Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032 |
Resumo: | In this course completion work, the effects of different educational reforms on the educational trajectory of a historic institution in the city of Manaus are analyzed. We seek to investigate the implementation process of educational reforms imposed in different historical educational moments in Brazil and in the city of Manaus-AM. In this way, we conclude a framework of analysis and discussions based on the area of public policy in the Amazon, to build a history of education in the city of Manaus in the period from 1869 to 1961. The work aims at a survey of the history of Colégio Amazonense Dom Pedro II, the characteristics that make it important, how it was based on the European models of the time, and how changes occurred in its educational and social model. Throughout the text, we seek to structure a sequence of historical accounts through legal documentation from different times about the principles and purposes of education proposed in the reforms that follow the period of effectiveness of the College. Subsequently, we focused the study on the investigation of the analysis of the limits of the educational reforms that were implemented nationally and locally in the scope of basic education. We used the analysis categories of school legislation and school institutions. |
id |
UFAM-1_5b263f23d939de45903867e6e930ad2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/7032 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)Ensino SecundárioColégio D. Pedro II - AMReformas Educacionais BrasileirasCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOEnsino secundário - Manaus (AM)Reforma do ensinoIn this course completion work, the effects of different educational reforms on the educational trajectory of a historic institution in the city of Manaus are analyzed. We seek to investigate the implementation process of educational reforms imposed in different historical educational moments in Brazil and in the city of Manaus-AM. In this way, we conclude a framework of analysis and discussions based on the area of public policy in the Amazon, to build a history of education in the city of Manaus in the period from 1869 to 1961. The work aims at a survey of the history of Colégio Amazonense Dom Pedro II, the characteristics that make it important, how it was based on the European models of the time, and how changes occurred in its educational and social model. Throughout the text, we seek to structure a sequence of historical accounts through legal documentation from different times about the principles and purposes of education proposed in the reforms that follow the period of effectiveness of the College. Subsequently, we focused the study on the investigation of the analysis of the limits of the educational reforms that were implemented nationally and locally in the scope of basic education. We used the analysis categories of school legislation and school institutions.No presente trabalho de conclusão de curso são analisados os efeitos das diferentes reformas educacionais na trajetória educacional de uma instituição histórica na cidade de Manaus. Buscamos investigar o processo de implementação das reformas educacionais imposta em diferentes momentos educacionais históricos no Brasil e na cidade de Manaus-AM. Desta maneira concluímos um quadro de análise e discussões pautadas na área de política pública educacional amazonense com vistas à construção de uma historização da educação na cidade de Manaus no período de 1869 à 1961. O trabalho visa um levantamento da história do Colégio Amazonense Dom Pedro II, as características que o tornam importante, como ele se baseou nos modelos europeus da época e como ocorreram as mudanças de seu modelo educacional e social. Ao longo do texto buscamos estruturar uma sequência de relatos históricos através de documentações legais de épocas diferentes acerca dos princípios e fins da educação propostas nas reformas que se seguem ao período de efetivação do Colégio. Posteriormente, focalizamos o estudo na investigação de análise dos limites das reformas educacionais que foram implantadas nacional e local no âmbito da educação básica. Utilizamos as categorias de analise de legislação escolar e instituições escolares.2NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausNogueira, Eulina Maria Leitehttp://lattes.cnpq.br/7518673342621764Lima, Fábio Souza Corrêahttp://lattes.cnpq.br/5716524044404475Goulart, Marcos Vinicius da Silvahttp://lattes.cnpq.br/8281463513584433https://orcid.org/0000-0002-7725-6464https://orcid.org/0000-0002-1855-1738https://orcid.org/0000-0003-4869-6302Magalhães, Giovanna Furtado2023-10-09T16:16:17Z2023-10-09T16:16:17Z2023-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMAGALHÃES, Giovanna Furtado. Colégio Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961). 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032porinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-09T16:16:34Zoai:localhost:prefix/7032Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-09T16:16:34Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
title |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
spellingShingle |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) Magalhães, Giovanna Furtado Ensino Secundário Colégio D. Pedro II - AM Reformas Educacionais Brasileiras CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Ensino secundário - Manaus (AM) Reforma do ensino |
title_short |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
title_full |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
title_fullStr |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
title_full_unstemmed |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
title_sort |
Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961) |
author |
Magalhães, Giovanna Furtado |
author_facet |
Magalhães, Giovanna Furtado |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nogueira, Eulina Maria Leite http://lattes.cnpq.br/7518673342621764 Lima, Fábio Souza Corrêa http://lattes.cnpq.br/5716524044404475 Goulart, Marcos Vinicius da Silva http://lattes.cnpq.br/8281463513584433 https://orcid.org/0000-0002-7725-6464 https://orcid.org/0000-0002-1855-1738 https://orcid.org/0000-0003-4869-6302 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Giovanna Furtado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Secundário Colégio D. Pedro II - AM Reformas Educacionais Brasileiras CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Ensino secundário - Manaus (AM) Reforma do ensino |
topic |
Ensino Secundário Colégio D. Pedro II - AM Reformas Educacionais Brasileiras CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Ensino secundário - Manaus (AM) Reforma do ensino |
description |
In this course completion work, the effects of different educational reforms on the educational trajectory of a historic institution in the city of Manaus are analyzed. We seek to investigate the implementation process of educational reforms imposed in different historical educational moments in Brazil and in the city of Manaus-AM. In this way, we conclude a framework of analysis and discussions based on the area of public policy in the Amazon, to build a history of education in the city of Manaus in the period from 1869 to 1961. The work aims at a survey of the history of Colégio Amazonense Dom Pedro II, the characteristics that make it important, how it was based on the European models of the time, and how changes occurred in its educational and social model. Throughout the text, we seek to structure a sequence of historical accounts through legal documentation from different times about the principles and purposes of education proposed in the reforms that follow the period of effectiveness of the College. Subsequently, we focused the study on the investigation of the analysis of the limits of the educational reforms that were implemented nationally and locally in the scope of basic education. We used the analysis categories of school legislation and school institutions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-09T16:16:17Z 2023-10-09T16:16:17Z 2023-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MAGALHÃES, Giovanna Furtado. Colégio Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961). 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032 |
identifier_str_mv |
MAGALHÃES, Giovanna Furtado. Colégio Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961). 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
eu_rights_str_mv |
embargoedAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798061064445755392 |