Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFAM |
Texto Completo: | http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336 |
Resumo: | Objective: To identify and demonstrate the scientific evidence that encompasses physical therapy and OT interventions to promote the social participation of children and adolescents with ASD. Method: This is an integrative literature review study. The searches started from February 5, 2022 to May 10, 2022, in the following databases: Google Scholar, Scielo, PEDro, PubMed and MedLine. Results: Twelve studies were selected. Of these, 1 exploratory research and 7 randomized and non-randomized clinical trials. The studies applied interventions, techniques and methods with the main outcome of improving development, especially in social participation for children and adolescents diagnosed with ASD, aged between 2 and 12 years, of both sexes. Conclusion: The application of structured programs composed of individual and collective activities with aerobic dances, games, games and even sports are effective for improving social performance, interaction between colleagues and professionals, self-confidence, socialization, and especially in social participation, both in an home and in schools. |
id |
UFAM-1_63b539d8752336f9a80bb5cf5542c4d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:prefix/6336 |
network_acronym_str |
UFAM-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFAM |
repository_id_str |
|
spelling |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativaPhysiotherapy and occupational therapy interventions for social participation of children and adolescents with autism spectrum disorder: integrative reviewTranstorno de Espectro AutistaParticipação SocialFisioterapiaParticipaçãoCIENCIAS DA SAUDEAutismoObjective: To identify and demonstrate the scientific evidence that encompasses physical therapy and OT interventions to promote the social participation of children and adolescents with ASD. Method: This is an integrative literature review study. The searches started from February 5, 2022 to May 10, 2022, in the following databases: Google Scholar, Scielo, PEDro, PubMed and MedLine. Results: Twelve studies were selected. Of these, 1 exploratory research and 7 randomized and non-randomized clinical trials. The studies applied interventions, techniques and methods with the main outcome of improving development, especially in social participation for children and adolescents diagnosed with ASD, aged between 2 and 12 years, of both sexes. Conclusion: The application of structured programs composed of individual and collective activities with aerobic dances, games, games and even sports are effective for improving social performance, interaction between colleagues and professionals, self-confidence, socialization, and especially in social participation, both in an home and in schools.Objetivo: Identificar e demonstrar as evidências científicas que englobam as intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para a promoção da participação social de crianças e adolescentes com TEA. Método: Trata-se de um estudo de revisão integrativa da literatura. As buscas se iniciaram no período de 05 de fevereiro de 2022 até 10 de maio de 2022, nas bases de dados: Google Acadêmico, Scielo, PEDro, PubMed e MedLine. Resultados: Oito estudos foram selecionados. Destes, 1 pesquisa exploratória e 7 ensaios clínicos randomizados e não randomizados. Os estudos aplicaram intervenções, técnicas e métodos com o desfecho principal na melhora do desenvolvimento, sobretudo na participação social para crianças e adolescentes diagnosticados com TEA, entre 2 a 12 anos de idade, de ambos os sexos. Conclusão: A aplicação de programas estruturados compostos de atividades individuais e coletivas com danças aeróbicas, jogos, brincadeiras e até esportes são eficazes para a melhora do desempenho social, interação entre os colegas e profissionais, autoconfiança, socialização, e principalmente na participação social, tanto em ambiente domiciliar, quanto em escolas.1NãoBrasilISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)Coari-AMFisioterapia - Bacharelado - CoariSilva, Alessandrahttp://lattes.cnpq.br/3926770245506093Castro, FlávioSantos, Israellyhttps://orcid.org/0000-0003-3729-341Xhttps://orcid.org/0000-0003-3729-341XOliveira, Amanda Araújo de2022-09-29T14:42:27Z2022-10-012022-09-29T14:42:27Z2022-09-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-29T14:44:01Zoai:localhost:prefix/6336Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-29T14:44:01Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa Physiotherapy and occupational therapy interventions for social participation of children and adolescents with autism spectrum disorder: integrative review |
title |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa |
spellingShingle |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa Oliveira, Amanda Araújo de Transtorno de Espectro Autista Participação Social Fisioterapia Participação CIENCIAS DA SAUDE Autismo |
title_short |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa |
title_full |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa |
title_fullStr |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa |
title_sort |
Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa |
author |
Oliveira, Amanda Araújo de |
author_facet |
Oliveira, Amanda Araújo de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Alessandra http://lattes.cnpq.br/3926770245506093 Castro, Flávio Santos, Israelly https://orcid.org/0000-0003-3729-341X https://orcid.org/0000-0003-3729-341X |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Amanda Araújo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transtorno de Espectro Autista Participação Social Fisioterapia Participação CIENCIAS DA SAUDE Autismo |
topic |
Transtorno de Espectro Autista Participação Social Fisioterapia Participação CIENCIAS DA SAUDE Autismo |
description |
Objective: To identify and demonstrate the scientific evidence that encompasses physical therapy and OT interventions to promote the social participation of children and adolescents with ASD. Method: This is an integrative literature review study. The searches started from February 5, 2022 to May 10, 2022, in the following databases: Google Scholar, Scielo, PEDro, PubMed and MedLine. Results: Twelve studies were selected. Of these, 1 exploratory research and 7 randomized and non-randomized clinical trials. The studies applied interventions, techniques and methods with the main outcome of improving development, especially in social participation for children and adolescents diagnosed with ASD, aged between 2 and 12 years, of both sexes. Conclusion: The application of structured programs composed of individual and collective activities with aerobic dances, games, games and even sports are effective for improving social performance, interaction between colleagues and professionals, self-confidence, socialization, and especially in social participation, both in an home and in schools. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-29T14:42:27Z 2022-10-01 2022-09-29T14:42:27Z 2022-09-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari-AM Fisioterapia - Bacharelado - Coari |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari-AM Fisioterapia - Bacharelado - Coari |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFAM instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM) instacron:UFAM |
instname_str |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
instacron_str |
UFAM |
institution |
UFAM |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFAM |
collection |
Repositório Institucional da UFAM |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813274316733677568 |