Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Giovanna Furtado
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032
Resumo: In this course completion work, the effects of different educational reforms on the educational trajectory of a historic institution in the city of Manaus are analyzed. We seek to investigate the implementation process of educational reforms imposed in different historical educational moments in Brazil and in the city of Manaus-AM. In this way, we conclude a framework of analysis and discussions based on the area of public policy in the Amazon, to build a history of education in the city of Manaus in the period from 1869 to 1961. The work aims at a survey of the history of Colégio Amazonense Dom Pedro II, the characteristics that make it important, how it was based on the European models of the time, and how changes occurred in its educational and social model. Throughout the text, we seek to structure a sequence of historical accounts through legal documentation from different times about the principles and purposes of education proposed in the reforms that follow the period of effectiveness of the College. Subsequently, we focused the study on the investigation of the analysis of the limits of the educational reforms that were implemented nationally and locally in the scope of basic education. We used the analysis categories of school legislation and school institutions.
id UFAM-1_5b263f23d939de45903867e6e930ad2f
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/7032
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)Ensino SecundárioColégio D. Pedro II - AMReformas Educacionais BrasileirasCIENCIAS HUMANAS: EDUCACAOEnsino secundário - Manaus (AM)Reforma do ensinoIn this course completion work, the effects of different educational reforms on the educational trajectory of a historic institution in the city of Manaus are analyzed. We seek to investigate the implementation process of educational reforms imposed in different historical educational moments in Brazil and in the city of Manaus-AM. In this way, we conclude a framework of analysis and discussions based on the area of public policy in the Amazon, to build a history of education in the city of Manaus in the period from 1869 to 1961. The work aims at a survey of the history of Colégio Amazonense Dom Pedro II, the characteristics that make it important, how it was based on the European models of the time, and how changes occurred in its educational and social model. Throughout the text, we seek to structure a sequence of historical accounts through legal documentation from different times about the principles and purposes of education proposed in the reforms that follow the period of effectiveness of the College. Subsequently, we focused the study on the investigation of the analysis of the limits of the educational reforms that were implemented nationally and locally in the scope of basic education. We used the analysis categories of school legislation and school institutions.No presente trabalho de conclusão de curso são analisados os efeitos das diferentes reformas educacionais na trajetória educacional de uma instituição histórica na cidade de Manaus. Buscamos investigar o processo de implementação das reformas educacionais imposta em diferentes momentos educacionais históricos no Brasil e na cidade de Manaus-AM. Desta maneira concluímos um quadro de análise e discussões pautadas na área de política pública educacional amazonense com vistas à construção de uma historização da educação na cidade de Manaus no período de 1869 à 1961. O trabalho visa um levantamento da história do Colégio Amazonense Dom Pedro II, as características que o tornam importante, como ele se baseou nos modelos europeus da época e como ocorreram as mudanças de seu modelo educacional e social. Ao longo do texto buscamos estruturar uma sequência de relatos históricos através de documentações legais de épocas diferentes acerca dos princípios e fins da educação propostas nas reformas que se seguem ao período de efetivação do Colégio. Posteriormente, focalizamos o estudo na investigação de análise dos limites das reformas educacionais que foram implantadas nacional e local no âmbito da educação básica. Utilizamos as categorias de analise de legislação escolar e instituições escolares.2NãoBrasilFACED - Faculdade de EducaçãoManaus (AM)Pedagogia - Licenciatura - ManausNogueira, Eulina Maria Leitehttp://lattes.cnpq.br/7518673342621764Lima, Fábio Souza Corrêahttp://lattes.cnpq.br/5716524044404475Goulart, Marcos Vinicius da Silvahttp://lattes.cnpq.br/8281463513584433https://orcid.org/0000-0002-7725-6464https://orcid.org/0000-0002-1855-1738https://orcid.org/0000-0003-4869-6302Magalhães, Giovanna Furtado2023-10-09T16:16:17Z2023-10-09T16:16:17Z2023-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisMAGALHÃES, Giovanna Furtado. Colégio Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961). 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032porinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2023-10-09T16:16:34Zoai:localhost:prefix/7032Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2023-10-09T16:16:34Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
title Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
spellingShingle Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
Magalhães, Giovanna Furtado
Ensino Secundário
Colégio D. Pedro II - AM
Reformas Educacionais Brasileiras
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Ensino secundário - Manaus (AM)
Reforma do ensino
title_short Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
title_full Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
title_fullStr Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
title_full_unstemmed Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
title_sort Colégio Amazonense Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961)
author Magalhães, Giovanna Furtado
author_facet Magalhães, Giovanna Furtado
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Eulina Maria Leite
http://lattes.cnpq.br/7518673342621764
Lima, Fábio Souza Corrêa
http://lattes.cnpq.br/5716524044404475
Goulart, Marcos Vinicius da Silva
http://lattes.cnpq.br/8281463513584433
https://orcid.org/0000-0002-7725-6464
https://orcid.org/0000-0002-1855-1738
https://orcid.org/0000-0003-4869-6302
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Giovanna Furtado
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Secundário
Colégio D. Pedro II - AM
Reformas Educacionais Brasileiras
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Ensino secundário - Manaus (AM)
Reforma do ensino
topic Ensino Secundário
Colégio D. Pedro II - AM
Reformas Educacionais Brasileiras
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Ensino secundário - Manaus (AM)
Reforma do ensino
description In this course completion work, the effects of different educational reforms on the educational trajectory of a historic institution in the city of Manaus are analyzed. We seek to investigate the implementation process of educational reforms imposed in different historical educational moments in Brazil and in the city of Manaus-AM. In this way, we conclude a framework of analysis and discussions based on the area of public policy in the Amazon, to build a history of education in the city of Manaus in the period from 1869 to 1961. The work aims at a survey of the history of Colégio Amazonense Dom Pedro II, the characteristics that make it important, how it was based on the European models of the time, and how changes occurred in its educational and social model. Throughout the text, we seek to structure a sequence of historical accounts through legal documentation from different times about the principles and purposes of education proposed in the reforms that follow the period of effectiveness of the College. Subsequently, we focused the study on the investigation of the analysis of the limits of the educational reforms that were implemented nationally and locally in the scope of basic education. We used the analysis categories of school legislation and school institutions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-09T16:16:17Z
2023-10-09T16:16:17Z
2023-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MAGALHÃES, Giovanna Furtado. Colégio Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961). 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032
identifier_str_mv MAGALHÃES, Giovanna Furtado. Colégio Dom Pedro II: conhecendo o passado - da fundação as reformas (1869-1961). 2023. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
eu_rights_str_mv embargoedAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
publisher.none.fl_str_mv Brasil
FACED - Faculdade de Educação
Manaus (AM)
Pedagogia - Licenciatura - Manaus
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798061064445755392