classes. To find answers to the questions in this research, the methodology of Narrative Review (RN) of the literature was used, with a qualitative approach, searching for studies published in the area. A total of 932 studies were found, of which 38 were selected to belong to the scope of the RN. Some of the results pointed out in the research were the limitations regarding the use of HM in textbooks, as the books approved by the National Textbook Plan (PNLD) give preference to a traditional approach to HM content to the detriment of using it as a didactic strategy, which, according to the researchers, this second is the best way to approach HM in textbooks. The production of didactic material with a focus on HM arises mainly from the need for didactic resources that adequately deal with HM, a need generated by the limitations of the textbook. However, the use of HM in the classroom is not a trend among teachers, despite the production of para didactic material, the textbook is still the teacher's main source of information and methodological resource, which influences the use of HM or any other content in math classes.
id UFAM-1_578066f99045bb95883adec916d4bd30
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7026
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling História da matemática: do livro didático à sala de aulaHistória da MatemáticaHistory of Mathematics;Livro DidáticoTextbooksEnsino de MatemáticaMathematics teachingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICAMatemática - HistoriografiaMatemática - Estudo e ensinoMatemática - PesquisaThis work aims to investigate the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics teaching. This use will be observed by three main points: the HM approach in mathematics textbooks; the production of didactic support material supported by HM; and the investigation of “if” and “how” teachers use HM in their classes. To find answers to the questions in this research, the methodology of Narrative Review (RN) of the literature was used, with a qualitative approach, searching for studies published in the area. A total of 932 studies were found, of which 38 were selected to belong to the scope of the RN. Some of the results pointed out in the research were the limitations regarding the use of HM in textbooks, as the books approved by the National Textbook Plan (PNLD) give preference to a traditional approach to HM content to the detriment of using it as a didactic strategy, which, according to the researchers, this second is the best way to approach HM in textbooks. The production of didactic material with a focus on HM arises mainly from the need for didactic resources that adequately deal with HM, a need generated by the limitations of the textbook. However, the use of HM in the classroom is not a trend among teachers, despite the production of para didactic material, the textbook is still the teacher's main source of information and methodological resource, which influences the use of HM or any other content in math classes.O presente trabalho tem como objetivo investigar o uso da História da Matemática (HM) no ensino de matemática. Esse uso será observado por três pontos principais: a abordagem da HM nos livros didáticos de matemática; a produção de material de apoio didático com aporte na HM; e a investigação do “se” e “como” os professores utilizam a HM em suas aulas. Para encontrar respostas para as questões desta pesquisa, utilizou-se a metodologia de Revisão Narrativa (RN) da literatura, com enfoque qualitativo, buscando estudos publicados na área. Foram encontrados 932 estudos, deste 38 foram selecionados para pertencerem ao escopo da RN. Alguns dos resultados apontados na pesquisa foram a limitação quanto ao uso da HM nos livros didáticos, pois os livros aprovados pelo Plano Nacional do Livro Didático (PNLD) dão preferência a uma abordagem tradicional ao conteúdo de HM em detrimento do uso como estratégia didática, que, segundo os pesquisadores, esta segunda é a melhor forma de abordar a HM nos livros didáticos. A produção de material didático com foco na HM surge principalmente da necessidade de recursos didáticos que tratem adequadamente a HM, necessidade gerada pelas limitações do livro didático. Contudo, o uso da HM em sala de aula não é uma tendência entre os professores, apesar da produção de material paradidático, o livro didático ainda é a principal fonte de informação e recurso metodológico do professor, o que influencia a utilização da HM ou qualquer outro conteúdo nas aulas de matemática.1NãoBrasilISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)Coari (AM)Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - CoariSantos, Tiago Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/7645251131511453Maduro Junior, Alan Kardec FonsecaSilva, Thiago Santos dahttps://orcid.org/0000-0001-5466-4273Souza, Emerson Melo de2023-10-09T13:19:40Z2023-10-09T13:19:40Z2023-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSOUZA, Emerson Melo de. História da Matemática: do livro didático à sala de aula. 2023. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Instituto de Saúde e Biotecnologia, Universidade Federal do Amazonas, Coari (AM), 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-09T13:20:13Zoai:localhost:prefix/7026Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-09T13:20:13Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv História da matemática: do livro didático à sala de aula
title História da matemática: do livro didático à sala de aula
spellingShingle História da matemática: do livro didático à sala de aula
Souza, Emerson Melo de
História da Matemática
History of Mathematics;
Livro Didático
Textbooks
Ensino de Matemática
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Historiografia
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - Pesquisa
title_short História da matemática: do livro didático à sala de aula
title_full História da matemática: do livro didático à sala de aula
title_fullStr História da matemática: do livro didático à sala de aula
title_full_unstemmed História da matemática: do livro didático à sala de aula
title_sort História da matemática: do livro didático à sala de aula
author Souza, Emerson Melo de
author_facet Souza, Emerson Melo de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santos, Tiago Gonçalves
http://lattes.cnpq.br/7645251131511453
Maduro Junior, Alan Kardec Fonseca
Silva, Thiago Santos da
https://orcid.org/0000-0001-5466-4273
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Emerson Melo de
dc.subject.por.fl_str_mv História da Matemática
History of Mathematics;
Livro Didático
Textbooks
Ensino de Matemática
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Historiografia
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - Pesquisa
topic História da Matemática
History of Mathematics;
Livro Didático
Textbooks
Ensino de Matemática
Mathematics teaching
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA
Matemática - Historiografia
Matemática - Estudo e ensino
Matemática - Pesquisa
description This work aims to investigate the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics teaching. This use will be observed by three main points: the HM approach in mathematics textbooks; the production of didactic support material supported by HM; and the investigation of “if” and “how” teachers use HM in their classes. To find answers to the questions in this research, the methodology of Narrative Review (RN) of the literature was used, with a qualitative approach, searching for studies published in the area. A total of 932 studies were found, of which 38 were selected to belong to the scope of the RN. Some of the results pointed out in the research were the limitations regarding the use of HM in textbooks, as the books approved by the National Textbook Plan (PNLD) give preference to a traditional approach to HM content to the detriment of using it as a didactic strategy, which, according to the researchers, this second is the best way to approach HM in textbooks. The production of didactic material with a focus on HM arises mainly from the need for didactic resources that adequately deal with HM, a need generated by the limitations of the textbook. However, the use of HM in the classroom is not a trend among teachers, despite the production of para didactic material, the textbook is still the teacher's main source of information and methodological resource, which influences the use of HM or any other content in math classes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-09T13:19:40Z
2023-10-09T13:19:40Z
2023-06-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Emerson Melo de. História da Matemática: do livro didático à sala de aula. 2023. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Instituto de Saúde e Biotecnologia, Universidade Federal do Amazonas, Coari (AM), 2023.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026
identifier_str_mv SOUZA, Emerson Melo de. História da Matemática: do livro didático à sala de aula. 2023. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências: Matemática e Física) - Instituto de Saúde e Biotecnologia, Universidade Federal do Amazonas, Coari (AM), 2023.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7026
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)
Coari (AM)
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)
Coari (AM)
Ciências: Matemática e Física - Licenciatura - Coari
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061062818365440