Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Amanda Araújo de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFAM
Texto Completo: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336
Resumo: Objective: To identify and demonstrate the scientific evidence that encompasses physical therapy and OT interventions to promote the social participation of children and adolescents with ASD. Method: This is an integrative literature review study. The searches started from February 5, 2022 to May 10, 2022, in the following databases: Google Scholar, Scielo, PEDro, PubMed and MedLine. Results: Twelve studies were selected. Of these, 1 exploratory research and 7 randomized and non-randomized clinical trials. The studies applied interventions, techniques and methods with the main outcome of improving development, especially in social participation for children and adolescents diagnosed with ASD, aged between 2 and 12 years, of both sexes. Conclusion: The application of structured programs composed of individual and collective activities with aerobic dances, games, games and even sports are effective for improving social performance, interaction between colleagues and professionals, self-confidence, socialization, and especially in social participation, both in an home and in schools.
id UFAM-1_63b539d8752336f9a80bb5cf5542c4d6
oai_identifier_str oai:localhost:prefix/6336
network_acronym_str UFAM-1
network_name_str Repositório Institucional da UFAM
repository_id_str
spelling Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativaPhysiotherapy and occupational therapy interventions for social participation of children and adolescents with autism spectrum disorder: integrative reviewTranstorno de Espectro AutistaParticipação SocialFisioterapiaParticipaçãoCIENCIAS DA SAUDEAutismoObjective: To identify and demonstrate the scientific evidence that encompasses physical therapy and OT interventions to promote the social participation of children and adolescents with ASD. Method: This is an integrative literature review study. The searches started from February 5, 2022 to May 10, 2022, in the following databases: Google Scholar, Scielo, PEDro, PubMed and MedLine. Results: Twelve studies were selected. Of these, 1 exploratory research and 7 randomized and non-randomized clinical trials. The studies applied interventions, techniques and methods with the main outcome of improving development, especially in social participation for children and adolescents diagnosed with ASD, aged between 2 and 12 years, of both sexes. Conclusion: The application of structured programs composed of individual and collective activities with aerobic dances, games, games and even sports are effective for improving social performance, interaction between colleagues and professionals, self-confidence, socialization, and especially in social participation, both in an home and in schools.Objetivo: Identificar e demonstrar as evidências científicas que englobam as intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para a promoção da participação social de crianças e adolescentes com TEA. Método: Trata-se de um estudo de revisão integrativa da literatura. As buscas se iniciaram no período de 05 de fevereiro de 2022 até 10 de maio de 2022, nas bases de dados: Google Acadêmico, Scielo, PEDro, PubMed e MedLine. Resultados: Oito estudos foram selecionados. Destes, 1 pesquisa exploratória e 7 ensaios clínicos randomizados e não randomizados. Os estudos aplicaram intervenções, técnicas e métodos com o desfecho principal na melhora do desenvolvimento, sobretudo na participação social para crianças e adolescentes diagnosticados com TEA, entre 2 a 12 anos de idade, de ambos os sexos. Conclusão: A aplicação de programas estruturados compostos de atividades individuais e coletivas com danças aeróbicas, jogos, brincadeiras e até esportes são eficazes para a melhora do desempenho social, interação entre os colegas e profissionais, autoconfiança, socialização, e principalmente na participação social, tanto em ambiente domiciliar, quanto em escolas.1NãoBrasilISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)Coari-AMFisioterapia - Bacharelado - CoariSilva, Alessandrahttp://lattes.cnpq.br/3926770245506093Castro, FlávioSantos, Israellyhttps://orcid.org/0000-0003-3729-341Xhttps://orcid.org/0000-0003-3729-341XOliveira, Amanda Araújo de2022-09-29T14:42:27Z2022-10-012022-09-29T14:42:27Z2022-09-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFAMinstname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)instacron:UFAM2022-09-29T14:44:01Zoai:localhost:prefix/6336Repositório InstitucionalPUBhttp://riu.ufam.edu.br/oai/requestopendoar:2022-09-29T14:44:01Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
Physiotherapy and occupational therapy interventions for social participation of children and adolescents with autism spectrum disorder: integrative review
title Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
spellingShingle Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
Oliveira, Amanda Araújo de
Transtorno de Espectro Autista
Participação Social
Fisioterapia
Participação
CIENCIAS DA SAUDE
Autismo
title_short Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
title_full Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
title_fullStr Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
title_full_unstemmed Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
title_sort Intervenções fisioterapêuticas e de terapia ocupacional para participação social de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: revisão integrativa
author Oliveira, Amanda Araújo de
author_facet Oliveira, Amanda Araújo de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Alessandra
http://lattes.cnpq.br/3926770245506093
Castro, Flávio
Santos, Israelly
https://orcid.org/0000-0003-3729-341X
https://orcid.org/0000-0003-3729-341X
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Amanda Araújo de
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno de Espectro Autista
Participação Social
Fisioterapia
Participação
CIENCIAS DA SAUDE
Autismo
topic Transtorno de Espectro Autista
Participação Social
Fisioterapia
Participação
CIENCIAS DA SAUDE
Autismo
description Objective: To identify and demonstrate the scientific evidence that encompasses physical therapy and OT interventions to promote the social participation of children and adolescents with ASD. Method: This is an integrative literature review study. The searches started from February 5, 2022 to May 10, 2022, in the following databases: Google Scholar, Scielo, PEDro, PubMed and MedLine. Results: Twelve studies were selected. Of these, 1 exploratory research and 7 randomized and non-randomized clinical trials. The studies applied interventions, techniques and methods with the main outcome of improving development, especially in social participation for children and adolescents diagnosed with ASD, aged between 2 and 12 years, of both sexes. Conclusion: The application of structured programs composed of individual and collective activities with aerobic dances, games, games and even sports are effective for improving social performance, interaction between colleagues and professionals, self-confidence, socialization, and especially in social participation, both in an home and in schools.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-29T14:42:27Z
2022-10-01
2022-09-29T14:42:27Z
2022-09-15
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6336
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)
Coari-AM
Fisioterapia - Bacharelado - Coari
publisher.none.fl_str_mv Brasil
ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari)
Coari-AM
Fisioterapia - Bacharelado - Coari
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFAM
instname:Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron:UFAM
instname_str Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
instacron_str UFAM
institution UFAM
reponame_str Repositório Institucional da UFAM
collection Repositório Institucional da UFAM
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFAM - Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813274316733677568